دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1397 - 12:23
الجزیره:

اتهام یهودستیزی بهانه‌‌ای برای حمایت از اشغالگران فلسطین است

وب‌سایت خبری-تحلیلی قطری در مقاله‌ای توضیح داد که اکنون اتهام دشمنی با دین یهود به بهانه‌ای برای حمایت از صهیونیست‌های اشغالگر و سرکوب فلسطینی‌ها تبدیل‌شده است.
کد خبر : 365968

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «الجزیره»، «نیو گوردن» استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه کوئین مری لندن در مقاله‌ای بیان کرد که چگونه گروه لابی صهیونیستی در کشورش هر فردی را که بخواهد حقایق اشغال فلسطین را افشا کند، به ضدیت با دین یهود متهم می‌کنند تا کسی جرئت انتقاد از صهیونیست‌ها و دفاع از مردم فلسطین را نداشته باشد.


گوردن مقاله را این‌گونه آغاز می‌کند: وقتی‌که پیامی از  گروه «صدای یهود برای حزب کارگر» (گروهی از یهودیان در حزب کارگر) مبنی بر اینکه نمایش فیلم مستند «شکار ساحره» در مجلس عوام و بخشی که من هم عضو آن بودم لغو شده است دریافت کردم، اصلاً نتوانستم آن را تحمل کنم.»


وی ادامه داد که سه هفته قبل من این فیلم را در سینما دیده بودم. این مستند داستان «جکی واکر» را بیان می‌کرد. واکر فعال سیاسی حزب کارگر بود که به اتهام اظهارات ضددین یهود از کار معلق شده بود. در این مستند تأکید می‌شود که چگونه اتهام ضددین یهود بودن به سلاحی در دست کسانی تبدیل‌شده است که از اعمال شنیع صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند. در واقع، این مستند نشان می‌دهد که چگونه اتهامات ضدیت با دین یهود روندی رو به رشد داشته تا دست‌های پنهان بتوانند منتقدین رژیم صهیونیستی را مجازات کنند تا هیچ فردی جرئت نکند از سیاست‌های تل‌آویو علیه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری، غزه و قدس شرقی انتقاد کند.


گوردن ادامه داد: «این مستند همچنین روابط صمیمانه بین گروه فشار طرفدار صهیونیست‌ها و اعضای پارلمان انگلیس را افشا کرده و به انتقاد از راه‌هایی می‌پردازد که حزب کارگر از همین اتهام ضدیهود بودن سوءاستفاده کرده است. در یک‌کلام این مستند نشان می‌دهد که حزب کارگر وارد دوره مک کارتیزم (اتهام زدن بدون هیچ سندی) شده است.


وی ادامه داد که به‌عنوان اثباتی بر این مدعا، «کریس ویلیامسون» نماینده پارلمان از حزب کارگر که ترتیب نمایش مستند را داده بود، از کار خود در حزب در ماه گذشته معلق شد. سخنگوی حزب هم در این زمینه تصریح کرد که برای «ویلیامسون» اصلاً مناسب نبود که اتاقی در مجلس عوام را برای نمایش مستند «شکار ساحره» در نظر بگیرد.


گوردن ادامه داد که شکایت اصلی علیه ویلیامسون این بود که وی در پیامی گفته بود که متهم کردنش در پناه دادن به کسانی که ضد دین یهود هستند، بسیار جای معذرت‌خواهی دارد.


وی تصریح کرد: «به‌هرحال، نکته واقعی ارتباط بین صدای یهود برای کارگر، کریس ویلیامسون و جکی واکر از یک‌سو، و پیامدهای مخرب آن از سوی دیگر، در خصوص این نیست که حزب کارگر باید ضدیت با دین یهود را تحمل کند یا نه؛بلکه این است که اتهام ضد یهود بودن اصلاً به خاطر چیست؟»


گوردن ادامه داد: «تصورمی کنم همه‌کسانی که در این مناقشه درگیر هستند موافق‌اند که ضدیت با دین یهود کار درستی نیست. طرف‌های درگیر در این قضیه باید به این بپردازند که ضد دین یهود بودن چگونه تعریف می‌شود. مشکل از زمانی شروع شد که یک طرف، ضد صهیونیست بودن یا انتقاد از رژیم تل‌آویو را با ضدیت با دین یهود تلفیق کرد.»


وی ادامه داد که البته این تلفیق، موضوع کاملاً تازه‌ای نیست اما حیات جدید این موضوع زمانی شروع شد که اتحاد بین‌المللی یادمان هولوکاست با انتشار تعریفی از ضدیت با دین یهود و فراهم کردن نمونه‌های فراوان این تصور غلط را در اذهان عمومی ایجاد کرد که صهیونیسم کاملاً با یهودی بودن برابر است و اینکه سرزمین اشغالی و مردم یهود از هم جداشدنی نیستند.


گوردن اذعان کرد: «اما بسیاری از یهودی‌ها صهیونیست نیستند همان‌گونه که صهیونیست‌ها خصوصیاتی دارند که اصلاً با یهودی واقعی بودن جور درنمی‌آیند و در ملی‌گرایی و طرز تفکر مهاجرین قرون هجدهم، نوزدهم و بیستم به فلسطین ریشه‌ دارند.»


انتهای پیام/4106/4124/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته