دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1397 - 09:16
مرندی:

جنگ تحمیلی باعث افت شاخص‌های سلامت در ایران نشد

وزیر اسبق بهداشت گفت: بازرسان سازمان‌های بین‌المللی اذعان می‌کردند که با وجود رخ دادن جنگ تحمیلی شاخص‌های سلامت در ایران افت نکرده بلکه افزایش داشته است.
کد خبر : 356908

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علیرضا مرندی در آیین افتتاح ششمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تمام اقدامات رژیم پهلوی در تضعیف جایگاه قرآن بود و فعالیت‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته اما باید این جایگاه در زندگی مردم ارتقای بیشتری یابد.


وی افزود: کسانی که دوران رژیم پهلوی را به خاطر دارند، می‌دانند که تفاوت‌های ایجادشده در عرصه فرهنگ و قرآنی قابل قیاس نیست و فساد فراگیر فرهنگی در آن زمان مشهود بود. حتی در زمینه شاخص‌های مادی نیز پیشرفت‌هایی داشتیم. در حوزه سلامت شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بودیم که تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ادغام وزارت بهداری و واگذاری آموزش پزشکی به این وزارتخانه سبب گسترش سلامت در سطح کشور شد. ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشت در سطح روستاها و شهرهای کشور از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است. 


وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برکات جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: افزایش چشمگیر پزشکان ایرانی از دیگر برکات نظام جمهوری اسلامی است چراکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پزشکان غیرایرانی بسیار زیاد بود اما با تأسیس دانشکده‌های پزشکی تعداد پزشکان ایرانی در دورافتاده‌ترین شهرها نیز میسر شد. وجود انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از جمله نعماتی است که خداوند نصیب ملت ایران کرده و باید شکرگزار این نعمت باشیم که انجام درست وظایف و مسئولیت‌هایمان از مصادیق شکرگزاری عملی است. 


وی گفت: خداوند کمک کرد که دنیا توسط جنگ تحمیلی با توسعه پزشکی ما آشنا شد؛ بازرسان سازمان‌های بین‌المللی و فدراسیون جهانی سلامت اذعان می‌کردند که ایران تنها کشوری است که با وجود رخ دادن جنگ، بیماری‌های فراگیر در آن مشاهده نشده و نه‌تنها شاخص‌های سلامت در آن افت نکرده بلکه افزایش نیز داشته است. 


مرندی با اشاره به وضعیت جنگ و بهداشت و درمان ادامه داد: به‌رغم کمبود تعداد پزشکی که در ایام جنگ داشتیم خداوند به ملت ایران عنایت داشته و شاخص‌های سلامت را افزایش دادیم.  بلافاصله پس از آن در هر استان یک دانشکده پزشکی تأسیس کردیم حتی در استان‌هایی که پزشک ایرانی نداشتیم؛ اساتید ما به دورترین نقاط کشور رفتند و طی آن بیش از پنج هزار دانشجوی پزشکی آموزش داده شد تا اینکه از لحاظ تربیت نیروی متخصص پزشکی خودکفا شدیم.


وی افزود: اگر در لسان و در عمل به قرآن رجوع کنیم متوجه می‌شویم  خداوند هیچگاه بندگانش را تنها نگذاشته است پس بهتر است برای ارتباط با خداوند به قرآن و معارف اسلامی رجوع کنیم. سلامت از مهمترین نعمت‌هایی است که خداوند به بندگانش اعطا کرده است و فعالان عرصه سلامت وظیفه حراست از این نعمت را دارند که وظیفه سنگین و مهمی است. سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های علم و فناوری و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها وظایف ما را سنگین‌تر کرده است. با برنامه‌های لائیک و غربی نمی‌توان به تعالی رسید به همین دلیل است که باید به ویژگی‌های دینی و اعتقادی توجه کنیم.


مرندی در پایان اذعان کرد:  نه‌تنها از بعد علمی بلکه از بعد اعتقادی که اصل و اساس است باید به عرصه سلامت توجه کرد. گروه قرآن، عترت و سلامت در فرهنگستان تلاش‌های بسیاری را برای برگزاری همایش و گسترش فرهنگ قرآن و عترت داشته‌اند. نباید فراموش کنیم که جامعه پزشکی شهدا، جانبازان و آزادگان بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کرده است.


انتهای پیام/4107/4115/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن وزیر بهداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته