دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1393 - 10:45
دانشجویان از چه راه‌هایی هزینه زندگی خود را تامین می‌کنند؟

زندگی دانشجویی با "شغل نیمه وقت"

در جهان کم نیستند دانشجویانی که صبح‌ها تا بعد از ظهر نقش دکتر‌ها و مهندسان آینده را بازی می‌کنند و بعد از ظهر‌ها برای گذران زندگی به کارهای نیمه وقت مثل گارسونی و پیشخدمتی روی می‌آورند.
کد خبر : 3266

تصور کنید دانشجوی مقطع دکتری در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان (مثلا آکسفورد)، بعد از ظهر‌ها وقتی عینک و تبلتش را توی کوله پشتی‌اش می‌گذارد، سوار دوچرخه‌اش می‌شود و از خیابان‌های آکسفورد گذر می‌کند و زیر باران پاییزی بدون کمترین خجالت و دغدغه‌ای جلوی یک رستوران می‌ایستد و پارک می‌کند و با یک سلام گرم وارد آشپزخانه رستوران می‌شود و بعد از بستن پیش‌بند شروع به شستن ظرف‌ها می‌کند.


به گزارش خبرگزاری آنا، این دسته از دانشجویان در شهرک‌های دانشجویی در جهان کم نیستند. شاید تعدادشان در ایران کم باشد، اما در جهان کم نیستند دانشجویانی که صبح‌ها تا بعد از ظهر نقش دکتر‌ها و مهندسان آینده را بازی می‌کنند و بعد از ظهر‌ها برای گذران زندگی به کارهای نیمه وقت مثل گارسونی و پیشخدمتی روی می‌آورند. با هم چندتایی از این کارهای نیمه وقت دانشجویی در جهان را مرور می‌کنیم.


انگلیس


بیشتر دانشجویان در انگلیس بعد از تمام شدن ساعت دانشگاه وقتشان را با تمیز کردن معابر می‌گذرانند. آن‌ها کارگران روزمزد شهرداری هستند. بله درست شنیدید! دانشجویان دانشگاه‌های لندن بعد از اینکه از دانشگاه فارغ می‌شوند، ‌لباس شهرداری می‌پوشند و سوار بر ماشین‌های شهرداری زباله‌ها را از سطح شهر جمع آوری می‌کنند.


آمریکا


خیلی از دانشجویان آمریکایی فروشنده دوره گرد هستند. یعنی بعد از تعطیل شدن دانشگاه در گوشه‌ای از خیابان بساط می‌کنند و کتاب و خرت و پرت می‌فروشند. البته صنایع دستی و دستبند و گوشواره هم می‌فروشند. در میان دانشجویان نیوریورکی تعداد گروه‌های موسیقی دوره گرد هم کم نیست، دانشجویانی که از پس هزینه‌های تحصیلشان بر نمی‌آیند بعد از ظهر‌ها به ایستگاه‌های مترو یا میادین شلوغ شهر می‌روند و ساز می‌زنند و سکه جمع می‌کنند. به همین راحتی!


نروژ


بیشتر دانشجویان درنروژ کار نیمه وقتشان درس دادن و تدریس خصوصی است. آن‌ها بعد از تمام شدن ساعت دانشگاه و روزهای تعطیلشان به خانه‌ها و یا مدارس رفته و به بچه‌ها و یا نوجوانان زبان و فیزیک و ریاضی درس می‌دهند.


آلمان


آگهی استخدام برای کار دانشجویی در دانشگاه، از طریق اطلاعیه‌هایی در دانشگاه و یا در وب سایت دانشکده‌های مرتبط قابل پیگیری است. غالبا دانشجویانی که در‌‌ همان رشته مورد نظر برای کار، تحصیل نیز کرده‌اند و یا می‌کنند به سایرین ترجیح داده می‌شوند. برای درخواست بایستی از‌‌ همان شروع به تحصیل جستجو و اقدام کرد. دانشجویانی که در ترم‌های پایانی دوران تحصیل هستند، معمولا از شانس کمتری برای اشتغال به کارهای دانشجویی برخوردارند. زیرا این افراد پس از پایان تحصیل مسلما کار موقت دانشجویی را‌‌ رها خواهند کرد و استاد بایستی مجددا به دنبال دستیار جدید باشد. از همین رو دانشجویانی که در آغاز راه هستند شانس بیشتری برای دریافت کار دارند. البته دانشجویان در دانشگاه‌های آلمان پس از اتمام دوران تحصیل (پایان دوره کارشناسی‌ارشد)، می‌‌توانند به عنوان دستیار علمی (مربی پژوهشی) درخواست استخدام موقت در دانشگاه دهند که این اشتغال مسلما با درآمد بیشتری نیز همراه خواهد بود.


افرادی که به طور هم‌زمان در دوره‌های دکترا نیز مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند با ارائهٔ سمینارهای تخصصی در ارتباط با موضوع رساله خود و یا سرپرستی کلاس‌های استاد راهنمایشان، هزینه دوران تحصیل در این مقطع را تامین کنند. البته در آلمان بیشتر کار‌ها آکادمیک است.


استرالیا


در استرالیا دانشجویان بیشتر سعی می‌کنند در رستوران‌ها به صورت نیمه وقت کار کنند. کار در رستوران‌های استرالیا، می‌تواند برای یک دانشجو شانس محسوب بشود، چرا که کار در رستوران می‌تواند بخشی از هزینه‌های خورد و خوراک شما را هم تامین کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که رستوران‌های استرالیا یک وعده غذای مجانی به شما می‌دهند.


مالزی


تدریس زبان انگلیسی. بهترین راه برای کسب درآمد دانشجویان در مالزی آموزش زبان انگلیسی است. البته تور لیدری هم برای آن‌هایی که کاملا به اوضاع مالزی آشنا هستند، می‌تواند گزینه خوبی محسوب شود.


ایران


هر آن‌چیزی که فکرش را بکنید. از تدریس خصوصی تا کارهای بی‌ربط و باربط را همه ما تجربه کرده‌ایم. خیلی‌ها آنقدر در دوره دانشجویی غرق در کارشان شده‌اند که عطای دانشجویی را به لقایش بخشیده‌اند. بیشتر دانشجویان می‌گویند در دوران دانشجویی کارهای پروژه‌ای قبول می‌کنند و البته تدریس خصوصی و نوشتن تحقیق و ترجمه برای اینکه تبدیل به کتاب استاد بشود! هم یکی دیگر از شغل‌های دانشجویان محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب