دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1397 - 19:18
مشاور ارشد وزیر امور خارجه:

دشمنی ایران و آمریکا پیش‌فرض تصمیمات دستگاه دیپلماسی باشد

مشاور ارشد وزیر امور خارجه گفت: «دستگاه سیاست خارجی ما باید دشمنی ایران و آمریکا را به عنوان پیش‌فرض همه مسائل در ارتباط با این کشور در نظر بگیرد.»
کد خبر : 317804
IMG13310764.jpg

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مصطفی ترک زهرانی عصر امروز در نشست «واکاوی علمی چالش رابطه ایران و آمریکا» اظهار کرد: «هر تئوری‌ای یک مفروض دارد و در رابطه ایران و آمریکا به عنوان یک مسئله علمی باید دشمنی آمریکا و ایران مفروض قرار گیرد. آمریکا کنشگر است و ایران به اقدامات آمریکا عکس‌العمل نشان می‌دهد.»


وی افزود: «آمریکا دو سیاست در قبال ایران دارد؛ سیاست مهار و سیاست جنگ. این در حالی است که کشورها سه راه برای تعیین سیاست در قبال دیگر کشورها دارند. این سیاست‌ها عبارت‌اند از تعامل، مهار و جنگ.»


زهرانی ادامه داد: «تحریم آلترناتیو جنگ است. کسی مثل بولتون در دور گذشته تحریم‌ها علیه ایران می‌گفت تحریم‌ها شکست خورده و موفق نبوده است. منظور او این بود که باید با ایران وارد جنگ شد نه اینکه تحریم ناکارآمد است؛ چرا که او به دنبال جنگ بود و تحریم را باعث تعویق جنگ می‌دانست.»


این کارشناس امور بین‌الملل ضعف دستگاه دیپلماسی را مقابله با تحریم‌ها دانست و گفت: «متأسفانه ما بانک اطلاعاتی درباره تحریم‌ها نداریم. باید یادگیری را افزایش دهیم و بدانیم به میزانی که کشور تحریم‌شده، همسایه‌های بیشتری داشته باشد، مقابله با تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود. ما باید منطقه‌گرایی را در دستور کار خود قرار دهیم. ایران 15 همسایه دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.»


زهرانی تصریح کرد: «پس از سیاست توجه به همسایگان باید نگاه به شرق در اولویت باشد. البته استقلال کشور نباید لطمه بخورد.»


مشاور ارشد وزیر امور خارجه در پایان تأکید کرد: «سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی باید فرمول‌سازی شود و رفتارهای دولت و سیاست خارجی بر اساس آن تنظیم شود.»


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: بین الملل ana Ananews آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته