دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1394 - 15:57
تحقیق تازه پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد

خواب ناکافی ابتلا به سرماخوردگی را چهار برابر می‌کند/ خواب، سومین ستون سلامت

تحقیق تازه پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که اهمیت خواب کافی در سلامت انسان بسیار بیشتر از آن است که پیش از این پنداشته می‌شد.
کد خبر : 36512

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کم خوابیدن احتمال ابتلا به سرماخوردگی را به شدت بالا می‌برد. پژوهشگران آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که کمتر از 6 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، چهار برابر بیشتر از افرادی که میزان خوابشان در این مدت به 7 ساعت یا بیشتر می‌رسد، به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.


این دانشمندان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خواب مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اهمیت خواب را به عنوان «سومین ستون سلامت» در کنار رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی مورد تأکید قرار داده‌اند.


به گزارش دیلی میل، پژوهشگران کالج دانشگاهی سان‌فرانسیسکو در این بررسی آماری ارتباط میان ساعات خواب و میزان ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی عوامل دیگری مانند پس زمینه اجتماعی، خلق‌و‌خو، استعمال دخانیات و مصرف الکل را نیز مورد توجه قرار دادند اما به این نتیجه رسیدند که کمبود خواب عامل اصلی افزایش میزان ابتلا به سرماخورگی است. افرادی که در شبانه‌روز کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، چهار و نیم برابر بیشتر از افرادی که خوابشان بیش از هفت ساعت است، سرما می‌خورند.


آریک پراتر، استادیار رشته روانشناسی کالج دانشگاهی سان‌فرانسیسکو که سرپرستی نگارش مقاله پژوهشی این گروه را بر عهده داشته است، می‌گوید: «آثار کم‌خوابی فراتر از احساس کم‌توانی یا بی‌قراری است. خواب ناکافی سلامت جسمانی شما را تهدید می‌کند. خواب فراتر از همه عامل‌های دیگری است که تاکنون به حساب می‌آمد. فرقی نمی‌کند که در چه سن و سالی هستید، از چه نژادی هستید، تحصیلات شما چیست یا درآمدتان چقدر است، حتی سیگار کشیدن هم به این اندازه اهمیت ندارد. عامل مهم شدت گرفتن میزان ابتلا به سرماخوردگی، خواب ناکافی است.»


ارتباط مقدار خواب با تنظیم سطح سلول‌های موسوم به T که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن و دفاع در مقابل عوامل خارجی در بدن دارند، در پژوهش‌های قبلی به اثبات رسیده است.


مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا پیش از این هم در مورد ارتباط خواب ناکافی با اپیدمی‌های تهدید کننده بهداشت عمومی و همچنین تصادف رانندگی، حوادث محل کار و فجایع صنعتی و خطاهای دارویی هشدار داده‌ است.


مطالعه‌ آماری که بنیاد ملی خواب در بریتانیا در سال 2013 انجام داده است، نشان داده که 18 درصد از بریتانیایی‌ها در روزهای کاری کمتر از 6 ساعت می‌خوابند و 12 درصد در روزهای تعطیل نیز کم‌خوابی دارند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته