دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1397 - 15:44
آیت‌اللهی تأکید کرد:

انقلاب اسلامی نقطه عطفی در توانمندسازی زنان

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی نقطه عطفی در توانمندسازی زنان کشور برای دستیابی به حقوق خود است.
کد خبر : 357774
آیت اللهی.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، زهرا آیت‌اللهی در نشست خبری که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به‌عنوان نهادی فراقوه‌ای تلاش می‌کند تا با دستگاه‌های مرتبط با موضوع مهم زنان و خانواده همکاری و هم‌افزایی داشته باشد.


وی افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از اردیبهشت‌ماه امسال با حدود 57 دستگاه مکاتبه کرده تا گزارش عملکرد آن‌ها در حوزه زنان و خانواده را اخذ و در گزارش نهایی خود از این گزارش‌ها استفاده کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای تکمیل و تقویت داده‌های آماری با مسئولان مرتبط دستگاه‌ها با حوزه زنان و خانواده در دولت‌های قبل هم تماس گرفتیم و سعی کردیم تا گزارش فعالیت‌های 40 ساله نظام در حوزه زنان و خانواده را به‌صورت کامل تهیه کنیم.


رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: متأسفانه سال‌هاست با تبلیغات غلط سعی می‌شود کارنامه نظام اسلامی در حوزه زنان و خانواده ناموفق جلوه داده شود حال‌آنکه این‌یک اجحاف در حق جمهوری اسلامی است.


وی افزود: اساساً با پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد بودیم که ساختارهایی ویژه برای زنان در جامعه ایجاد شد و انقلاب اسلامی را می‌توان نقطه عطفی در توانمندسازی زنان کشور برای دستیابی به حقوق خود دانست.


عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ادامه داد: تأسیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سیاست‌گذاری در امور زنان و خانواده، راه‌اندازی ستاد ملی زن و خانواده به‌عنوان نهادی به‌منظور راهبری سیاست‌های مربوط به زنان، تأسیس معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جهت ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و تحقق قوانین مربوط به زنان و خانواده همگی نهادهای شاخصی هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای حمایت و پیگیری امور زنان و خانواده راه‌اندازی شده‌اند.


رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با تأکید بر گسترده شدن فعالیت‌های مربوط به امور زنان گفت: در حال حاضر در تمامی دستگاه‌های اجرایی دفتر امور زنان وجود دارد.


وی افزود: در قوه قضائیه و قوه مقننه نیز دستگاه‌های تخصصی مرتبط با زنان و خانواده وجود دارد که در قالب کمیسیون و فراکسیون مشغول فعالیت هستند.


آیت‌اللهی در ادامه با اشاره به قوانین تصویب‌شده در امور زنان و خانواده ادامه داد: سیاست‌های کلان مرتبط با زنان و خانواده، سیاست‌های کلی خانواده و سیاست‌های کلی جمعیت از جمله مقرراتی هستند که در زمینه امور زنان و خانواده به تصویب رسیده‌اند.


وی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حدود 75 مصوبه به تصویب رسیده است که از آن جمله سیاست‌های کلی مربوط به امور تحقیقات زنان، اوقات فراغت زنان، منشور حقوق زنان در امور خانواده و سند ملی حقوق کودک و نوجوان از اهم این سیاست‌ها هستند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در بخش‌هایی از اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش موارد مرتبط با زنان و خانواده نیز به تصویب رسیده است.


رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: نزدیک به 161 عنوان قانون، سیاست و مقررات در حمایت از زنان خانواده و کودکان در طی 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب رسیده است.


وی در ادامه به مواردی در رابطه با تقویت و توسعه جایگاه زنان اشاره و اذعان کرد: افزایش تعداد دانش آموزان و دانشجویان دختر در کشور، تسهیل تحصیل دختران در مدارس روستایی، تقویت آموزش فنی و حرفه‌ای برای دختران، راه‌اندازی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی ویژه زنان، تأسیس رشته‌های دانشگاهی ویژه زنان و خانواده و مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های ویژه زنان، انتشار نشریات علمی ویژه زنان و خانواده، گسترش تعداد حوزه‌های علمیه خواهران و دوره‌های آموزشی توانمندسازی مدیران زن.


آیت‌اللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاخص امید به زندگی در مردان 5/72 سال و در زنان 75 سال است که این آمار نشان‌دهنده خدمات سلامت و بهداشتی مناسب برای زنان در طول 40 سال اخیر است.


رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با تأکید بر فعالیت‌های قوه قضائیه در امور زنان و خانواده افزود: 422 دادیار، 86 مشاور قضایی و 13 معاون قضایی در این قوه به کار قضایی اشتغال دارند.


وی ادامه داد: در نیروی انتظامی نیز در 80 رده شغل از ظرفیت زنان استفاده می‌شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موفقیت‌های علمی زنان کشور ما در عرصه بین‌المللی گفت: زنان فرهیخته و دانشمند کشورمان توانسته‌اند با حضور در مجامع علمی معتبر بین‌المللی، توانمندی‌های علمی خود را به جهان نشان دهند.


وی ادامه داد: «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان» جزو سندهای متعالی و پیشرفته است که به مجامع بین‌المللی نیز ارائه شده است.


رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده رشد و تعالی زنان را در موضوع مشارکت‌های اجتماعی زنان و نقش خیرین چشمگیر دانست گفت: در زمینه مشارکت اجتماعی زنان هیچ تشکل مردمی به فراگیری بسیج خواهران نداریم که حدود 9 میلیون عضو دارد.


وی افزود: روز مادر، روز ازدواج، روز دختر، روز خانواده و... از مواردی است که متناسب با باورهای دینی جامعه در تقویم رسمی کشور گنجانیده شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به برخی کاستی‌ها و نارسایی‌های حوزه زنان اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه وضعیت طلاق در کشور وضعیت مطلوبی به نظر نمی‌رسد.


آیت‌اللهی در پایان سخنان خود سالمندی جمعیت را یک خطر برای کشور دانست و گفت: در حال حاضر کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود چراکه برای قشر فعال زن تسهیلاتی لازم فراهم نشده تا بتوانند در کنار ارتقای جایگاه علمی و شغلی خود به مسئولیت‌های خانوادگی خود هم بپردازند.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته