دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1397 - 17:14
سفیر سابق ایران در عراق مطرح کرد:

نقش تأثیرگذار حشدالشعبی در پساداعش/ روایتی از چینش سیاسی عراق پس از انتخابات

سفیر سابق ایران در عراق گفت: نیروهای حشدالشعبی در دوران پساداعش سعی کردند علاوه بر بخش نظامی از جایگاه سیاسی و اقتصادی نیز به مردم عراق خدمت‌رسانی کنند.
کد خبر : 318603
2092763.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن دانایی‌فر عصر امروز در نشست تخصصی سلسله جلسات جهان اسلام که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و به همت بسیج دانشجویی آن واحد برگزار شد اظهار کرد: از سال 2003 تا 2011 حدود هفت سال دوره اشغالگری آمریکایی‌ها در عراق طول کشید و جوانان عراقی علیه اشغالگری آمریکا قیام کردند. بعد از آن، دوره حضور داعش در مناطق مختلف عراق است.


وی افزود: پیش از سیطره داعش بر عراق، ناامنی‌های زیادی در شهرهای این کشور به‌وجود می‌آمد به‌طوری که در طول روز در بعضی از شهرها 10 تا 15 انفجار انتحاری مسبب از بین رفتن صدها نفر می‌شد.


سفیر پیشین ایران در عراق با بیان اینکه شرایطی در این کشور به‌وجود آمده بود که مردم به‌دنبال زنده ماندن بودند نه زندگی کردن عنوان کرد: آمریکایی‌ها هم عملاً نقشی در آرام کردن اوضاع عراق ایفا نمی‌کردند و در این دوره نقش نیروهای مقاومت تعیین‌کننده شد.


دانایی‌فر اظهار کرد: روز سه‌شنبه‌ای که خبر سقوط موصل منتشر شد، فضای یأس و ناامیدی از بالاترین مقامات کشور عراق تا فرماندهان آن حکمفرما شده بود. در جلساتی که در آن روزهای پرتلاطم در کاخ نخست‌وزیر عراق داشتیم، همواره اخباری مبنی بر سقوط بغداد به‌گوش می‌رسید و تعداد زیادی از مردم این کشور به سفارت ایران مراجعه کرده و درخواست اقامت در ایران داشتند. حتی در برخی از محله‌هایی که ترکیب جمعیتی مختلفی داشتند، شیعیان احساس می‌کردند باید این محله‌ها را ترک کنند.


وی عنوان کرد: اما روز جمعه همان هفته وقتی شیخ مهدی کربلایی نماینده مرجعیت عراق فتوای جهاد را صادر کرد، شور و شوقی در بغدادِ مرده ایجاد شد.


سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: واحدهای نظامی و ظرفیت‌های دیگری از گذشته وجود داشت اما بعد از این فتوا وضعیتی در شهرهای بغداد، کربلا، موصل، نجف و ... به‌وجود آمد که همه جوانان عراقی خواستار سازماندهی و آموزش نظامی برای مقابله با داعش شدند که در نهایت با سازماندهی این نیروها، حشدالشعبی به‌وجود آمد.


دانایی‌فر با بیان اینکه عملیات‌های حشدالشعبی بر چه اساس پایه‌ریزی شد عنوان کرد: نخست متوقف کردن دشمن؛ در تمام مناطق عراق، ارتش کشور تماماً از بین رفته بود و ناگهان نیروهای حشدالشعبی وارد شدند و توانستند وضعیتی را به‌وجود بیاورند که از حرکت دشمن جلوگیری کند. پس از آن؛ نوبت شروع عملیات‌های کوچک و در مرحله سوم نوبت پاک‌سازی مناطق کشور به همراه ارتش عراق از وجود داعش بود.


سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه تا پیش از داعش تعداد دو هزار و 328 عامل انتحاری در شهرهای مختلف آن منفجر شده بود اما خوشبختانه با آموزش‌ها و تکنیک‌هایی که به بدنه حشدالشعبی تزریق شد، آنها توانستند فشارها را تحمل کرده و دشمن را از سرزمین‌شان بیرون کنند.


دانایی‌فر با اشاره به مرحله پساداعش گفت: این مرحله از ویژگی‌های نظامی کمتری و از ویژگی‌های سیاسی بیشتری برخوردار است. تا پیش از داعش و در انتخابات سه‌گانه‌ای که در عراق صورت گرفت، محور مقاومت و نیروهایی که در بیرون از عراق علیه صدام جنگیده بودند، در مجموع کمتر از 35 کرسی داشتند.


وی افزود: اما به‌رغم برنامه‌ریزی‌های پرخرج آمریکا و سعودی برای اینکه اجازه ندهند محور مقاومت در دوره پساداعش از قدرت برخوردار باشند، مجموعه عمار حکیم توانست 19 کرسی و مجموعه نوری مالکی توانست 26 کرسی به‌دست آورد. در این دوره از انتخابات، مردم عراق، فرزندان خود و درست و غلط را به‌خوبی تشخیص دادند و بیشترین رأی را به نمایندگان جبهه مقاومت دادند. لذا جریانی که اروپا، آمریکا و سعودی حامی آنها بود، کمترین رأی را آورد.


سفیر سابق ایران در عراق خاطرنشان کرد: مرحله پساداعش وضعیت حشدالشعبی را به‌ جایی رساند که امروز آنها در زمینه دولت‌سازی در عراق نقش تعیین‌کننده‌ای پیدا کرده‌اند. اگرچه در گذشته حشدالشعبی تنها نقش نظامی داشت اما اکنون نقش سیاسی نیز به فعالیت‌های آنها اضافه شده و توانسته‌اند از دایره شیعه خارج و دایره‌ای به‌عنوان عراقی اعمّ از شیعه، سنی، کرد، عرب و ... تشکیل دهند.


دانایی‌فر با اشاره به حضور نیروهای حشدالشعبی در سوریه گفت: در سوریه یکی از نیروهای تأثیرگذار در سرکوب غول گستاخی به‌نام داعش، جوانان عراقی بودند.


وی ادامه داد: رزمندگان عراقی برای دفاع از حرم اهل‌بیت، نه‌تنها در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین بلکه در سوریه نیز مجاهدت و مبارزات زیادی کرده و خود را فراتر از کشور و ملت‌شان دیدند.


سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه حشدالشعبی در زمینه پیشرفت اقتصادی عراق نیز خود را آماده می‌کند، عنوان کرد: در دوره جدید حشدالشعبی در حال ایجاد فضایی است تا علاوه بر حضور سیاسی، فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی داشته باشد.


دانایی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: حشدالشعبی توانست طراحی‌های دشمن را ناکام بگذارد و امیدواریم روند پیروزی‌های محور مقاومت همچنان ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: ana Ananews حشد الشعبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته