دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 11:57
معاون قوه قضائیه خبر داد:

استفاده از مجازات جایگزین حبس در دادگاه‌های اطفال

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: تخفیف و مجازات جایگزین حبس به‌شدت در دادگاه‌های اطفال پیگیری می‌شود.
کد خبر : 329679

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  محمدباقر الفت صبح امروز در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک با اشاره به اینکه در هر استان ۶۰۰ نفر از معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مشغول فعالیت هستند، گفت: طی ۸ سال گذشته در قوه قضائیه به صورت جدی به موضوعات پیشگیری پرداخته شده است؛ در واقع پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی را انجام داده‌ایم و موفقیت‌های خوبی نیز داشتیم.


وی گفت: تصور عدالت برای نوجوانان به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه زمانی مهم شد که حقوق آن‌ها در کودکی ضایع شد؛ این حقوق در اسناد داخلی و بین‌المللی مورد تأکید قرار گرفته است.


معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های مراجع بین‌المللی اصول حمایت از نوجوانان را مورد بررسی قرار داده است و احترام به عقاید، حق برخورداری از بهداشت، تعلیم و تربیت، تفریح، حق مشارکت و برخورداری از آزادی‌های مدنی، حق تأمین منافع و سایر حقوق از جمله حقوق کودکان و نوجوانان است.


الفت ادامه داد: در قوانین داخلی با الهام از مقررات بین‌المللی و با استفاده از نتایج تحقیقات حقوق مختلف کودکان تدوین شده است؛ حوزه عدالت کیفری برای کودکان بحث مهمی است که در قوه قضائیه وجود دارد. حمایت از حقوق کودکان در فرآیند انجام دادرسی‌های کیفری و استفاده از روش‌های صحیح بازجویی در این گروه سنی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود؛ علاوه بر این، از آنجا که محققین مؤثرترین پدیده مقابله با کودکان و نوجوانانی که جرمی مرتکب شده‌اند را تربیت می‌دانند لذا ما این کار را در قوه قضائیه انجام می‌دهیم.


وی گفت: سیاست‌گذاران با تغییر رویکردها و انعطاف در وضع قوانین در آیین دادرسی کیفری در دادگاه‌های اطفال و ایجاد نقش برای کنش‌گران عدالت کیفری افراد در سیستم دادرسی آن‌ها گام‌های بلندی برداشته شده است؛ در این میان باید تغییر رویکرد قانون‌گذار از نظام عدالت کیفری به عدالت ترمیمی را مدنظر قرار داد.


معاون قوه قضائیه گفت: تخفیف و مجازات جایگزین حبس به‌شدت در دادگاه‌های اطفال پیگیری می‌شود؛ در ایران از اهمیت اقدامات پیشگیرانه غفلت نشده است لذا اقدام به تنظیم برنامه‌های مختلف پیشگیرانه به دنبال کاهش وقوع جرم در نوجوانان هستیم.


الفت گفت: نقش خانواده و آموزش رسانه‌ها نیز اقدامی مؤثر برای کاهش جرم توسط نوجوانان است؛ ایران اسلامی خود را موظف میداند که آموزش عمومی را در دسترس نوجوانان قرار دهد لذا آموزش‌های دیداری و شنیداری برای کاهش استفاده از مواد مخدر توسط نوجوانان و دیگر بزه‌ها کاهش خواهد یافت.


وی گفت: از جمله برنامه‌هایی که در سال ۹۶ و ۹۷ اجرا کردیم طراحی نظام مشاوره در دادگاه‌ها در راستای مواجه منطقی با کودکان بزهکار است و به دنبال این هستیم که قضات  از نظر مشاوران نیز استفاده کنند؛ دومین برنامه تدوین سندی برای مقابله با کودک‌آزاری است و تمام دستگاه‌ها برای کاهش این جرم فعال هستند؛ برنامه بعدی راهبری اقدامات فرهنگی است و به دنبال برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان مهدکودک‌ها هستیم تا به نوعی اقدام پیشگیرانه را در این زمینه انجام داده باشیم.


معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اجرای پروژه ملی مراقبت ویژه دانش‌آموزان در مدارس و ایجاد مراکز مهر خانواده را در دستور کار خود قرار دادیم که این دانش‌آموزان فرزندان طلاق هستند و ما از این افراد حمایت می‌کنیم و مشاوران ما نیز حضور دارند تا والدین را با یکدیگر آشتی دهند؛ ما در ۳۱ استان این مراکز را فعال کردیم و امیدواریم کودکان و نوجوانان با اقدامات پیشگیرانه به بهترین نحو ممکن رشد کنند.


انتهای پیام/4110/


انتهای پیام/

برچسب ها: محمدباقر الفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته