دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1397 - 17:01

مدیری لیبرال که به پایان تاریخ فوکویاما نزدیک می‌شود

فرانسیس فوکویاما در صحبتی نظریه پایان تاریخ خود مبنی بر برتری لیبرالیسم را رد کرده که نشان می‌دهد افرادی مانند آخوندی باید از این موضوع درس عبرت بگیرند.
کد خبر : 323400
آخوندی.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، یکی از نظریه‌پردازان جنجالی تاریخ معاصر را باید فرانسیس فوکویاما دانست که تئوری‌های زیادی را در باب علوم سیاسی و اجتماعی دارد. نظریات وی در مورد انقلاب اسلامی بسیار زیاد بود. او در مواردی درباره ولایت‌فقیه به‌عنوان رمز پیروزی ملت ایران در برابر غرب نام می‌برد. یکی از جنجالی‌ترین نظریه‌های که فوکویاما نوشته است درباره پایان دوقطبی بودن جهان و ایجاد جهانی تک‌قطبی با ظهور حداکثری لیبرالیسم است.


فرانسیس فوکویاما، تئوری پایان تاریخ و واپسین انسان  را در سال ۱۹۸۹ مطرح و در سال ۱۹۹۲ در کتاب پایان تاریخ و آخرین انسان (The End of History and the Last Man) منتشر و تشریح کرد. وی در این نظریه گفت با توجه به فروپاشی شوروی با نماد کمونیسم و سوسیالیسم در جهان و ناکارآمدی آن برای کشورهایی که وجود دارد و با توجه به اینکه چین دیگر از این نظریه اقتصادی برای خود استفاده نمی‌کند، باید لیبرالیسم را آقای جهان دانست و دیگر تاریخ برای همیشه برای نظریه‌های دیگر مدیریت و اعتقادی تمام شده است. وی در جای می‌گوید: «نقطه پایان تکامل ایدئولوژیک بنی‌بشر و فراگیرشدن لیبرال دموکراسی غربی به عنوان شکل نهایی حکومت بشری است».


فوکویاما اما در کمال سرخوشی که دارد به اینجای ماجرا می‌رسد که در گفتگوی با نیو استیتزمن می‌گوید: «در این مقطع به نظر می‌رسد برخی از حرف‌های کارل مارکس درست از آب درآمده است. او درباره بحران تولید مازاد صحبت کرده  که در نتیجه‌ آشکارگران فقیرتر خواهند شد و با ناکافی بودن تقاضای مؤثر در بازار روبرو می‌شویم». 


در کمال تعجب این عاقبت سردمداران و پدر لیبرالیسم جهان است؛ ولی در همین کشور خودمان برخی از مدیران هستند که به دنبال لیبرالیسم رفته‌اند. یکی از نمونه‌های این مدیران عباس آخوندی است که درس اصلی خود را از این مکتب گرفته و در دوران وزارت خود در راه و شهرسازی انتقادهای زیادی را به جان خود خریده است . آخوندی در جایی درباره مکتب لیبرالیسم می‌گوید: «لیبرالیسم یعنی همه برای کسب حقوق خود آگاه باشند و کسی به حق آنها تعدی نکند، لیبرالیسم برای توسعه به میدان آمده است.»


این دفاع تمام‌قد آخوندی را باید به پایان تاریخ مصرف لیبرالیسم توسط پدر آن یعنی فوکویاما دید و عملکرد این‌گونه مدیران در ۴۰ سال اخیر انقلاب و حتی دوران تباهی قبل از انقلاب بروز و ظهور اساسی داشته است. آیا آخوندی بعد از دید لیبرالی در دولت تجربه ناموفق خود را به شهرداری تهران منتقل می‌کند.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته