اعتیاد دانشجویان، علل و روشهای پیشگیری
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس دوهفتهنامه «دوربرگردون» را با تحریریه علی محمودیپور، مریم دلفانی، احمد فالحی، محمدامین نصر اصفهانی و سردبیری علی محمودیپور و مدیرمسئولی امید حاجیان منتشر میکنند.
این دوهفتهنامه جدای از نقدهایی که به همه نشریات دانشجویی و غیر دانشجویی وارد است، در آخرین شمارهاش هم به مسائل و دغدغههای دانشجویان واحد بندرعباس پرداخته است و هم به معضلاتی اشاره دارد که شاید پیش روی هر دانشجویی در این دوران قرار بگیرد.
فیلترینگ برخی شبکههای اجتماعی ازجمله تلگرام تا نقد انیمیشنی مرمــوز و فانتــزی که شما را به دنیای کودکی میبرد هم در این دوهفتهنامه دانشجویی به چشم میخورد.
اما مطلبی اجتماعی با عنوان «اعتیاد در دانشگاهها بلای خانمانسوز» در این نشریه دانشجویی به مسائل جالب و آموزندهای میپردازد، به این دلیل که اعتیاد و این معضل انکارناپذیر از قلم یک دانشجو مطرح میشود که میتواند برای خواننده قابل پذیرش باشد.
مقدمه این مطلب چنین آغاز میشود: ازجمله موضـوعهـای نگـران کننـده در عصـر حاضـر، توسـعه آسـیبهای اجتماعـی بهویژه مواد مخـدر و روانگردان اسـت کـه مراکـز آموزشـی مانند مـدارس و دانشـگاههـا را درنوردیـده و بـه یکـی از چالشهای فـرا روی متولیـان و دستاندرکاران امـر آمـوزش و تربیـت تبدیــل شــده اســت. بــر ایــن اســاس بــه جــای هرگونــه انــکار، ضــرورت شــناخت صحیــح پدیــده آسیبها و تحلیــل رونــد آنها و ارائــه راهــکارهــای کاربــردی لازم و عملیاتــی کردن آنها، ازجمله موضوعاتــی اســت کــه میتواند در جهــت مهــار و کنتــرل آسیبهای اجتماعـی، مسـئولان جامعـه را موفـق سـازد.
نتایج تحقیقـات صـورت پذیرفتـه و مراتـب اعلامی از سـوی مسـئولان وزارت علــوم، تحقیقــات و فنــاوری، حکایــت از ایــن واقعیــت دارد کــه سیســتم آسیبهای اجتماعــی بــا حرکــت منســجم و هوشــمندانه، نوجوانــان و جوانــان ایــن مرزوبوم را نشــانه رفتــه اســت. بهطوریکه بــر اســاس اعلام رســمی متولیــان ذیربط 69.20 درصــد دانشــجویان ورودی ســال تحصیلــی ۸۳-۸۴ دانشگاههای تابــع وزارت علــوم در معــرض خطــر مصــرف مواد مخــدر قــرار داشتهاند.
نگارنده این متن اجتماعی، هشت مورد زیر را از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر دانشجویان در معرض خطر مصرف مواد مخدر معرفی کرده است: ۱ -وجود افراد مصرفکننده در شبکه دوستان و خویشاوندان ۲ -ضعف عملکرد آموزشی ۳ -وجود خانوادههای پرجمعیت و گسسته ۴ -ضعف گرایشهای دینی ۵ -ضعف در پایگاه اقتصادی و اجتماعی ۶-فقدان حمایت اجتماعی مناسب ۷ -کسب شادی و نشاط ۸ -دوری از استرس و اضطراب.
در ادامه، نویسنده روشهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردانها در دانشگاهها را از نگاه خود به 13 مورد تقسیم کرده و در توضیح نخستین روش آورده است: ۱-توجــه بــه برنامههای اطلاعرسانی و آگاهسازی بهصورت آرام، مســتمر و عمیــق راجــع بــه عــوارض، پیامدهــا و تبعــات سوءمصرف مواد مخــدر ســنتی و شــیمیایی باهدف ارتقــای ســطح آگاهــی دانشــجویان متناســب باسن تقویمــی و عقلــی آنــان نخستین روش پیشگیری است.
دوازده روش دیگر پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردانها در دانشگاهها را در ادامه مرور میکنیم: ۲ -توجه به برنامههای آموزشی با رویکرد آموزش مهارتهای زندگی. ۳ -ترویــج فرهنــگ ســلامت از طریــق تقویــت فعالیتهای جایگزیــن بهویژه برنامههای ورزشــی، هنــری، اردوهــای تفریحــی بــرای غنیسازی اوقــات فراغــت گروههای ســنی و بســط و گســترش روحیــه نشــاط، شــادابی و امیــدواری در جامعــه. ۴ -توسعه اقدامات مشاورهای بهویژه مشاورههای تلفنی و رایانهای و ارائه خدمات حمایتی و گسترش فعالیتهای مددکاری بهویژه برای دانشجویان در معرض آسیب. ۵ -تقویــت کانونها و تشکلهای دانشــجویی بــرای انجــام برنامههای مؤثــر پیشــگیری از آسیبهای اجتماعــی و مواد مخــدر و روانگردانها و تـلـاش بــرای ایجــاد نهضــت فراگیــر اجتماعــی پیشــگیری از مصــرف مــواد. ۶ -تولیـد برنامههای جـذاب از طریق عملیات رسانهای و ایجاد تالارهای گفتگو در شبکههای اجتماعی مجازی، در خصوص پیشـگیری و ضـد الگـو نشـان دادن مصـرف و خریدوفروش مـواد و همزمان ارائـه مـدل و سـبک مطلـوب زندگـی در عصـر پیچیـده هـزاره سـوم.
۷ -ایجــاد اتاقهای فکــر باهدف نهادینهسازی تفکــر قبــل از عمــل و هماندیشی و تولیــد ایدههای جدیــد در پیشــگیری.۸ -برگزاری نمایشگاه و مسابقات و جشنوارههای هنری مختلف. ۹ -درج متـون مناسـب و مفیـد آموزشـی در کتـب درسـی دوره آمـوزش عالـی در خصـوص ارتقـای سـطح آگاهـی دانشـجویان نسـبت بـه پیامدهـای عـوارض مصــرف ســیگار قلیــان الــکل، مواد مخــدر طبیعــی، صنعتــی و شــیمیایی. ۱۰ -فعالسازی نهادهای مدنی و غیردولتی برای سالمسازی محیط ۱۱ -ایجاد دانشکدههای آسیبهای اجتماعی بهمنظور رفع نیازهای علمی کشور. ۱۲ -توجــه جــدی بــه وضعیــت خوابگاههای دانشــجویی و ایجــاد رفــاه شــادابی و نشــاط و غنیسازی اوقــات فراغــت باهدف پیشــگیری از گرایــش دانشــجویان بــه ســوءمصرف مــواد. ۱۳ -انجـام مطالعـات و پژوهشهای کاربردی بهمنظور شـناخت عوامـل تأثیرگـذار در گرایش جوانان به آسیبهای اجتماعـی و تعیین نـرخ شـیوع اعتیـاد در محیطهای آموزشـی و اتخـاذ تمهیدات مناسـب بـرای مهار و کنتـرل اعتیـاد و مواد مخدر در جامعه دانشـجویی.
این مطلب اجتماعی با این توصیه به دانشجویان پایان میپذیرد: فقط به خاطر سلامتی و آینده خودتان، در مواجهه با تعارفهای دوستانه برای تشویق به استعمال دخانیات، به مواد مخدر بیتعارف بگویید «نه». گفتن کلمه «نه» شاید باعث شود برخی از دوستان خود را از دست بدهید، اما هرگز پشیمان نخواهید شد.
انتهای پیام/ 4107/
انتهای پیام/