دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1397 - 17:37
همراه با نمایشگاه پژوهش/53

بومی‌سازی کوادکوپتر جاسوسی و قایق نظامی در واحد بوشهر

دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان بوشهر باتوجه به نیازهای امنیتی منطقه موفق به بومی‌سازی کوادکوپتر و قایق کاماران شده‌اند که کاربردهای نظامی و جاسوسی دارند.
کد خبر : 347675
BQ4K9911.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از سوم تا ششم دی ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه ۱۹۹ واحد دانشگاهی و پژوهشی با ارائه  ۳ هزار و  ۱۹۹ محصول شرکت کردند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با 10 محصول فناورانه به نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آمده است که ساخت دانشجویان و اعضای هیئت علمی استان بوشهر هستند. روبات مسیریاب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان، محافظ برق مینیاتوری، دستگاه پیشگیری از برق‌گرفتگی، محافظ ترانس برق و دستگاه محافظ تک‌فاز و سه‌فاز از واحد دشتستان از محصولاتی هستند که در نمایشگاه امسال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  یکی دیگر از محصولات غرفه استان بوشهر پوشش‌های الاستیکی است که دانشجویان دانشگاه اَهرَم آن را ساخته‌اند. این محصول می‌تواند عمر نوشته‌های روی البسه را افزایش دهد و از پوسیدگی آنها جلوگیری کند.


بومی‌سازی کوادکوپتر جاسوسی


دانشجویان دانشگاه واحد بوشهر نیز یک کوادکوپتر ساخته‌اند که در مرحله اجراسازی‌ قرار دارد؛ اما برای تجاری‌سازی این محصول به یک اسپانسر قوی نیاز است. این کوادکوپتر می‌تواند در مکان‌های صعب‌العبور مورد استفاده قرار بگیرند. این محصول همچنین قابلیت حمل 15 کیلو بار را دارد و می‌توان آن را روی حالت اتوپایلت قرار داد تا به مکان موردنظر برود و فیلمبرداری کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کوادکوپتر قابلیت آب‌پاشی آن است. درحال‌حاضر اکثر کوادکوپترها مصارف نظامی و جاسوسی دارند. سال‌گذشته پژوهشگران این دانشگاه اجازه پرواز کوادکوپتر را گرفتند.


«اکاتاماران» محصول دیگر غرفه بوشهر است که توسط دانشجویان واحد خارک  اختراع شده است. این وسیله یک قایق دو بدنه است که در مسابقه‌های مختلف مقام‌های اول، دوم و سوم را به‌دست آورده‌ است. این محصول در مسابقه‌های قبلی با قابلیت تک‌زیستی شرکت کرده بود؛ اما امسال دوزیستی شد که یعنی علاوه بر دریا در خشکی نیز استفاده می‌شود.  این قایق نیز قابلیت اتوپایلت دارد و می‌توان آن را برای انجام کار مشخصی برنامه‌ریزی کرد. این وسیله هم مصارف نظامی و هم قابلیت‌های جاسوسی دارد.


سید علی اکبر سجادی کارشناس آزمایشگاه دانشگاه بوشهر درباره ارتباط میان محصولات ارائه‌شده و نیازهای منطقه اظهار کرد: بوشهر یک شبه‌جزیره است و یکی از شهرهایی است که می‌تواند مورد هجوم کشورهای بیگانه قرار بگیرد، به همین دلیل به این فکر افتادیم که چه‌کاری انجام دهیم تا نیازهای امنیتی منطقه را برطرف کنیم.


مشکلات دانشگاه چیست؟


به گفته وی، محصولات دانشجویی به‌دلیل تحریم‌ها و نبود اسپانسر قوی تاکنون درآمدی برای دانشگاه نداشته‌اند. محصولات و پژوهش‌های دانشگاهی باید تجاری‌سازی شوند؛ اما زمانی که بحث بودجه پیش می‌آید،  دانشگاه‌ها با مشکل برمی‌خورند. برای مثال هزینه ساخت کوادکوپتر 50 میلیون تومان بود که حدود 28 میلیون تومان آن را دانشگاه متقبل شد؛ اما در حال حاضر هزینه‌ها به‌‌طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. از طرف دیگر صنعت پهپاد و وسایل هوابرد با سرعت بالایی پیشرفت می‌کند. این کوادکوپتر باید دوربین‌های فوق پیشرفته داشته باشد؛ اما به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم دوربین‌های آن را ارتقا دهیم. یکی دیگر از مشکلاتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند کاهش تعداد دانشجویان است. روزی که این کوادکوپتر را ساختیم 11 هزار دانشجو داشتیم؛ اما در حال حاضر تنها 5 هزار دانشجو داریم. دانشگاه‌ها باید به سوی درآمدهای غیرشهریه‌ای بروند.


سجادی درباره اقدامات دانشگاه بوشهر برای کسب درآمد از منابع غیرشهریه‌ای گفت: سیاست کلی دانشگاه آزاد اسلامی ایران این است که کسب درآمد دانشگاه‌ها از منابع غیرشهریه‌ای تأمین شود. واحد بوشهر نیز تلاش بسیاری در این زمینه کرده است.


انتهای پیام/4021/ 4107/پ


 


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته