دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 16:29

فرستاده سازمان ملل به یمن وارد مسقط شد/ افشای جزئیات طرح 8 ماده‌ای آتش‌بس در یمن

منبعی سیاسی در یمن گفت فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن، شب گذشته (شنبه) وارد مسقط پایتخت عمان شد تا با هیئت‌هایی از جنبش «انصارالله» و «علی عبدالله صالح» رایزنی کند.
کد خبر : 34809

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه‌ «الدستور»، این منبع سیاسی یمن گفت: «اسماعیل ولد شیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن حامل بندهای توافقی اصلاح‌شده است که در آن مجموعه شروط دولت (مستعفی و فراری) یمن برای پایان دادن به جنگ و خون‌ریزی در این کشور وجود دارد.


براساس این گزارش، این «مجموعه شروط» در سفر «شیخ احمد» به ریاض و پیش از سفر وی به مسقط، به‌وسیله «عبد ربه منصورهادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن تحویل داده شد.


منبع یمنی افزود: هیئتی از حوثی‌ها (جنبش «انصارالله») و نیروهای هوادار «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن در حال حاضر در مسقط به‌سر می‌برند تا امروز یکشنبه با فرستاده ویژه سازمان ملل درباره شروط مطرح شده، به رایزنی بپردازند.


در فهرست «مجموعه شروط» مواردی همچون توقف بمباران برطبق قطعنامه 2261 شورای امنیت سازمان ملل متحد و طرح ارائه شده به‌وسیله شورای همکاری خلیج‌فارس و برخی ابزارهای اجرایی دیگر که در بیانیه پایانی کنفرانس گفت‌وگوی ملی در ریاض اعلام شده بود، وجود دارد.


8 بند مهم توافق که گام‌های مهمی را در برمی گیرد، عبارتند از:


1. پایبندی جنبش انصارالله و «صالح» به اجرای کامل، فوری و بی قید و شرط قطعنامه 2261 شورای امنیت سازمان ملل متحد


2. اعلام التزام به توقف حملات شامل برقراری آتش‌بسی 15 روزه (قابل تمدید) به‌همراه عقب‌نشینی گروه‌های وابسته به «انصارالله» و «صالح» از نهادهای دولتی، نظامی. همچنین عقب‌نشینی از همه شهرها و استان ها ازجمله «صنعا» پایتخت و «عدن». در صورت نقض آتش‌بس به‌وسیله جنبش‌«انصارالله» و «صالح» امکان نقض آتش‌بس به‌وسیله نیروهای ائتلاف وجود خواهد داشت.


3. در مدت آتش‌بس، گروه‌های وابسته به جنبش «انصارالله» و «صالح» از همه نهادهای دولتی و نیز شهرها و استان‌هایی که حمله‌کرده‌اند، عقب‌نشینی و مدیریت همه نهادها و واحدهای شهری، نظامی و امنیتی را به حکومت واگذار می‌کنند. علاوه بر این، نیروهای «انصارالله» و «صالح» باید همه سلاح سنگین، سبک، موشک‌، ادوات هوایی و دریایی، انبارهای سلاح، ذخیر نظامی خود و نقشه محل‌های مین‌گذاری شده را به حکومت تحویل دهند.


4. دو گروه از ناظران نظامی به‌وسیله سازمان ملل متحد تشکیل شود تا ناظر اجرای کامل مفاد توافق باشند. همچنین دبیرکل سازمان ملل پیش از دو روز مانده به پایان مهلت اتمام آتش‌بس باید گزارشی درباره التزام طرف‌ها به توافق به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.


5. حکومت قدرت خود را در همه نهادها و دستگاه‌های دولتی و نظامی بازمی‌یابد و اشراف کاملی بر فعالیت‌ها و دستورات خواهد داشت و مسئول حفظ امنیت و ثبات خواهد بود. همه طرف‌ها ملزم‌اند زمینه را برای تسهیل امور فراهم کنند و در هیچ‌یک از فعالیت‌های حکومتی دخالت نداشته باشند.


6. حکومت برطبق قانون، مسئول تعیین وضعیت نیروهای مسلح و امنیتی است و باید امنیت و ثبات یمن را برقرار کند.


7. تشکیلات «انصارالله» و «صالح» باید با انتشار بیانیه‌هایی انحلال همه گروه‌های وابسته به خود را به‌طور رسمی اعلام کنند.


8. تحریم‌های موجود در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد رفع خواهد شد.








دبیرکل سازمان ملل پیش از دو روز مانده به پایان مهلت اتمام آتش‌بس باید گزارشی درباره التزام طرف‌ها به توافق به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

علاوه بر این بندها، در فهرست «مجموعه شروط» موارد دیگری همچون اقدام جنبش «انصارالله» برای اخراج کودکان زیر 18 سال از گروه‌های مسلحانه، حفاظت از جان غیرنظامیان، تصویب اسناد مصونیت دیپلمات‌ها، پایان دادن به مخالفت با توافق کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک (1961)، کنسول‌گری (1963)، آزادی فوری «محمود صبیحی» وزیر دفاع، «عبدالرزاق اشول» وزیر آموزش‌های فنی و همه اسیران و ربوده‌شدگان و تسلیم آن‌ها به حکومت، مطرح شده است.


در فهرست «مجموعه شروط»، درباره اوضاع انسانی و راه‌های درمان آن، بر التزام جنبش «انصارالله» و «صالح» و گروه‌های وابسته به آن‌ها در اخلال ایجاد نکردن در اقدامات حکومت، تسهیل تلاش‌های انساندوستانه به‌وسیله سازمان ملل متحد و نمایندگی‌های ویژه آن و نیز تسهیل بازگشت همه پناهجویان یمنی از خارج کشور و آوارگان داخلی به شهرها و روستاهایشان تاکید شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب