دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1397 - 03:50
آنا گزارش می‌دهد؛

امکان استفاده از قانون تغییر رشته برای دانشجویان جدیدالورود ناراضی

دانشجویان پذیرفته‌شده در دانشگاه با شروطی می‌توانند از امکان تغییر رشته استفاده کنند.
کد خبر : 313462
n00088583-r-b-005.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دیگر اکنون سرنوشت کنکوری‌ها مشخص شده است، برخی خوشحال از رشته‌های انتخابی و برخی از انتخاب‌هایشان ناراضی هستند. 

اگر این نارضایتی آنقدر جدی باشد که دانشجویان دیگر مایل به ادامه تحصیل در آن رشته نباشند می‌توانند از قانون تغییر رشته استفاده کنند. 

براساس ماده 58 آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی می‌توانند از امکان تغییر رشته استفاده کنند. با این وجود دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مجاز به تغییر رشته نیستند. 

شرایط دانشجو برای تغییر رشته

دانشجویان برای تغییر رشته باید از وجود رشته مورد نظر در دانشگاه محل تحصیل آگاه شوند. همچنین باید بتوانند موافقت گروه آموزشی مبدا و مقصد و شورای آموزشی دانشگاه را جلب کنند. 

دانشجویان برای تغییر رشته نباید مشکلات آموزشی نظیر مشروطی داشته باشند.     

همچنین گذراندن حداقل یک ششم و حداکثر یک‌سوم واحدهای رشته پیشین ضروری است. براساس آیین‌نامه‌ آموزشی وزارت علوم حداقل واحد گذرانده در دوره کاردانی 12 و در دوره کارشناسی 24 واحد است. 

داشتن شرط معدل ۱۲ به ازای تمام واحد‌های گذرانده شده دانشجو در رشته پیشین ضروری است. 

همچنین بیشتر بودن نمره اکتسابی دانشجو از نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در آزمون سراسری در گروه آموزشی مقصد لازم است. برای تصدیق این نکته نیاز به تاییدیه سازمان سنجش آموزش کشور است. بنابراین باید رتبه دانشجو از آخرین رتبه قبول شده در رشته مقصد بیشتر باشد.

همچنین دانشجویان باید امکان ادامه تحصیل دانشجو در رشته و یا گرایش جدید در سنوات باقی‌مانده داشته باشند. 

دانشجو در هر دوره تحصیل تنها یک بار امکان تغییر رشته یا گرایش با رعایت شرایط را دارد.

چگونگی اقدام دانشجو برای تغییر رشته

دانشجوی متقاضی تغییر رشته باید درخواست خود را به انضمام مدارک لازم حداقل ۶ هفته قبل از آغاز نیمسال تحصیلی جدید به آموزش دانشگاه محل تحصیل ارائه دهد.

دانشجویان باید به سنوات تحصیلی نیز توجه کنند. اگر تعداد واحدهای گذرانده‌نشده بیشتر از سنوات تحصیلی باشد از سوی شورای آموزشی دانشگاه رد می‌شود. 

همچنین پس از اینکه دانشگاه با تقاضای تغییر رشته دانشجو موافقت کرد، دانشجو باید در نیمسال بعدی تحصیلی در رشته جدید ثبت نام و انتخاب واحد کند. 

انتقالی با تغییر رشته بلامانع است

اگر در حین درخواست تغییر رشته، دانشجوی درخواست انتقالی نیز داده باشد و با درخواست وی موافقت شده باشد، تغییر رشته همراه با انتقالی بلامانع است.

معادل‌سازی دروس گذرانده

بر اساس مصوبه‌های وزارت علوم، دروسی که دانشجو در رشته پیشین خود آنها را گذرانده، در رشته جدید معادل‌سازی می‌شود. البته تشخیص این دروس بر عهده گروه آموزشی رشته مقصد است. این تشخیص به نمره دانشجو نیز بستگی دارد. 

اگر دروسی توسط گروه آموزشی مقصد پذیرفته شود، نمره این دروس در معدل کل محاسبه می‌شود، ولی نمرات درس‌های پذیرفته‌نشده در میانگین معدل نهایی محاسبه نمی‌شود، ولی همچنان در کارنامه دانشجو باقی خواهد ماند. اگر میانگین کل واحد‌های پذیرفته نشده کمتر از ۱۲ باشد، با تصمیم شورای آموزشی دانشگاه، ممکن است یک ترم مشروطی در سابقه تحصیلی دانشجو در ترم جدید منظور شود.

ضوابط تغییر رشته در دوره‌های روزانه

دانشجویان در صورتی که در رشته روزانه رشته مقصد نمره کافی را ندارند می‌توانند در نوبت دوم (شبانه) همان رشته مشغول به تحصیل شوند. به عنوان مثال اگر دانشجو قصد تغییر رشته از روزانه الکترونیک به روزانه فیزیک را دارد و رتبه کافی رشته فیزیک را ندارد، می‌تواند در نوبت دوم (شبانه) فیزیک شانس خود را امتحان کند. در این صورت دانشجو موظف به پرداخت هزینه نوبت دوم است.

اگر در رشته مقصد، برای ورود دانشجویان مصاحبه و یا ضوابط گزینش وجود داشته است، قبولی دانشجو موکول به احراز شرایط مصاحبه و یا ضوابط گزینش است و دانشجو باید در آنها نیز نمره قبولی بگیرد.

انتهای پیام/4040

انتهای پیام/

برچسب ها: تغییر رشته
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
۰
در دانشگاه آزاد که اجرا نمیشه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
۰
من دو ترم ریاضی کاربردی روزانه دانشگاه فردوسی مشهد خوندم. میتونم برم دانشگاه فرهنگیان؟
مریم سعادت
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
۰
منم برام سواله ک میشه از دانشگاه روزانه رفت فرهنگیان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
۰
سلام..
من دانشگاه پیام نور کرمان قبول شدم ولی الان مهمان دانشگاه پیام نور جیرفتم میخواستم بدونم بعد از دو ترم که گذروندم میتونم رشتمو دانشگاه جیرفت عوض کنم یا ن؟ ..باتشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
۱
سلام من میتونم از رشته آموزش استثنای ب آموزش ابتدای تغییر رشته بدم بعد تحصیل در دانشگاه
هلدینگ شایسته