نصب پوکه خالی بهجای کاتالیست کاهش آلودگی بر روی خودروی ایرانی!
سید نواب حسینیمنش در گفتگو با خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به تهیه اطلاعات و آمار کامل در مورد خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی توسط ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها درباره میزان علاقه و تقاضای استفاده خودروسازان داخلی از این دیتای بینظیر اطلاعات گفت: خودروسازان هیچ تقاضا و علاقهای به دریافت اطلاعات خودروهای تولیدی خودشان از ستاد معاینه فنی نداشتهاند؛ مگر خودروسازها به استانداردهایی که دولت آنها را مکلف کرده است، تمکین میکنند که بخواهند به ارتقای کیفیت تولید خودرو و قطعات خود بر اساس اطلاعات ستاد مرکزی معاینه فنی تمکین کنند؟!
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به این سؤال که چرا خودروسازان به اطلاعات باارزش ستاد مرکزی معاینه فنی توجهای ندارند و از آن استفاده نمیکنند، تصریح کرد: خودروسازان به هیچ علاقهای به بهبود کیفیت ندارند بلکه به دنبال فروش محصولات خود هستند.
نصب پوکه خالی بهجای کاتالیست کاهش آلودگی
وی ادامه داد: با دوربین مخفی سازمان صداوسیما از برخی اقدامات خودروسازان فیلمبرداری کردند و مستندی تهیه شد مبنی بر اینکه در خودروی تولید داخلی کاتالیستی بسته و نصبشده است که بر روی آن نوشتهشده این کاتالیست فاقد الزام آلایندگی است!
حسینیمنش با توضیح بیشتر درباره درج نوشته «این کاتالیست فاقد الزام آلایندگی است»، تشریح کرد: براساس استاندارد یورو 2 خودرو باید کاتالیستی داشته باشد که میزان هیدروکربنها و منواکسید کربن را کاهش دهد، این قطعه یعنی کاتالیست. وقتی کاتالیستی فاقد الزام آلایندگی باشد، یعنی یک پوکه خالی و ناکارآمد زیر خودرو بستهشده است که در کاهش آلودگی و آلایندگی تأثیری ندارد.
جواب سربالای سایپا به سازمان محیطزیست برای نصب کاتالیستهای تقلبی
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه سازمان حفاظت محیطزیست در نامه به سایپا درباره کاتالیستهای فاقد الزام آلایندگی توضیح خواسته بود و از این شرکت خواسته بود با فراخوان این کاتالیستها را تعویض کند اما این خودروساز داخلی به سازمان محیطزیست جواب سربالا میدهد.
در کشور ژاپن خودروسازانشان اطلاعات را روی تخم چشمشان میگذارند
وی با بیان اینکه اگر این مطالعات درباره خودروهای تولیدی در کشور ژاپن بود حتماً خودروسازانشان این اطلاعات را روی تخم چشمشان میگذارند، تأکید کرد: خودروساز در ژاپن میخواهد کیفیت رقابتی داشته باشند و باید به مردم خودروی باکیفیت و استانداردهای موردنظر تحویل دهد و حتماً دغدغههایی که در ژاپن وجود دارد را باید در نظر بگیرند.
حسینیمنش با انتقاد شدید از به تعویق افتادن یکساله استاندارد 85 گانه اذعان کرد: این استاندارد برای این به تعویق افتاد که برای خودروسازان داخلی ما اصلاً مهم نیست که مردم چه میخواهند.
خودروسازان در ایران فقط یکچیزی را تولید میکنند تا به فروشند
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در صنعت خودروسازی ایران فقط مهم این است که یکچیزی را تولید کنند و آن را به فروشند. یک فردی شوخی میکرد و میگفت که در چند سال آینده خودروسازان قطعات منفصل را درون یک سبد میریزند و به دست مردم میدهند و میگویند هرگونه که دلت خواست برو این قطعات را سر هم ببند.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد اطلاعات مراکز معاینه فنی کشور متعلق به خودروهای داخلی است، افزود: میزان مراجعات خودروی خارجی به مراکز معاینه فنی 20 درصد است. در خودروهای وارداتی از ما درخواستی نشده و واقعیتش این است که مشکلی هم با آنها نداریم چراکه اصلاً قابلرقابت با همدیگر نیستند.
حسینیمنش درباره مشکلات خودروهای وارداتی چینی در مراکز معاینه فنی کشور گفت: خودروهای چینی با برند امویام در سال 96 بیشترین مشکلات را در مراکز معاینه فنی داشتند و بیشترین آمار مردودی ازنظر عیوب ظاهری متعلق به خودروی امویام 110 بود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه خودروهای امویام 110 ازلحاظ ظاهری بعد از دو سال از ریخت و قیافه افتاده و متلاشی میشود، تأکید کرد: ولی قبل از اینکه ما بهعنوان ستاد مرکزی معاینه فنی این مشکلات را بیان کنیم، شرکت امویام یک ارتقای نسل خیلی فوقالعادهای در سال 2017 داشت. الآن امویامهایی را میبینید که کیفیتش نسبت به امویامهای سال 2010 و 2011 خیلی بهبودیافته است. این نشان میدهد که واحد توسعهوتحقیقات آنها تلاش میکند تا کیفیت خود را بالا ببرد.
تفاوت پراید سال 1983 با خودروهای سایپا فقط در چراغهایش است!
وی با اشاره به واحد توسعهوتحقیقات شرکت هوآوی و سرمایهگذاری 13 میلیارد دلاری این شرکت درزمینهٔ توسعهوتحقیقات و رسیدن به چهارمین رده دارای واحد توسعهوتحقیقات در دنیا تصریح کرد: در کشور چین علیرغم اینکه ما دغدغه کیفیت در محصولاتشان را داشتیم اما آنها جلوتر از ما حرکت کرده و مشکلات محصولات خود را قبل اینکه ما بیان کنیم بهبود میبخشند. ولی پرایدی که در سال 1983 به سفارش شرکت فورد در شرکت مزدای ژاپن تولید شد، همان را ما در ایران چندین سال است که تولید میکنیم؛ الآن این پراید تولید ایران با پراید سال 1983 چه تفاوتی دارد؟ چراغهایش فرق دارد!
انتهای پیام/4092/4083/
انتهای پیام/