دانش اخلاق متکفل ارزیابی هنجاری رفتارها است
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کتاب «دانش معرفتشناسی» عهدهدار ارزیابی و توجیه باورها و دانش اخلاق نیز متکفل ارزیابی هنجاری رفتارها است.
این اثر به تألیف غلامحسین جوادپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی از حوزه علمیه قم به عنوان اثر قابل تقدیر در بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شده است.
از آنجا که باور کردن، خود یک رفتار است، میتوان آن را در گستره داوریهای اخلاقی نگریست؛ از این گذشته، تشابههای لفظی و گاه معنوی فراوانی در واژگان و ادبیات دو دانش وجود دارد که از گذشته، عدهای معرفت را گوهر گرانبهایی برشمردهاند که با خلقيات سوء و رفتارهای غیراخلاقی قابل جمع نیست و در نگرش ایشان، معرفت و پارسایی با هم ملازم بودهاند.
اینها زمینههایی بود تا با بهرهگیری عامدانه از ادبیات و گفتمانهای اخلاقی در نظریات معرفتی، از تعهد به اخلاقیات در جهت التزام به بایستههای معرفتی بهره برده شود که در این میان، سه نگرش: «اخلاقباور»، «معرفت شناسی فضیلتمحور» و «تأثیر انگاری فضایل و رذایل اخلاقی بر معرفت»، نظريه توجیه معرفتی را بر پایه مقولات اخلاقی بنیان نهادهاند.
مؤلف این اثر در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: پژوهش حاضر، پس از کشف بزنگاههای پیوند بین اخلاق و معرفتشناسی و نیز بازخوانی و تبیین این سه نگرش، توفیق آنها را در اخلاقیکردن سرشت معرفت محک زده است.
وی افزود: در فصل پایانی کتاب، چارچوبی نوین برای کشف میزان اثرپذیری معرفت از اخلاقیات پیشنهاد شده و تبیین کامل مسئله، در گرو پژوهشهای جدید جامعهشناختی، روانشناختی و دینشناختی دانسته شده است.
انتهای پیام/۴۱۰۸/ 4122/خ
انتهای پیام/