رسمي شدن پيمان ما بود!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، خشت اول را در حوزه تعليم و تربيت کج بنا نهادهايم، شايد اين ديوار تا ثريا کج بالا برود و شايد هم نه! به هر روي همواره نوک پيکان انتقادها و اعتراضها متوجه وزارت آموزشوپرورش بوده و هست. در تمامي ادوار گذشته و حال؛ مطالبات اين بخش از وزيري به وزير ديگر منتقل شده و هربار به جاي اينکه اتفاق مبارکي حاصل شود شاهد گسترش دامنه اعتراضات بودهايم. اين بار نيز همانند هميشه اعتراضها با دسته گلهايي که در حوزه تعليم و تربيت به آب دادهايم، پيوند دارد. طي روزهاي اخير موضوع پيماني کردن «دانشجو معلمان» به جاي استخدام رسمي آنان موجي از انتقادات را به دنبال داشته و دانشجويان بسياري خواهان انصراف هستند، البته وزيرآموزشوپرورش قول مساعد داده تا اين مسئله رفع شود.
سيدمحمد بطحايي در صفحه اينستاگرام خود نوشته است: «چون مذاکره اينجانب با رئيس سازمان امور استخدامي طولاني شده بود و به اتفاق نظر نرسيد با نزديک شدن به پايان سال مالي احتمال تضييع حقوق 6 ماهه همکاران جوانم وجود داشت بنابراين براي رفع اين خطر فعلاً احکام به صورت پيماني صادر شد تا موضوع در سال آينده ادامه و احکام تصحيح شود انشاءالله.» اما بايد ديد در مقام عمل تا چه ميزان به اين عهد وفا خواهد شد.
ماجراي استخدام پيماني دانشجومعلمان در شرايطي مطرح شده است که بنا بر گفتههاي اسفنديار چهاربند رئيس مرکز برنامه ريزي و منابع انساني وزارت آموزشوپرورش با کمبود حدود 300 هزار نيروي انساني در مهرماه امسال روبه رو بوده ايم و از سوي ديگر اين اقدام به معناي زيرپا گذاشتن قوانين است و باعث کاهش تقاضا براي ورود به مراکز تخصصي تربيت معلم خواهد شد و همچنان به مسئله کمبود نيروي انساني دامن میزند.
برهمين اساس طي چند روزگذشته جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي در نامهاي به سيدمحمد بطحايي وزير آموزشوپرورش تأکيد کردند: «دو سال است که زمزمههايي مبني بر ايجاد يک خلاء بحران آفرين در نيروي انسانيِ بزرگترين و با اولويت ترين دستگاه حاکميتي کشور شنيده ميشود. بازنشسته شدن بالغ بر سيصدوپنجاه هزار نفر از جامعه شريف فرهنگيان طي چهار سال آينده و ورود حداکثر هشتاد هزار نفر از فارغالتحصيلان دانشگاههاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي به آموزشوپرورش واقعيتي عيني است. اين واقعيت، با احتساب رشدِ جمعيت دانشآموزي که تاکنون رخ داده خبر از بحراني واقعي در زيرساختِ اصليِ علم و تحقيق کشور ميدهد.»
در بخش ديگري از اين نامه بر اين موضوع تصريح شده است: «استخدام دانشجويان به صورت پيماني خلاف نص صريح قانون متعهدين خدمت است و تلاش براي پيماني کردن دانشجومعلمان در سال 97 هم در تناقض با دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش بوده و هم پا گذاشتن روي قانون جذب دانشجومعلمان در ادوار مختلف بوده که زنگ خطر جدي اي براي وزارتخانه است. با پيماني شدن دانشجو معلمان قطعاً تقاضا براي ورود به مراکز تخصصي تربيت معلمان و دبيران آينده کاهش پيدا خواهد کرد و کمتر کسي حاضر خواهد بود تا به صورت پيماني شغل معلمي را انتخاب کند. باتوجه به سياستهاي کلي ايجاد تحول در نظام آموزشوپرورش و تأکيد بر اعتلاي منزلت اجتماعي معلمان و افزايش انگيزه آنان براي خدمت مطلوب، انجام اين چنين اقدامات غيرکارشناسي موجب کاهش رغبت متقاضيان براي ورود به اين دانشگاه و ضربه به ظرفيتهاي فعلي دانشگاههاي مذکور خواهد شد در حالي که بايد با اتخاذ سياستهاي تشويقي مناسب، تعداد متقاضيان ورود به دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي افزايش يابد.»
اما به راستي چرا بايد چنين اتفاقي رخ دهد؟ چرا تربيت معلم تا به اين حد در نگاه مجموعه وزارت آموزشوپرورش تنزل يافته است که هر بار به بهانه اي؛ برخوردهاي سليقه اي را در دستور کار قرار میدهند؟ رضا داوري اردکاني، رئيس فرهنگستان علوم درباره پرسشهاي ياد شده اين گونه پاسخ میدهد: «حقوق معلم کم است» و «تربيت معلم سر و ساماني ندارد». بعضي همکاران من نيز در فرهنگستان بهدرستي گفتهاند که بايد نگرش عمومي نسبت به آموزشوپرورش تغيير کند و...اينها مسائل آموزشوپرورش نيست و اگر مسئله باشد، مسئله جامعه و سياست و توسعه است. سر و سامان نداشتن تربيت معلم هم از آن روست که تکليف تعليم و تربيت معلوم نيست! نگرش عمومي نسبت به آموزشوپرورش جاي بحث بيشتر دارد. براي اينکه اين توجه کارساز باشد، بايد بدانيم که نگرش موجود چيست و ما چگونه به آموزشوپرورش نگاه ميکنيم و چه تلقياي از آن داريم؟»
ظاهراً هيچ نوع نگرش و رويکرد سازمان يافته اي نسبت به اين مجموعه وجود ندارد. قرار بود برمبناي سند تحول بنيادين، نگرشي تخصصي در حوزه آموزش حاکميت پيدا کند اما مسئولان وزارتخانه چندان به اين سند وفادار نيستند که اگر بودند نبايد نسبت به استخدام رسمي دانشجو معلمان اينگونه رفتار میکردند. در سند تحول بنيادين بر اين مسئله تصريح شده که هيچ معلمي نبايد به مجموعه آموزشوپرورش داخل شود، مگر از طريق دو دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبيري شهيد رجايي بنابراين اقدام اخير مسئولان شائبهبرانگيز است.
حميدرضا حاجي بابايي، رئيس فراکسيون فرهنگيان در مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خبرگزاري تسنيم گفته است: «بخشنامه اخير وزارت آموزشوپرورش درباره استخدام پيماني دانشجويان ورودي سال 97 دانشگاه فرهنگيان، گامي بهسوي تضعيف دانشگاه فرهنگيان و خلاف سند تحول بنيادين در آموزشوپرورش است. امنيت شغلي و پشتوانه استخدامي در دانشگاه فرهنگيان يکي از مهمترين مؤلفههاي جذب داوطلبان کنکور در انتخاب رشتههاي دانشگاه فرهنگيان است که با بخشنامه اخير زير سؤال رفته است.»
براي بررسي ابعاد اين مسئله با جمشيد انصاري، معاون رئيسجمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور تماس گرفتيم او تاکيد کرد که «استخدام توسط دستگاهها انجام میگيرد. اگر ابهامي وجود داشته باشد، از ما سوال میشود. بنابراين بايد در اين باره به سراغ وزارت آموزشوپرورش برويد. اين موضوع ارتباطي با سازمان اداري و استخدامي ندارد.» گفتيم آقاي وزير درباره عدم اتفاق نظر با شما و نزديک شدن پايان سال مالي سخن گفته و اينکه مجموعه اين مسائل باعث صدور احکام به صورت پيماني شده است. اما جمشيد انصاري بازهم به گفتن يک عبارت کوتاه بسنده کرد:«بايد از مسئولان آموزشوپرورش پرس و جو کنيد.»
برهمين اساس با مجموعه وزارت آموزشوپرورش و افراد مرتبط تماس برقرار کرديم اما به رغم پيگيريهاي متعدد بدون ارائه پاسخي روشن، صرفا به ذکر اين مطلب اکتفا شد: «موضوع به صورت دقيق اطلاع رساني شده است.» ظاهراً منظور از اين اطلاع رساني، پست آقاي وزير در صفحه اينستاگرام است. با حمايت ميرزاده، سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفتوگو کرديم. وي در زمينه استخدام پيماني و اينکه تا پيش از اين دانشجويان براي اعتراض تصميم به انصراف گرفته بودند، بيان میکند: «دانشجويان انصراف نخواهند داد و همان طور که وزير قول داده، مشکلي در زمينه استخدام آنها بوجود نميآيد و تا 30 سال معلم خواهند بود.»
وي در پاسخ به اين پرسش که چرا درخبرها بر موضوع استخدام پيماني تاکيد شده، عنوان میکند: «نميتوانم خبر منتشر شده را تکذيب کنم. اين خبر درست است منتها در بيان مطلب کجسليقگي صورت گرفته است. ضمن اينکه از همان ابتدا چالشهاي اين چنيني در حوزه تربيت معلم وجود داشته و مورد پيش آمده نيز حل خواهد شد.»
اما کارن خانلري از ديگر اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از منظر ديگري به اين مسئله میپردازد و عنوان میکند: «بالاخره بعد از گذشت چند روز خبرهايي از زبان مسئولان شنيده شده است که اين موضوع حل میشود. اما ماجرا از آنجا آغاز شد که در دفترچه کنکور بر اين مسئله تأکيد شده بود، دانشجويان تربيت معلم استخدام رسمي میشوند، سرانجام بعد از قبولي و ثبت نام و گذشت چند ترم از تحصيل به آنها گفته شد به صورت پيماني استخدام میشوند. در اينجا بحث اعتماد به سيستم آموزشي مطرح است. وقتي داوطلبي با اين قول و قرار در آزمون کنکور شرکت میکند و بعد شاهد بدعهدي وزارت آموزشوپرورش است، اعتماد عمومي نسبت به نظام آموزشي از بين میرود، حالا هرچقدر هم وعده بدهند اين روند اصلاح شود ولي بازهم آن اعتماد عمومي خدشه دار میشود. من از اين ديدگاه مسئله را خيلي مهم میدانم و تصور میکنم بايد در اين چارچوب دورانديشانه عمل شود.»
وي در ادامه بر اين امر تصريح میکند که ما نميتوانيم بگوييم آنچه در دفترچه نوشته شده يک قانون بوده بلکه يک قول و تعهد بوده تا استخدام رسمي صورت بگيرد البته اين مسئله کمتر از نقض قانون هم نبوده حتي اگر به عنوان مثال وزارت آموزشوپرورش بودجه لازم هم براي استخدام رسمي ندارد و يا مذاکرات وزير با رئيس سازمان امور استخدامي طولاني هم شده باشد بايد پيشبينيهاي لازم صورت میگرفت. آن هم در شرايطي که با کمبود معلم رو به رو هستيم. متأسفانه در سايرعرصههاي کشور هم شاهد نقض قولهاي متعدد هستيم و اين پديده به شدت نامبارک است.
اين موضوع باعث شد تا درکنار انعکاس اظهارات مسئولان ذيربط به طرح ديدگاههاي چندتن از دانشجومعلمان بپردازيم.
ريحانه صفائيان از وروديهاي سال 91 دانشگاه تربيت معلم میگويد: «حميدرضا حاجي بابايي وزير وقت آموزشوپرورش تمام سعي خود را کرد تا سيستم تربيت معلم احياء شود اما بعد از تغيير او، نظرات و عقيدههاي ديگري حاکميت پيدا کرد. آموزشوپرورش مهمترين جايگاه و مرتبه را دارد چون وظيفه اش تربيت انسانهاست اما اين ديد در ميان مسئولان ما وجود ندارد و با صراحت میگويند معلمان کار خدماتي انجام میدهند نه توليدي پس سودآوري ندارند در صورتي که خدمات ما انسان ساز است و منجر به تربيت نسلها خواهد شد.»
او بر اين باور است که بعد از رفتن حاجي بابايي، تربيت معلم مظلوم واقع شد و هرکس از راه رسيد به گونهاي اين دانشجويان را تحت فشار قرار داد.
صادق ميرفخرايي از وروديهاي سال 97 دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي هم به روزنامه رسالت میگويد: «به اميد استخدام دائمي در اين دانشگاه ثبت نام کرده ام، اگر غير از اين بود، هرگز وارد نمي شدم. بالاخره ما به فکر آينده خود هستيم. استخدام پيماني به دردمان نمي خورد. حتي خيلي از دانشجويان از جمله خودم تصميم به انصراف داريم و گمان نمي کنم وعده وزير آموزشوپرورش براي رفع اين مسئله مبتني بر واقعيت باشد.»
وي در ادامه میافزايد: «بسياري از رتبههاي تک رقمي و دو رقمي جذب تربيت معلم شده اند و اين روند اگر ادامه پيدا کند میتواند تحول مثبتي باشد زيرا بسياري از دانشجويان نخبه تمايل دارند به اين مجموعه وارد شوند. اين امر میتواند روند سازنده اي را در جريان زيرساختهاي علمي بوجود آورد.»
فاطمه محبي هم از وروديهاي امسال دانشگاه فرهنگيان است بيان میکند: پيش از اينکه وارد اين دانشگاه شوم بارها شنيده بودم که دست اندرکاران ديدگاه مثبتي نسبت به ما ندارند و تصور میکنند در امر آموزش خام و ناپخته هستيم درحالي که گفته میشود، پربازدهترين معلمان در زمره دانشجو معلمها هستند زيرا انرژي و انگيزه لازم را دارند و حتي با دانشآموزان هم ارتباط بهتري برقرار میکنند. به اين مسئله مديران مدارس هم اذعان دارند. اما مسئولان بالادستي چنين نگرشي را ندارند و میگويند اين دانشجومعلمها به درد ما نمي خورند و صرفا هزينهاي مازاد را تحميل میکنند.»
آن طور که از گفتههاي صاحب نظران و دانشجومعلمان برميآيد، سيستم آموزشوپرورش سالهاست چرخه معيوبي را طي میکند. انتظار میرود حداقل در زمينه استخدام دانشجويان دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبيري شهيد رجايي هوشمندانه عمل شود تا شايد کمي اين چرخه معيوب اصلاح شود.
منبع: روزنامه رسالت
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/