دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 12:13

صندلی که به هیچ کس وفا نکرد؛ تکیه رئیس جدید سازمان هواپیمایی بر کرسی ریاست

تغییر و تحولات صنعت هوایی در حالی بار دیگر به سراغ سازمان هواپیمایی کشوری رفت که هنوز هم استعفای رئیس سابق این سازمان و حواشی همزمانی آن با سانحه سقوط آنتونف 140 و استیضاح وزیر راه و شهرسازی حاشیه‌ساز است.
کد خبر : 33877

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،16 آبان ماه سال 92 علیرضا جهانگیریان با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد اما با بالا گرفتن حواشی این سازمان جهانگیریان اردیبهشت‌ماه امسال استعفای خود از سمت ریاست را تقدیم وزیر راه و شهرسازی کرد.


استعفای جهانگیریان با سقوط آنتونف 140 در 19 مرداد ماه سال گذشته و پس از آن حواشی تهیه گزارش اولیه علت سانحه همراه بود که به همین علت نیز بسیاری از نمایندگان مجلس استعفای آن را نوعی همدردی با بازماندگان سانحه سقوط قلمداد کردند.


ابراز همدردی جهانگیریان با بازماندگان سانحه آنتونف 140


عضو کمیسیون عمران مجلس نهم درباره استعفای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به آنا گفته بود: استعفای جهانگیریان بسیار منطقی و نوعی همدردی با بازماندگان سانحه آنتونف 140 است که البته سانحه آنتونف و دیگر مسائل این سازمان و عدم توجه جهانگیریان به مباحث کارشناسی، همه از دلایل این استعفا هستند.


به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، در 25 اسفندماه سال گذشته کارشناسان این سازمان نامه‌ای را با موضوع بی‌توجهی جهانگیریان به مباحث کارشناسی امضا و به وزیر راه و شهرسازی تقدیم کردند. او افزود:‌ «از طرفی بی‌توجهی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به مباحث کارشناسی سانحه آنتونف 140 را رقم زد و حتی ادامه ریاست جهانگیریان در این سازمان می‌توانست حادثه‌های دیگری را ایجاد و یقینا وزیر راه و شهرسازی نیز به منطقی بودن این استعفا رسیده بود.»


سقوط آنتونف 140 و کشته شدن 48 نفر از مسافران و کادر پرواز یکی از مهم‌ترین دلایل نمایندگان برای پیگیری استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود به طوری که اعلام نشدن علت این سانحه آخوندی را تا پای استیضاح هم کشاند.


مدتی پس از استعفای جهانگیریان و موافقت آن از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز خداکرم جلالی معاون هوانوردی شرکت فرودگاه‌های کشور این بار به عنوان سرپرست این سازمان انتخاب شد.


انتصاب بیست‌وسومین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری


با این حال در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت درباره انتخاب بیست‌وسومین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصمیم‌گیری و در نهایت علی عابدزاده بر صندلی ریاست این سازمان تکیه زد.


عابدزاده سال‌ها ریاست شرکت هواپیمایی آسمان را بر عهده داشته است. شرکت هواپیمایی آسمان یکی از نخستین ایرلاین‌ها در فهرست بدهکاران به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابت سوخت هواپیما و شرکت فرودگاه‌های کشور برای پرداخت عوارض است که به علت بالا رفتن میزان بدهی‌های این ایرلاین و زیان‌ده بودن آن، تعدادی از کارکنان در سال گذشته شغل خود را از دست دادند.


با روی کار آمدن دولت یازدهم عابدزاده پس از جهانگیریان و جلالی سومین رئیس و سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود.


تغییر و تحولات به شرکت فرودگاه‌های کشور هم رسید


البته این تغییر و تحولات تنها به سازمان هواپیمایی کشوری منحصر نشده است و شرکت فرودگاه‌های کشور نیز در چند سال اخیر شاهد رفت‌وآمدهای روسای جدید و پیشین خود بود.


پس از استعفای اسماعیل تبادار از ریاست شرکت فرودگاه‌های کشور، محمدعلی ایلخانی در 16 اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان سرپرست این شرکت تعیین شد اما در روزهای پایانی اسفندماه به صورت ناگهانی و کاملا بی ‌سر و صدا از سمت خود برکنار و در 26 اسفندماه وزیر راه و شهرسازی رحمت‌الله مه‌آبادی را به سمت مدیرعامل شرکت مادرتخصصی فرودگاه‌های کشور منصوب کرد.


البته پس از این برکناری در شرکت فرودگاه‌ها، محمدعلی ایلخانی با حکم عباس آخوندی به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی معرفی شد.


ایلخانی در سال 88 نیز مدتی به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری جانشین کاپیتان خانلری شد اما پس از دو ماه، نخجوانی به عنوان ریاست این سازمان منصوب شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته