دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1393 - 12:22
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:

به ازای هر 12 تا 18 دانش‌آموز یک مشاور در مدارس نیاز است

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به ازای هر 12 تا 18 دانش‌آموز یک مشاور در مدارس نیاز است، گفت: آزمون علمی، تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس در صبح پنج شنبه ۳۰ بهمن برگزار می‌شود.
کد خبر : 3755

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ابوالقاسم عیسی‌مراد امروز در نشست خبری آزمون علمی، تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس در خصوص زمان اجرای این آزمون اظهار کرد: این آزمون پنج شنبه 30 بهمن ساعت 9 صبح ویژه مشاوران مدارس برگزار می‌شود.


وی افزود: تلاش می‌کنیم با کمک اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور وضعیت مشاوران مدارس را سنجش و ارزیابی کنیم. همچنین تصمیم داریم با این آزمون نیازهای دانش‌آموزان در مدارس را رصد کنیم و برنامه ریزی کنیم که به آن‌ها توسط مشاوران پاسخ دهیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه «چرا دانش آموزان مشاوران خارج از مدرسه را به مشاوران مدرسه ترجیح می‌دهند؟» گفت: بسیاری از معلمان و مشاوران مورد تایید والدین و دانش آموزان هستند و هم اکنون 2000 پایگاه انتخاب رشته در سطح کشور فعالیت می‌کنند. در 32 استان کشور حدود 700 هسته مشاوره ای داریم اما چون این افراد نمی‌توانند به تمام دانش آموزان مشاوره و وقت لازم دهند آنها به مشاوران خارج از مدرسه مراجعه می‌کنند.


وی در خصوص نحوه دریافت کارت ورود به جلسه عنوان کرد: مشاوران می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت‌نام آزمون علمی، تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس اقدام به گرفتن پرینت کارت ورود به جلسه کنند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش‌های متفاوت و متنوعی را برای مشاوران مدارس داریم، از این رو تلاش کردیم تا از طریق برگزاری یک آزمون، آموزش‌ها را منسجم‌تر کنیم. بنابراین آزمون علمی و حرفه‌ای مشاوران مدارس طراحی شد که در 7 سرفصل برگزار می‌شود.


وی در خصوص اهداف برگزاری این آزمون تصریح کرد: هدف اصلی این است تا مشاوران مدارس از طریق روش‌های معمول بین‌المللی که تخصصی و حرفه‌ای است، تحت آموزش قرار بگیرند. فراهم‌سازی اطلاعات مطلوب برای آینده، تشخیص و شناسایی ضعف‌ها و نیازهای آموزشی مشاوران کاربردی کردن برنامه های توانمندسازی نیروی انسانی و کمک به اثربخشی برنامه‌های آموزشی و ارتقای حرفه‌ای مشاوران از سایر اهداف مدنظر است.


عیسی مراد با اشاره به ضرورت و جایگاه آزمون علمی تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: طبق سیاست‌های سند تحول این ضرورت وجود دارد تا امکان بهره‌گیری دانش‌آموزان از فرصت‌های نظام تعلیم و تربیت بیش از گذشته فراهم شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر ارائه خدمات مشاوره‌ای ــ تربیتی در تمام سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان و ارتقای کیفی خدمات راهنمایی و مشاوره اقدام به طراحی و اجرای آزمون مشاوران مدارس کنیم.


وی ادامه داد: هم اکنون 18 هزار مشاور در سطح مدارس کشور داریم که از این تعداد 11 هزار نفر زن هستند و بالای 90 درصد از مشاوران مدارس برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند. 60 تا 65 درصد سوالات آزمون علمی و تخصصی بوده و بخش‌هایی از آن نیز به صورت اجرایی و عملیاتی است تا یک مشاور بداند در مدرسه در حوزه‌های اجتماعی چه رفتاری را با دانش‌آموزان داشته باشد.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش هم اکنون مشاوران در مقطع متوسطه دوم حضور دارند، گفت: چون هدایت تحصیلی و شغلی در این مقطع رخ می‌دهد اما طبق سند تحول بنیادین هدف این است تا مشاوران در تمام مقاطع تحصیلی حضور یابند. هم اکنون 20 درصد از مشاوران ما در مقطع متوسطه اول حضور دارند و تلاش می‌کنیم تا طی یک بازه زمانی 4 الی 5 ساله حضور مشاوران را در تمام مقاطع تحصیلی داشته باشیم.


وی در خصوص این‌که آیا اجرای این آزمون می‌تواند به بنیه علمی و مهارت‌های اجرایی مشاوران مدارس کمک کند، بیان کرد: بدون شک با اجرای آزمون علمی تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس نمی‌توان به طور کامل بنیه علمی و تخصصی و مهارت‌های اجرایی مشاوران را تشخیص داد ولی فرصتی مناسب برای به روز رسانی مشاوران با توجه به نیازهای ضروری دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها، متولیان مدرسه و نیز نیازسنجی آموزشی برای اجرای مؤثر برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی مشاوره است. همچنین در سال آینده مصاحبه تخصصی مشاوران نیز به منظور تکمیل این پروژه در دستور کار قرار دارد.


عیسی مراد در خصوص مزایای شرکت در این آزمون اضافه کرد: ساماندهی مشاوران در مدارس، هسته‌ها و مراکز منوط با کسب امتیاز لازم در این آزمون است. صدور کارت تخصصی متناسب با حیطه‌های شغلی مشاور مدرسه، انتخاب مدرسان استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای بر اساس نتایج آزمون، استفاده از منتخبان آزمون برای اجرایی کردن طرح‌های وزارتی و استانی در حوزه‌های مشاوره و نظام‌مندشدن تمام فعالیت‌های مشاوره در مدارس کشور ازم زایای شرکت در این آزمون است.


وی بیان کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی باید به ازای هر 12 تا 18 دانش‌آموز یک مشاور در مدارس داشته باشیم اما هم اکنون چنین نیست و کمبود مشاور داریم. بنابراین تلاش می‌کنیم تا از طریق اختصاص ردیف‌های لازم و مجوز مجلس اقدام به جذب نیروی مشاور در مدارس کنیم. دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از متولیان تأمین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است اما به طور کامل نمی‌تواند نیازهای ما را پاسخ دهد بنابراین از فارغ‌التحصیلان لیسانس و فوق‌لیسانس دانشگاه‌های معتبر به عنوان مشاوران مدارس از طریق برگزاری آزمون طی سال‌های آینده جذب نیرو خواهیم داشت.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص منابع آزمون و مواد امتحانی آن عنوان کرد: سرفصل‌های این آزمون عبارتند از راهنمایی و مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی، بهداشت روانی و سازگاری، آسیب‌شناسی روانی اجتماعی، مشاوره خانواده، سنجش و اندازه‌گیری و آزمون‌های روانی و خدمات مشورتی که 65 درصد سوالات در هر بخش براساس منابع درسی در سطوح کارشناسی تدوین شده و 35 درصد دیگر ناظر بر تجارب حرفه‌ای و مشاوران و آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب