دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1397 - 12:45

ادامه نبوی/////////

///////
کد خبر : 356357

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محتوای کتاب مدل مفهومی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی اظهار کرد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب توسعه‌یافتگی باید اقتضائات ملی و فرهنگی کشور در نظر گرفته شود و به رویکردهای نوین و بسته‌های نظری رجوع شود.


وی با بیان تعاریفی دررابطه با چیستی توسعه و رویکردهای کلاسیک و نوین افزود: در رویکرد کلاسیک با بیان سؤال «چرا عقب‌مانده‌ایم؟» تحقیقات شروع می‌شود و بعد از تکمیل مراحل به توسعه‌یافتگی میل پیدا می‌کند. در رویکرد نوین با دیدگاه فلسفی علم و با تأکید بر زیست جهان سؤال «کجا ایستاده‌ایم؟» مطرح می‌شود که در این حالت چهار پارادایم علمی باید بررسی شود.


نبوی با اشاره به ارکان هستی‌شناسی مبنی بر ارزش‌شناسی، معرفت‌شناسی و زمینه، گفت: مباحث فلسفه علم و نظریه‌های چهارگانه پارادایمی توسعه از توسعه اقتصادی تا توسعه انسانی باید مورد بررسی قرار گیرد تا کشور را به‌سمت الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی - ایرانی سوق دهد.


وی در انتها با اشاره به جایگاه نظریه‌پردازی در نظام آموزش عالی کشور تصریح کرد: در حقیقت عنصر نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های ایران تاکنون مسکوت بوده است. پژوهش در غرب از چهارگانه پارادایمی شروع می‌شود ولی در آن ارزش‌شناسی هیچ جایگاهی ندارد اما در ایران با توجه به ریشه‌های فرهنگی و تمدن اسلامی و ایرانی، ارزش‌شناسی و ارزش‌گذاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب