دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1397 - 13:35
رئیس سازمان دانشجویان:

مرکز خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود

رئیس سازمان امور دانشجویان از ایجاد مرکز خدمات دانشجویی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: سال آینده در دانشگاه‌های سطح یک و دو این مراکز تأسیس و راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 320549

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی صدیقی صبح امروز در مراسم افتتاح دو سلف مکمل دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به شرایط تأمین مواد اولیه غذاخوری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در این مورد طبیعتاً مشکلاتی داشتیم که با توجه به نوسانات بازار مجبور بودیم مواد غذایی را به‌صورت رسمی و دولتی برای دانشگاه‌ها تأمین کنیم. این موضوع ممکن است در برخی دانشگاه‌ها بر کیفیت مواد اولیه تأثیر گذاشته باشد.


وی افزود: در مجموع افت جدی کیفیت غذای دانشجویی نسبت به سال گذشته نداشتیم.


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه هنگامی که در رستوران‌ها غذا در سطحی وسیع سرو می‌شود، مطمئناً این کمیت زیاد می‌تواند بر کیفیت غذا تأثیرگذار باشد. برای بهبود کیفیت غذا و صرفه‌جویی در انرژی باید رستوران‌های سنتی را به رستوران‌های صنعتی تبدیل کنیم.


صدیقی در ادامه بیان کرد: تاکنون حدود 50 درصد رستوران‌های سنتی تبدیل به رستوران‌های صنعتی شده‌اند و تا آخر امسال 50 درصد باقیمانده آشپزخانۀ دانشگاه‌ها نیز صنعتی می‌شوند. امیدواریم در سال آینده با کمک دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویی این راه ادامه پیدا کند.


وی در بیان راه‌حل دوم افزایش کیفیت غذای دانشجویی توضیح داد: باید رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود که در کمیت کمتر، غذای دانشجویی پخت شود زیرا هنگامی که انتخاب دانشجویان کمتر شود، اعتراض آنها بیشتر خواهد شد.


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در ادامه گفت:‌ باید تنوع غذایی در رستوران‌های مکمل ایجاد شود تا براساس آن رستوران‌ها بتوانند چندین نوع غذا را ارائه کنند.


صدیقی با توجه به یارانه بیان کرد: قیمت غذای دانشجویی باید قابل تحمل باشد، در این صورت است که رضایت‌ بیشتر می‌شود و ما در این مسیر رضایت‌مندی بیشتری از سوی دانشجویان داشته‌ایم.


وی ادامه داد: اتفاقاتی که در چند روز گذشته در برخی از دانشگاه‌ها به‌شکل محدود افتاد، حتماً کمتر خواهد شد و دانشگاه‌ها تلاش خود را برای بهبود و تنوع‌بخشی غذا افزایش می‌دهند.


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: امیدواریم در سال آینده هیچ آشپزخانه سنتی نداشته باشیم.


صدیقی درخصوص قیمت غذای دانشجویی گفت: در مقایسه با سال گذشته 8.5 درصد قیمت غذای دانشجویی افزایش یافته که این حداقل میزان افزایش بوده است. در واقع غذای کم‌هزینه 950 تومان و پرهزینه‌ترین 1530 تومان هزینه می‌برد. هر دانشگاه در هر پرس غذایی بین 5 هزار و 900 تا 6 هزار و 900 تومان حداقل یارانه را پرداخت می‌کند که با خارج کردن هزینه آب، برق و انرژی به‌طور مستقیم بین پنج تا 6 هزار و 500 تومان برای هر پرس دانشجویی یارانه پرداخت می‌شود.


وی درباره ارز دانشجویی گفت: تا پایان شهریور، بیش از 23 هزار دانشجو از ارز 4 هزار و 200 تومانی استفاده کردند که  3 هزار دانشجوی اعزامی، جدید بودند. در 6 ماهه دوم سال نیز منتظر اقدام بانک مرکزی هستیم. به‌نظر می‌رسد نرخ ارز به‌زودی مشخص می‌شود اما هنوز قطعی نشده است. طی چند روز آینده دانشجویان با درج مدارک خود در سامانه‌ها، به‌تدریج معرفی می‌شوند و با هماهنگی بانک مرکزی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به اینکه آیا قرار است معاونت دانشجویان به مراکز دانشجویی تبدیل شود، توضیح داد: این کار به‌تدریج و با افزایش اختیارات معاونت‌های دانشجویی انجام می‌شود و به‌دنبال آن، مرکزی به‌نام خدمات دانشجویی ایجاد می‌شود که یک تشکیلات چابک خدمات‌رسانی به دانشجویان در بحث غذاخوری، وام و خوابگاه‌ها است. اینگونه دغدغه مدیریت‌دانشگاه‌ها درباره مسائل رفاهی دانشجویان کمتر می‌شود و به مسائل آموزشی و پژوهشی می‌پردازند.


صدیقی بیان کرد: با بخشنامه‌ای که قرار است وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ کند، این سازمان ایجاد می‌شود. سال آینده در دانشگاه‌های سطح یک و دو این مراکز تأسیس و راه‌اندازی می‌شوند.


انتهای پیام/4084/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته