دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1397 - 06:50
گزارشی از یک تعامل سازنده؛

سریال هم‌پوشانی نمایشگاهی در دستگاه‌های علمی به آخر رسید!

ادغام نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نوید این موضوع را می‌دهد که سرانجام تحولاتی در ارتباطات نهادهای علمی رخ داده است
کد خبر : 348042
_79V3728.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ روزگاری در دهه 80، بین شبکه‌های صداوسیما مرسوم شده بود که برای نشاندن مخاطب پای شبکه خودشان، با دیگر شبکه‌ها رقابت می‌کردند. نمود عینی این موضوع در پخش سریال‌های شبانه به چشم می‌خورد که اگر بیننده می‌خواست سریال شبکه‌های مختلف را از دست ندهد علی‌رغم پیگیری همه کانال‌های صداوسیما، بازهم به دلیل همزمانی، قسمتی از سریال موردعلاقه‌اش  را از دست می‌داد. کم‌کم رقابت‌های کاذب و بی‌جا، جای خود را به تعامل داد و برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفت.


اما این مشکل، تنها در برنامه‌های صداوسیما وجود نداشت و در سطح بالاتر در نظام آموزش عالی و آموزش‌وپرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز هم‌پوشانی در فعالیت‌ها، مشکلات و هزینه‌هایی را برای کشور در برداشته است.


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو نهاد اجرایی در حوزه علم و فناوری هستند که سال‌های زیادی، جای خالی همکاری و تعامل آنها در برگزاری هفته پژوهش و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی به چشم می‌خورد. خلأیی که همیشه این سؤال را در ذهن متبادر می‌کردکه چرا این هم‌افزایی و تعامل باگذشت بیش ازسی سال  از  انقلاب اسلامی، هنوز ایجاد نشده است؟


امسال،ادغام و همزمانی برگزاری نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نوید این موضوع را داد که سرانجام تحولاتی در نحوه ساماندهی و ارتباط  این دو مجموعه صورت گرفته است.


 


نمایشگاهنمایشگاه‌های تخصصی برای ارتباط صنعت و دانشگاه


 روزهای پایانی آذرماه هرسال، هفته پژوهش و برنامه‌های مختلف در دانشگاه‌ها تا دو هفته، خبرنگاران را سرگرم پوشش اخبار و حضور در مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشی و تجلیل از پژوهشگران می‌کرد.


در این میان، جشنواره پژوهش، فناوری و فن بازار به خاطر حضور تمامی دانشگاه‌ها و صنایع پیشرفته، اهمیت ویژه‌ای دارد. این نمایشگاه به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود و برای تحقق ارتباط با صنعت از برخی صنایع نیز دعوت می‌شود تا بتوانند با غرفه‌های دانشگاهی تعامل کنند.


البته  این نمایشگاه، تنها نمایشگاه فعال در عرصه علم و فناوری نیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به‌عنوان یک نهاد اجرایی در حوزه پژوهش و فناوری اقدام به برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران می‌کند. نمایشگاهی که  اردیبهشت‌ماه هرسال میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و دانشگاه‌ها  بود و امسال طبق قرار هرساله برگزار نشد تا در هفته پژوهش و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بزرگ‌ترین مجموعه نمایشگاهی سال برپا شود.


نمایشگاهبرومند: جلسات مستمر و دائمی با معاونت علمی داریم


مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با آنا در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون ارتباط مؤثری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برگزاری هفته پژوهش وجود نداشت، توضیح داد:   این موضوع که چرا درگذشته تعامل در زمینه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  زیاد نبوده، سؤالی است که باید  از مسئولان سابق پرسید و من از پاسخ آن اطلاعی ندارم اما مهم این است که در حال حاضر این ارتباط شکل‌گرفته  و بهتر است که بیشتر از گذشته به آینده نگاه کنیم.


وی ادامه داد: هرچه جلوتر می‌رویم به این نتیجه می‌رسیم که چالش‌ها پیچیدگی بیشتری پیداکرده و نیازمند هماهنگی بیشتر است به همین دلیل روزانه با دستگاه‌ها  از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط دائمی و مستمر داریم.


معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: جلساتی که در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری بین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و این جلسات باعث شده که هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و در برگزاری هفته پژوهش هم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ما همکاری مناسبی داشته است.


ارتباط و هماهنگی دو دستگاه اجرایی در حوزه توسعه علمی علاوه بر اینکه از هزینه‌های بیهوده در برگزاری نمایشگاه‌های جزیره‌ای جلوگیری می‌کند، می‌تواند منجر به آشنایی شرکت‌های تولیدکننده با واحدهای صنعتی شود. هرچند که گستردگی بالای نمایشگاه و محدودیت زمانی، این اجازه را به غرفه داران و بازدیدکنندگان نمی‌داد تا به‌طور کامل با دستاوردهای پژوهشی و نیازهای صنعت آشنا شوند.


پرونده نوزدهمین جشنواره پژوهش، فناوری و فن بازار و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با همه کاستی‌ها و مشکلاتش بسته شد اما این نمایشگاه یک تفاوت بزرگ با سایر دوره‌های نمایشگاه داشت: همکاری و هماهنگی نهادهای اجرایی علمی برای تحقق پیشرفت ایران اسلامی!


انتهای پیام/4085


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته