بسمالله الرحمن الرحیم. در خدمت آقای دکتر اشرفی هستیم، رئیس محترم مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی. آقای دکتر یک توضیحات مختصری درباره مرکز بفرمایید.
- بسمالله الرحمن الرحیم. مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی از 1392 با تصویب هیأت أمنای دانشگاه آزاد اسلامی تصویب و ایجاد شده و کار اصلیاش سیاستگذاری است در حوزه اشاعه اندیشهها و افکار حضرت امام خمینی(ره) و آثارشان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و البته انقلاب اسلامی، چون اسمش هست مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی. مجموعه کارهایی که در حوزه اندیشههای امام و انقلاب اسلامی میشود انجام داد در حوزه دانشگاه، به نوعی در این مرکز باید سیاستگذاری و پیگیری شود إنشاءالله در کل واحدها انجام بشود. در این راستا یک پژوهشکدهای هم خود دانشگاه آزاد تصویب کرده که تأسیس شود در زیرمجموعه این مرکز. اسمش هم به عنوان پژوهشکده امام خمینی(ره) و مطالعات تطبیقی عنوان گذاشتهاند، تصویب شده در هیأت أمنا ولی این پژوهشکده بهصورت رسمی در وزارت علوم هنوز به تصویب نرسیده. کاری که ما انجام دادیم در طول مدتی که در خدمت دانشگاه بودم، این بود که اعضای هیأتعلمی محترمی که آماده بودند همکاری کنند با این پژوهشکده را ما در سه گروه مختلف طراحی کردیم، صحبت کردیم با انها، مدارک لازم را از آنها گرفتیم و پرونده پژوهشکده را تکمیل کردیم فرستادیم معاونت محترم پژوهشی. معاونت پژوهشی باید بفرستد به وزارت علوم. ظاهراً نمیدانم چه تحفظهایی دارند یا چه نگرشهایی دارند، هنوز این کار را انجام ندادهاند. طولانی هم شده، یعنی هشت، 9 ماه شده. ما پیگیری هم زیاد کردیم. حضوری، تلفنی، پیگیری کتبی، از طریق آقای دکتر کلانتری معاون محترم فرهنگی ولی فعلاً که به جایی نرسیدهایم.
بعضی در شایعات گفته میشد شاید معاونت پژوهشی دنبال این است که مجموعه را زیرمجموعه معاونت پژوهشی جمع کند و یکجا باشد. شاید به این خاطر باشد ولی نمیدانم، مطمئن نیستم. بههرحال یک بُعد این مرکز، بُعد پژوهشیاش باید باشد که گفتهاند که یک پژوهشکدهای را اینجا تأسیس و راهاندازی کنید این هنوز به فعلیت نرسیده، ما کارهایمان را انجام دادهایم ولی یکمقدار بحث گیر کرده در زیرمجموعه مرکز دو اداره کل هم وجود دارد. یک اداره کل علمی پژوهشی است، یک اداره کل مطالعات راهبردی اسم گذاشته شده و بودجه اسمش بوده. چون این مرکز در زمان تأسیس تا پارسال یک مرکزی بوده مستقل زیرنظر رئیس محترم دانشگاه. یعنی رئیس شورای سیاستگذاری این مرکز خودِ رئیس محترم دانشگاه بوده ولی از سال گذشته با آمدن آقای دکتر رهبر، این مرکز بهعنوان یکی از مراکز زیرمجموعه معاونت فرهنگی گذاشته شده. بنابراین در سابق این مرکز یک شورای سیاستگذاری داشته که خود رئیس محترم دانشگاه بوده، معاونان دانشگاه بودند و برخی افراد حقیقی هم در بین آنها وجود داشته. افراد خاصی بودند. لذا بودجه مستقلی داشته، لذا مثلاً اداره کل مطالعات راهبردی و بودجه داشته. چون خودش مستقلاً باید بودجهاش را با نظر رئیس محترم دانشگاه تصویب میشده و پیگیری داشته آنجا، یعنی مسئول اداری مالی داشته که اینها دیگر نیستند چون با توجه به اینکه الان در زیرمجموعه معاونت فرهنگی قرار گرفته الان دیگر آن مسائل مالی متمرکز شده در خود معاونت. یعنی بهلحاظ ساختاری این مرکز در واقع دو اداره کل دارد و یک پژوهشکده که پژوهشکده هنوز فعال نیست.
کار دیگری که این مرکز انجام میدهد، بحث پیگیری یا نظارت بر تدریس درس وصیتنامه حضرت امام است در واحدهای دانشگاهی. خب تعداد اساتید زیادی، حدود یک هزار و 930 و خردهای، نزدیک دو هزار نفر میشوند کلاً در کل کشور مشغول تدریس این درس هستند. در طول این یک سال خیلی تلاشهای زیادی از ما گرفت این موضوع که بررسی کنیم اساتیدی که این درس را تدریس میکنند، مجوز دارند یا ندارند، این مرکز باید مجوز بدهد به آنها. بعد آیا کسانی که مجوز دارند تدریس میکنند یا افرادی تدریس میکنند که مجوز ندارند. ما پیگیری کردیم در واحدهای مختلف و دیدیم که یک ملغمهای است؛ برخی اساتید تدریس میکنند که مجوز ندارند، برخی که مجوز دارند تدریس نمیکنند، بنابراین یک برنامهریزی انجام دادیم در کل کشور که آنهایی که تدریس دارند ولی مجوز ندارند، آنها را مصاحبه انجام دهیم تا بتوانند مجوز بگیرند و کسانی که مجوز بگیرند بتوانند تدریس کنند.
برنامهریزی را در کل استانها انجام دادیم. استان تهران و البرز میآیند در همینجا مصاحبه میشوند ولی استانهای دیگر را بعضی وقتها مالِ یک استان است بعضی وقتها دو سهتا استان در یکجا برگزار کردیم، جمع میشوند و ما میرویم از اینجا. یک تیمی در آن استان تشکیل دادیم و از اساتید همان استان و یک نفر هم از مرکز بهعنوان نماینده مرکز میروند آنجا. هفت، هشت استان را هم من خودم رفتم. و اتفاقاً پنجشنبه و جمعه هم یک برنامه درشیراز، استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد. یعنی بخشی از توان ما صرف همین مصاحبهها شده در طول همین یک سال گذشته و بعضاً استادهای خوبی هم سراغ داشتهایم، خیلی خوب بودند. ولی بعضی وقتها بودند استادهایی که واقعاً اطلاعاتی در حوزه اندیشههای امام نداشتند. این را متأسفانه حالا به دلایل مختلفی داشتند تدریس میکردند و وقتی ما سؤال میکردیم که اصلاً چه درس میدهید در کلاس، مطالبی را مطرح میکردند که هیچ ربطی به اندیشهها و نصایح حضرت امام نداشتند. اینها را گفتیم یا باید مطالعه کنید یا مجوزتان تمدید نمیشود. یک نکتهای هم که عرض کنم اینکه سال گذشته با تصویب شورای محترم آموزشی دانشگاه، اسم این درس هم عوض شده. شده اندیشهها و نصایح امام. قبلاً فقط وصیتنامه حضرت امام بوده اسم این درس، بهنظرم این تغییر عنوان باعث گسترده شدن حوزه تدریس برای این درس میشود و لذا اساتید هم با توجه به همین تغییر عنوان بهنظرم باید بازآموزی بشوند چون برخی از اساتید در این حوزه علوم انسانی اصلاً نیستند و نمیتوانند همه اندیشههای حضرت امام را اطلاعات گستردهای از آن ندارند. تسلط که تقریبا تعداد اندکی تسلط دارند بر اندیشههای حضرت امام. بنابراین یک بخش مهمی از کار ما این بوده. با اساتید محترم مصاحبه برگزار کردیم تا اینکه مجوز صادر کنیم برای تدریس و هماهنگی هم انجام شده آنهایی که مجوز ندارند، مدیرگروههای محترم معارف نباید آنها را به خدمت بگیرند و معاونت محترم آموزشی هم با ما در این حوزه همکاری میکند.
یک کاری هم در ارتباط با همین موضوع، بحث متن مناسب است. یک متنی با تلاش همین مرکز قبل از اینکه من بیایم چاپ شده، کتاب خوبی است، رهیافت تحلیلی به وصیتنامه حضرت امام است ولی این کتاب با توجه به اینکه این درس یک واحد است، خیلی گسترده است. کتاب حجیمی استو این را ما در تلاش هستیم تا إنشاءالله بتوانیم یک متن مناسبتری در نظر بگیریم برای این. با برخی استادها صحبت کردیم، إنشاءالله برنامه آتی ما این است که یک منبع مناسبی هم برای این درس تولید کنیم که در کل این کشور مورد استفاده دانشجوها قرار بگیرد.
یک حوزه دیگر کاری ما انجام پژوهشها در حیطه انقلاب اسلامی و اندیشههای حضرت امام است و مقام معظم رهبری که برای امسال ما 15 موضوع پژوهشی را طراحی کردیم و تصویب کردیم، بودجهاش هم تصویب شده. قراردادهایی هم امضا کردهایم. این هم در فرآیند اجرا به لحاظ مالی به یک مشکل برخورد کرد. در بحث مالی بین ذیحساب مالی و مرکز یک اختلاف نظری بود. این هم همین امروز ما یک نامهای طراحی کردیم به امضای آقای دکتر کلانتری فرستادیم برای آقای دکتر طهرانچی که إنشاءالله ایشان بتوانند این معضل را حل کنند. در بحث پرداخت مشکلی داشت. إنشاءالله این مشکل با نظر رئیس محترم دانشگاه حل بشود. اگر این مشکل حل بشود آنوقت ما در اجرایی کردن این قراردادها إنشاءالله اجرایشان سرعت عمل پیدا میکند و جلو میرود.
بعد یکسری دیگری از کارهای این مرکز تأسیس رشتههای مرتبط با انقلاب و امام است. برخی رشتههایی در واحدهای مختلف هست در حوزه دکتری و ارشد. مثل عرفان اسلامی و عرفان از نظر امام یا فقه و حقوق و نظرات فقهی امام یا جامعهشناسی انقلاب. یکسری رشتههایی که مرتبط به امام و انقلاب است، بررسی و کنترل اینها هم که در چه ایجاد شود. اگر در یک واحدهایی هست ولی دانشجو ندارد، مشتری ندارد، آنجا جمع بشود و در یک واحد دیگری، آنجا اجرا بشود. آنهم با این مرکز است که پیگیری این هم از سوی دوستان ما انجام میشود.
ما بهدنبال شناسایی نخبگان در دانشگاه آزاد و آثاری که در این حوزه امام و انقلاب چاپ میشود هم هستیم. در این راستا، برای امسال یک جشنواره کتاب انقلاب را طراحی کردیم که یکی دو بار هم روزنامه فرهیختگان فراخوان این جشنواره را جاپ کرد. اولین جشنواره کتاب انقلاب اینجوری طراحی کردیم، یکی دو بار در رهیختگان، در کل واحدها هم فرستادهایم. آثاری که در حوزه اندیشههای امام، انقلاب اسلامی و اندیشههای مقام معظم رهبری چاپ شده یا بهصورت پایاننامه و رساله درآمده در واحدهای مختلف اینها را فراخون کردیم که یک نسخهاش را بفرستند اینجا.
همکاران ما هم خبر این مطلب را کار کردهاند، در آنا.
- دست شما درد نکند. تا حالا حدود 600 تا 700 اثر فعلاً رسیده ولی ما قطعاً میدانیم که بیشتر از این است. بعضی واحدها کم فرستادهاند. شاید تنبلی کردهاند یا خودشان یک پایشی اول انجام دادهاند. ولی قطعاً بیشتر از این است و فعلاً حدود 700 اثر رسیده، إنشاءالله ما اینها را بررسی میکنیم و داوری میشود. إنشاءالله بتوانیم در بهمن امسال جشنواره را برگزار بکنیم که این هم یک راهی است برای تشویق کسانی که در این حوزه کار میکنند و کتابها و آثار برجسته را میشود تبلیغ کرد یا اگر رسالههای خوبی است، اینها را چاپ کرد. إنشاءالله اگر رسالههای خوبی انتخاب شدند با هماهنگی انتشارات ؟؟؟ چاپ میکنیم. یک کاری هم مرکز انجام داده، کتابخانههای واحدهای مختلف دانشگاه را با آثار حضرت امام تجهیز کرده. البته این کار دوره قبل است. ظاهراً یک بازدیدی شده بوده، کتابخانهها را دیده بودند که آثار امام کمتر است یا نیست، هماهنگی کردند با مؤسسه تنظیم نشر آثار امام و آثار حضرت امام را به واحدهای مختلف ارسال کردند و تجهیز شد کتابخانهها.
یکسری کارهایی هم ما انجام میدهیم، برگزاری نشستهای تخصصی است در واحدهای مختلف دانشگاهی، اینهم بهنظرم کار خوبی است. استادهایی را ما دعوت میکنیم با همکاری واحدهای دانشگاهی، نشستهای علمی برگزار میشود. مخاطبان این نشست اغلب مدرسان درس وصیتنامه هستند. گرچه دانشجوها و سایر افراد آن واحد هم میتوانند آنجا شرکت کنند و گزارش این جلسه را بههمراه فایل مکتوبش، پیدیافش را میگذاریم در سایت مرکز و برای کل کشور قابل دریافت است. میتوانند ببینند و بردارند و مطالعه کنند. یک کاری هم انجام میدهیم بحث برگزاری کارگاههای آموزشی است. دورههای آموزشی در حوزههای مختلف طراحی کردیم برگزار میشود که یکی در حیطه ملموسات دینی بود که حدود ماه قبل در همینجا انجام شد، برگزار شد و برای آذرماه هم یک دوره آموزشی دو روزه طراحی شده و انجام خواهد شد.
جامعه هدف؟
- جامعه هدف ما اغلب مدرسان درس وصیتنامه است. بیشتر اینها هستند ضمن اینکه برای دوره اخیر ما پیشنهاد دادیم و نامه هم زدیم به دکتر کلانتری که مدیران فرهنگی استان تهران هم بتوانند بیایند. البته این بستگی به نظر دکتر کلانتری دارد، إنشاءالله انجام شود. اینها چکیدهای و خلاصهای از کارهای مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.
معیارهای مجوزهای اساتید درس اندیشهها و نصایح امام چه چیزهایی هستند، با چه معیارهایی انتخاب میشود؟ چون بههرحال حساسیت موضوع شاید در نوع خودش هم بالا باشد. اینکه درست این مباحث تبیین شود و درست انتقال داده شود به دانشجویان. لذا معیارهای این مجوزها چیست از نظر شما و در اصل از نظر مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی؟
- ما یکسری منابعی را که مرتبط بود، از آثار خود حضرت امام مشخص کردیم که فکر میکردیم با نظر دوستان، منابعی که حداقل لازم برای این است که استادی که میرود سر کلاس کلاس از مطالب کتابها مطلع باشد و درواقع جهتگیری کلاس را تشکیل میدهد، آنها را معرفی کردیم و از استادها بر محور آن کتابها مصاحبه میکنیم. یعنی کسانی که بتوانند یک تسلط نسبی بر آثار حضرت امام، اندیشههای ایشان، سیر زندگی امام، تولد تا وفاتشان، و آنوقت تحولاتی که در این دوره رخ داده و عکسالعمل امام یا نقش امام در آن تحولات و همچنین بُعد پررنگش بحث انقلاب اسلامی، تاریخ انقلاب و اندیشه انقلاب که مبتنی بر اندیشه حضرت امام بود، بحث ولایت فقیه، حوزه اختیارات ولایت فقیه، جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی و اساس خود قانون اساسی. یعنی به این نتیجه رسیدهایم که استادی که میخواهد این درس را تدریس کند باید به قانون اساسی مسلط باشد، انقلاب اسلامی را خوب بداند و بتواند، یعنی آن بُعد دانشیاش و توانایی انتقال مطالب را هم باید داشته باشد. بتواند خوب تحلیل کند، به شبهات خوب پاسخ بدهد و دانشجو را بتواند قانع کند و تلاش ما در مصاحبهها هم این است. در ابعاد مختلف این حوزه از او سؤال میکنیم و توان علمیاش و توان پاسخگوییاش را میسنجیم که ببینیم اولاً مسلط هست در این حوزه، بعد شبهاتی را خود ما مطرح میکنیم، آیا میتواند جواب بدهد؟ نمیتواند جواب بدهد؟ از کتابهای مختلف از او سؤال می:نیم. تاریخ تحولات انقلاب را از او میپرسیم. مثلاً تحولات انقلاب اسلامی سیرش از کجا شروع شد و به کجا منتهی شد.
یک جایی فرمودید که درخواستهایی را اعلام کردید و فرستادید برای معاونت پژوهشی دانشگاه جهت اینکه مرکز تبدیل به پژوهشکده بشود.
- یک پژوهشکده ایجاد بکنیم. خود دانشگاه تصویب کرده، هیأت أمنای دانشگاه تصویب کرده. این را باید از وزارت علوم مجوز بگیریم. برای گرفتن مجوز از وزارت علوم باید معاونت پژوهشی امضا بکند.
در اصل مرکز تبدیل به پژوهشکده نخواهد شد، پژوهشکدهای ذیل مرکز ایجاد خواهد شد. اینها کارشان که با هم موازی نخواهد بود؟
- بُعد پژوهشی مرکز بیشتر میرود در پژوهشکده آنوقت. مثلاً میخواهد کتاب چاپ کند، کتاب بنویسد، پژوهشهایی را انجام بدهد.
و حُسن وجود این پژوهشکده در مرکز چه خواهد بود؟
- حسنش این است که افرادی را، اعضای هیأت علمی را در کل کشور میتواند بهکار بگیرد که این اعضای هیأت علمی بخشی از وظایفشان را اینجا انجام میدهند. ضمن اینکه آن فرد عضو هیأت علمی یک واحد خاصی است، 50 درصد آن وظایفش را یا بستگی به میزان حضورش و کارش، بخشی از وظایف هیأت علمی در اینجا انجام میشود. این درواقع دوتا سود دارد، یکی اینکه این مرکز فعالتر میشود. دوم اینکه از اوقات اساتید بهنحو بهتری استفاده میشود. الان اساتید مابعضاً، مخصوصاً در شهرستانها اوقات بیکاری واقعاً نمیدانند چهکار بکنند. وقت زیادی دارند. چون کلاس مثلاً 15 ساعت در کل هفته است، بقیه ساعتهایشان آزاد است. از وقت اساتید میتوانیم استفاده کنیم. در واقع این میتواند محل پژوهش اساتید دانشگاه آزاد باشد. و از آنطرف چون إنشاءالله مورد تأیید وزارت علوم هم بشود، یک اعتبار خاصی میگیرد. ضمن اینکه البته خود دانشگاه آزاد اعتبار خودش را دارد. ولی از آنطرف هم مجوز بگیرد، آنوقت آثاری که اینجا تولید میشود، آثار معتبر و مرجعی میشود و بنابراین میتواند مورد رجوع دانشجویان مختلف، ؟؟؟ مختلف قرار بگیرد. میتواند یک مرجعی باشد برای تولید و آثار اندیشه حضرت امام و انقلاب اسلامی.
اشاره کردید قراردادهایی هم در شرف انعقاد است، منعقد شدهاند این قراردادها؟
- پنجششتایش امضا شده.
این قراردادها، قراردادهای پژوهشی هستند که مرکز پژوهشی انجام بدهد و اطلاعات و دادهها را در اختیار ارگان خاصی بگذارد یا در اختیار خود دانشگاه خواهد گذاشت؟
- مرکز قرارداد میبندد با پژوهشگران بیرون مرکز. با اساتید دانشگاهها که آنها درباره آن موضوعی که مرکز دوست دارد کار کنند که این اثر پژوهشی، کتاب، هدف ما کتاب است. پژوهش کنند، بدهند اینجا چاپ بشود و در واحدهای مختلف دانشگاه توزیع بشود، منتشر بشود، مورد استفاده دانشجویان قرار بگیرد. مخصوصاً این کار را ما میخواهیم برای رشتههایی که در دانشگاهها هست و مرتبط با انقلاب اسلامی و حضرت امام هست، منابع لازم برای آن رشتهها را تعیین کنیم. چون بعضی وقتها درس هست ولی هیچ کتابی راجع به آن درس وجود ندارد یا کتاب خوبی راجع به آن درس وجود ندارد. إنشاءالله منابع لازم برای این رشتهها را بتوانیم از این طریق تأمین کنیم.
از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نخبگان هم استفاده خواهد شد در این پژوهشها یا استفاده شده؟
- الان قراردادهایی که داریم چندتایش با استادها است اتفاقاً بعضیهایش هم با دانشجویان دوره دکتری است. یعنی خیلی واقعاً محدوده قائل نیستیم ولی هر کسی که توانمند باشد، قلمش خوب باشد و یک سابقه پژوهشی هم داشته باشد که مثلاً مقاله خوب، کتاب خوب، که ما بتوانیم با استناد به آن سابقهاش یک قرارداد پژوهشی با او امضا کنیم.
24:54
با توجه به اینکه نسل چهارم انقلاب و شاید کمکم نسل پنجم انقلاب وارد دانشگاهها میشوند، نیروهای ارزشی انقلابی دغدغه این را دارند که ما باید چه کارهایی بکنیم که این نسلها با اندیشههای امام، با ارزشهای انقلاب و اندیشههای انقلاب، جریان انقلاب، اینکه اصلاً چه شد انقلاب شد و از این قبیل موضوعات آشنا بشوند دارند. مطمئناً شما هم بهعنوان رئیس این مرکز دغدغههای خاص خودتان را دارید و از آنجا که این مرکز متعلق به دانشگاه آزاد است، یک سیستم بزرگ آموزش عالی، میخواهم ببینم چه برنامههایی دارید که با توجه به اینکه داریم فاصله میگیریم از دوران انقلاب و میرویم بهسمت نسلهای جدید، چگونه میتوانیم اندیشههای امام را و کارهایی که شاید تغییر و تحولات جهانی داشت حضرت امام و انقلابی که حضرت امام رهبری کردند، پیامدهای جهانی داشت در نوع خودش، چهطور میتوانیم اینها را بهنوع درستش، بهنحوه درستش چون خودتان میدانید که ما بعضاً نهادهای انقلابی هم داریم، حتی نیروهای انقلابی هم داریم، یکی از بزرگترین مشکلاتمان این است که انقلاب یا ارزشهایمان را نمیتوانیم درست انتقال بدهیم و این انتقال ندادن است که کار ما را ابتر میکند و یا ارزشهای انقلاب و قریب به 300 هزار شهید را که بزرگترین ارزش انقلاب است، اینها را، این راه را ابتر میگذارد. مرکز چه برنامهای دارد که ما بتوانیم نسلهای جدید را با این آثار، با این ارزشها، با این تفکرها، با این جریانها آشنا کنیم و ضمن آشنا کردن، این نسلها را بکشانیم داخل این جریان و همراستا بکنیم با انقلاب و تداوم دوران شکوفایی انقلاب.
- این سؤال بسیار مهمی است. بهنظرم دغدغه اساسی کل نظام هم همین است. ما که نقطه کوچکی در این کلیت نظام جمهوری اسلامی هستیم که در داخل دانشگاه هستیم. البته مأموریت اصلی این مرکز در دانشگاه است ولی دانشجوها مخاطب اولیه این مرکز هستند که درواقع همه دانشجوهای مقطع لیسانس و ارشد، اگر در لیسانس نگذرانده باشند این درس اندیشهها و نصایح امام را، همه درواقع درگیرند با موضوعی بهنام امام و انقلاب اسلامی. بنابراین یک راه این است که ما موضوع انقلاب اسلامی را خوب تبیین کنیم. برای این کار نیازمند اساتید خوب هستیم. متأسفانه همه کسانی که در این حوزه فعالند، بهخوبی توانایی انتقال ارزشهای انقلاب را ندارند. یکی از مشکلات ما در دانشگاه همین است و این را من در این یک سال واقعاً با مصاحبههایی که انجام شد، بهعینه دیدم. یعنی کسانی در این حیطه فعالند بعضاً، نه همهشان، الحمدلله عده زیادی واقعاً خوب هستند. عده زیادی که دغدغهمند هستند و زحمت هم دارند میکشند ولی بعضی یا درصدی از این افرادی که فعالند، دغدغههای معیشتی بیشتر دارند در این حوزه تا دغدغههای مربوط به انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی و خودشان بهروز نیستند تا اینکه بتوانند مطلبی را انتقال بدهند. بنابراین یک بُعد، بُعد اساتید است. اساتیدی که در این حوزهها هستند. البته اساتید دیگر هم بیتأثیر نیستند. اساتیدی که مثلاً در حوزههای تخصصی تدریس میکنند، آنها بعضاً نقش بیشتری دارند و دانشجوها بیشتر از آنها حرفشنوی دارند. مثلاً من اگر درس انقلاب اسلامی تدریس کنم، دانشجو میگوید خب من وظیفهام است که از انقلاب دفاع بکنم بنابراین خیلی اعتنا نمیکند ولی اگر مثلاً استادی که در رشته شیمی، فیزیک، مهندسی یا رشتههای دیگر است، او اگر از انقلاب اگر دفاع بکند، نکتهای بگوید، او را دانشجو بیشتر اهمیت میدهد تا مثلاً اساتید انقلاب اسلامی که موظفند این حوزه را تدریس بکنند.
یکسری مباحث این است، خب یکسری مباحث هم منابع است. بعضی وقتها آن منابعی که هست، حالا علوم انسانی بهصورت کلی، انقلاب اسلامی و آن درس وصیتنامه بهطور خاص، منبع خوبی نیست. متأسفانه در طول همین یکسال باز ما دیدیم اکثر اساتید به همان متن 30 صفحهای امام که بهصورت سؤالهای چهارگزینهای درآمده اکتفا کردند و دانشجوها این را خیلی جدی نمیگیرند. خب این یک درس جنبی است و درس اصلی برایشان حساب نمیشود. اینهم بهنظرم باید اصلاح بشود. یعنی هم آن مدرس باید توانمند باشد، بتواند انتقال دهد ارزشها را، اول اینکه خودش بداند، لذا آن دورههای آموزشی و انتخاب اساتید توانمند یک هدف است برای ما و دوم، منابع اصلاح بشوند، کتابهای بهتری تدوین بشوند در این حوزه و سوم، ما یک ارتباطی هم گرفتیم با سما. اینجا خیلی با سما البته مرتبط نیست بهصورت تشکیلاتی چون سما ظاهراً بهصورت یک سازمان مستقل طراحی شده ولی درعینحال ما ملاقاتی داشتیم با رئیس محترم سبا چون آنها هم ظرفیت زیادی دارند. دانشآموزان و دانشجویان دوره فوقدیپلم زیاد دارند. آنجا هم یکسری کارهایی قرار شد انجام شود. ازجمله تدوین برخی کتابها برای مخاطبان دانشآموز و دانشجویان دوره کاردانی و همچنین مثلاً جشنوارههایی مثل جشنواره «پوستر روحالله» که امسال این را طراحی کردیم و من یادم رفت آن اول بگویم. این خواست سما است. یعنی کسانی که در سما هستند، ببینیم نگرش اینها نسبت به امام چیست؟ آن ذهنیتی که به امام دارند را بهصورت پوستر طراحی کنند و مسابقه گذاشتیم برایشان ولی این کافی نیست. ما باید بتوانیم منابع مختلف در شأن دانشجو و دانشآموز تهیه کنیم. إنشاءالله همین پژوهشکده ما اگر ایجاد بشود و تأسیس بشود، میتواند در این حوزهها حداقل کتاب را پیش ببرد، چاپ کند، جلو ببرد.
گرچه میشود صرفاً به کتاب هم صرفاً منحصر نشود. مثلاً کلیپهایی راجع به امام، زندگی امام، صحبتهای خود امام، اینها را اگر ما جمع کنیم که وجوذ دارد، یا بعضی وقتها ایجاد کنیم. یعنی مختصر این را میشود در شبکههای اجتماعی یا جاهای مختلف در خود سایتهای دانشگاهها منتشر کرد. در آن جلسهای که داشتیم با رئیس محترم سما اتفاقاً خود آنها هم پیشنهاد دادند. گفتند میتوانیم این کار را بکنیم. و گفتند خود دانشآموزانی هستند که علاقهمند هستند اینها را خودشان اصلاً ایجاد بکنند. گفتم خیلی خوب است و ما حمایت و پشتیبانی میکنیم. هر چیزی که پیشنهاد بشود ما استقبال میکنیم اما در ذهن ما بیشتر آثار کتاب، مجله، مقاله، همایشی هم که طراحی شده امسال، کل دانشگاه درگیر است، بخش حضرت امام و رهبری و انقلابش بر عهده ما است. یعنی مقالاتی که در این حوزه است هم بعضاً مقاله ما خودمان به دوستانمان میگوییم که بنویسند، هم خود ما داوری آن بخش مقالات را برعهده داریم. بههرحال میخواهم بگویم هر کاری که بشود در این حوزه انجام داد، ما در خدمت دانشگاه و دانشجویان هستیم.
فکر میکنید نقش رسانه چه میتواند باشد در این بین؟
- رسانهها خیلی مهم هستند. دانشجویان امروزه بیشتر تحت تأثیر رسانهها هستند تا متون دانشگاهی. رسانهها از طریق تولید دادههای کوتاه و مؤثر از جمله همین کلیپها. کلیپها امروزه خیلی مؤثرند. در شبکههای اجتماعی بهصورت وسیعی توزیع میشوند. بعضی وقتها یک شبههای کار چندساله یک استاد را زیر سؤال یبرد. با یک کلیپ پنج دقیقهای کل زحمات یک استادی زیر سؤال میرود. بنابراین بهنظر ما شبکهها را بیشتر باید جدیتر بگیریم و برایش تولید داشته باشیم. تولیداتی که بتواند بهصورت گسترده پخش بشود و نهفقط پاسخ شبهات، پاسخ شهبات هم البته کاری است برای خودش. ولی این یک کار انفعالی است. اگر ما بتوانیم کارهایی را ابتدائاً انجام بدهیم که شروع کننده باشد، یعنی درواقع تهاجمی انجام بدهیم، این خودش اثرش بیشتر از پاسخ به شعبات است که آن تدافعی است و گرچه آن هم خوب است. این قسمت البته در ساختار مرکز ما طراحی نشده ولی ما میتوانیم این کار را با استفاده از ظرفیت واحدها و سما جلو ببریم. با دوستان صحبت کردهایم برای سال آینده تمرکز خواهیم کرد إنشاءالله.
اگر بهعنوان سخن نهایی فکر میکنید دررابطه با موضوع بحثمان، بنده سؤالی را نکردهام و از قلم افتاده شما بفرمایید.
- این ارتباط نزدیک و مداوم بین خبرگزاری، روزنامه حتی و سایتهای اصلی دانشگاه با مراکز مختلف دانشگاه و قسمتهای دانشگاه میتواند در انعکاس فعالیتهای دانشگاه مؤثر باشد. یک دلگرمی هم باشد برای مراکز و پژوهشکدهها و سایر بخشها و اینکه واقعاً بعضی وقتها همه مطلع نمیشوند. این خوب است. مثلاً همین جشنواره کتاب انقلاب را ممکن است الان کسی استاد دانشگاه باشد اما از وجود چنین جشنوارهای مطلع نباشد. گرچه ما به کرّات هم از طریق روزنامه، هم از طریق سایتها و هم از طریق پیامک حتی. ما یک بانک اطلاعاتی داشتیم از استادانمان و یک هزار و خردهای استاد که در حوزه انقلاب و امام اثر داشتند و ما شناسایی کرده بودیم، برایشان پیامک هم فرستادیم. ولی رسانه یک چیز دیگری است. رسانه بالاخره گستره عملیاتیاش گستردهتر است، در کل کشور است. اگر همین فعالیتها و جشنوارهها را هرازگاهی انعکاس بدهد و در صفحه اولش منعکس کند، میتواند کمککار باشد و درواقع بخشهای مختلف دانشگاه را کارهایشان را بازتاب بدهد و کمک کند.
انتهای پیام/