دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1398 - 20:17

ذوعلم ///////

/////////
کد خبر : 375134

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی کشور اظهار کرد: رهبر انقلاب به‌عنوان فردی که بالاترین سطح دغدغه و بصیرت را دارد، روایتی آینده‌نگرانه و تحلیلی را در قالب بیانیه گام دوم انقلاب ارائه می‌کند؛ با نگاه به این روایت درمی‌یابیم که نظام جمهوری اسلامی ایران با هیچ نظامی، دولت جمهوری اسلامی با هیچ دولتی و ملت ایران با هیچ ملتی قابل مقایسه نیست. بنابراین تمدن‌سازی نوین اسلامی شبیه هیچ تمدن‌سازی دیگری نیست. برخلاف نظریات اندیشمندان غربی، تمدن نوین اسلامی به‌دنبال توسعه خود با جنگ نیست اما به تعبیر مقام معظم رهبری وقتی جنگ به آن تحمیل شود، دفاع کرده و از این جنگ رویش‌هایی خواهد داشت.


ذوعلم تصریح کرد: در بازشناسی نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی باید مطالعه عمیقی داشته باشیم و این مفاهیم را دوباره تعریف کنیم. تشکل‌های انقلابی و دانشجویی نیز باید این بیانیه را مطالعه و تحلیل کنند. آیا تشکل‌های دانشجویی حاضر هستند همانند بیانیه گام دوم به تشریح دستاوردهای خود پرداخته و به دنبال بازسازی خود و ارائه برنامه‌های آتی باشند. اگر تشکل‌های دانشجویی این کار را انجام دهند، لبیک واقعی را به رهبری گفته‌اند. اگر شجاعانه و صادقانه مشکلات را هم قبول کرده و به ظرفیت‌های جدید اشاره کنیم، بر راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کرده‌ایم.


وی اعلام کرد: جامعه اسلامی دانشجویان نزدیک‌ترین مواضع و دغدغه‌مندترین مواضع را نسبت به انقلاب داشته است.


معاون وزیر اموزش و پرورش با بیان اینکه باید نگاه جهانی به بیانیه گام دوم داشته باشیم، اذعان کرد: اگر نگاهی جهانی به این بیانیه داشته باشیم، باید از ظرفیت‌های موجود و حتی ظرفیت‌های غیرخودی هم استفاده کنیم.


فضای مدارس با تحول فاصله دارند


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی کشور در مورد روند اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: فضای بعضی از مدارس با تحول فاصله دارد. حتی مدیر، معلمان و امکانات مدرسه هم فاصله زیادی با تحول دارند اما در بعضی از مدارس نیز با توجه به توانایی‌های مدیر و معلمان حتی از برنامه‌های طرح تحول نیز پیش افتاده‌اند. به‌طورکلی پیشرفت سند تحول در بدنه آموزش و پرورش یکسان نیست.


ذوعلم اضافه کرد: باید مدل برآمده از سند تحول را در برنامه درسی بگنجانیم. برای این منظور نیازمند بازآرایی تشکیلاتی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی هستیم.


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر موفقیت بعضی از کتاب‌های جدید اعلام کرد: به نظر من شاید کتاب سبک زندگی که برای پایه دوازدهم نوشته شده است، بیش از 15 درصد در مدارس جدی گرفته نشده، چرا که دانش‌آموزان پایه دوازدهم به فکر کنکور و تست هستند.


معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شعار ما برای مدارس، «مدرسه زندگی» است. مدرسه زندگی مدرسه‌ای است که در آن آزادی، معنویت و برادری جاری باشند. روند تبدیل مدارس فعلی به مدرسه زندگی به‌یک‌باره امکان‌پذیر نیست و نیازمند تربیت نیرو و تدارک گام‌های کوچک کمّی است. برای این منظور به‌دنبال تدوین دوره‌های آموزشی متناسب با این اهداف هستیم.


ذوعلم در پایان سخنان خود گفت: امسال طرح اقدامی برای یک دوره 15 الی 16 ساله را در دست طراحی داریم که این طرح تا سال 1414 اجرا خواهد شد.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب