دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مجمع عمومی کمیته ملی المپیک؛

تایید اساسنامه جدید توسط اعضای مجمع

در جلسه صبح امروز مجمع عمومی کمیته ملی المپیک اساسنامه جدید توسط اعضا تایید شد.
کد خبر : 352419

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، عبدی افتخاری در مورد اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک گفت: اساسنامه فعلی در سال 92 توسط IOC تأیید و اجرایی شد. در دوره گذشته هیئت اجرایی آن را بررسی و اساسنامه جدید را آماده و به دولت ارائه کردند. در هیئت اجرایی جدید، مجدداً بررسی شد و چند جلسه با این موضوع برگزار و کارگروهی تشکیل شد و در نهایت بعد از سه جلسه کاری در هیئت اجرایی اساسنامه به اعضای مجمع ارسال شد.


وی ادامه داد: از علی‌نژاد به‌خاطر مباحث پیشنهادی در اساسنامه تشکر می‌کنم. نکاتی توسط IOC مطرح شد که مجال بررسی مجدد در هیئت اجرایی وجود نداشت و باید اساسنامه امروز ارائه می‌شد. به همین دلیل مواردی که در اساسنامه جدید ارائه شده به‌صورت اختصار اعلام می‌کنم. مورد اول تغییر در وظایف المپیک بود. در اساسنامه قدیم، ارکان کمیته در چهار آیتم مشخص شد، چنانچه رئیس نمی‌توانست در مجمع باشد، هیئت رئیسه یک نفر از اعضا را معرفی می‌کرد اما در اساسنامه جدید پیشنهاد شد درصورت غیبت رئیس، نماینده عضو هیئت‌رئیسه که منتخب فدراسیون است به‌جای رئیس در مجمع حاضر شود.


وی افزود: در اساسنامه قدیم مقرر شده بود یک نفر به عنوان نماینده مربیان و داوران برای عضویت در هیئت‌رئیسه معرفی شود اما در اساسنامه جدید دو نماینده شامل یک زن و مرد پیشنهاد شد. در اساسنامه قدیم تعداد اعضای هیئت اجرایی 11 نفر بودند اما در اساسنامه جدید این تعداد به 13 نفر رسید. به این ترتیب نماینده کمیسیون ورزشکاران با الزام IOC به اعضای هیئت اجرایی اضافه شد.


عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در ادامه عنوان کرد: ضمن اینکه مقرر شد یک نفر از نواب رئیس الزاماً از بین بانوان داوطلب انتخاب شود، در اساسنامه قدیم مقرر شده بود که کلیه اعضای هیئت اجرایی از میان اعضای رسمی انتخاب شوند اما در اساسنامه جدید پیشنهاد شد دبیرکل و خزانه‌دار با پیشنهاد رئیس و تأیید هیئت اجرایی انتخاب شود. بدین ترتیب این دو عضو از فضای انتخابی مجمع خارج شد.


عبدی افتخاری گفت: در اساسنامه جدید کماکان جلسات هیئت اجرایی ماهی یک‌بار برگزار خواهد شد. در اساسنامه قدیم دبیرکل وظایف و مسئولیت‌های اجرایی داشت اما در اساسنامه جدید خزانه‌دار و دبیرکل این مسئولیت‌ها را برعهده دارند.


وی گفت: در اساسنامه قدیم هیچ وظایفی برای کمیته ملی المپیک منظور نشده بود، لذا لازم بود شرح وظایف رئیس در اساسنامه جدید درج شود که این اتفاق پیشنهاد شد و به این ترتیب بارزترین پیشنهاد دبیرکل و خزانه‌دار به هیئت اجرایی ارائه شد.


وی ادامه داد: در اساسنامه قدیم زمان برای تعیین سرپرست کاروان اعزامی به رقابت‌ها تعیین نشده بود اما در اساسنامه جدید پیشنهاد شده سرپرست یک‌سال و نیم قبل از هر رویداد انتخاب شود. انتخاب کادر سرپرستی و وظایف سرپرستان در این بخش از اساسنامه قید شده است. در اساسنامه قدیم 13 کمیسیون داشتیم اما در اساسنامه جدید کمیسیون‌های اخلاق، فرهنگی، صلح و دوستی، روانشناسی و مشاوره اضافه شده که سه مورد آن به تأکید IOC رسیده است.


رأی‌گیری در مورد اساسنامه جدید انجام شد که تأییدات کلی اساسنامه و دادن این اختیار به رئیس کمیته ملی المپیک درخصوص تغییرات اساسنامه و موارد مطرح شده در مجمع انتخاباتی کمیته این اختیار را داشته باشد که بدون تشکیل مجمع با اعضای اصلی رایزنی کند. در نهایت این دو مورد به رأی گذاشته شد و اعضای مجمع با ذکر صلوات به هر دو مورد رأی مثبت دادند.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته