دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1397 - 18:27
در برنامه تلویزیونی فرمول یک مطرح شد:

حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در ایران صفر است/ ماجرای برهه تاریخی که بعدها حتماً از آن سوال می‌آید!

فرمول یک میزبان یک زوج فعال محیط زیست بود که در بخش‌هایی از حرف‌هایش به موضوع کاشت چمن در سطح شهر و عدم پاسخگویی مسئولان اشاره کرد.
کد خبر : 307723

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدعلی ضیاء مجری «فرمول یک» در ابتدای برنامه سه‌شنبه خود اظهار کرد: اکنون در ایامی بین عید قربان تا غدیر هستیم که بازار عروسی‌ها داغ است، اما خود من در خیابان کمتر عروس و داماد دیده‌ام، گفتم لابد مسئله‌ای پیش آمده که عروسی‌ها کمتر شده است. به سایت‌های خرید رفتم و قیمت‌ها را بررسی کردم. زیر همه پست‌های خرید و فروش نظراتی درباره اصل نبودن کالاها و... منتشر شده بود.


وی افزود: بعضی از سایت‌ها هم فروش ویژه داشتند که در این میان یک جاکفشی 5 طبقه با گل 609 هزار تومان فروخته می‌شد! من با خودم گفتم یعنی طبقه‌ای چند حساب کرده‌اند! سرویس چاقو 7 پارچه هم 315 هزار تومان... تازه اینها جنس‌های ایرانی بود و سرویس چاقوی خارجی که 2 میلیون و 500 هزار تومان است! واقعاً چه خبرتان است؟ چه خبرتان است؟!


این مجری ادامه داد: حالا دیگر جنس خارجی را که اصلاً نمی‌شود خرید و باید جنس ایرانی را خرید. البته قبلاً بین این دو حق انتخاب داشتیم... با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود یک جهیزیه برای یک خانم چند صد میلیون درمی آید. اکنون در یک برهه تاریخی هستیم که حتماً از آن سؤال می‌آید! شرایط اینگونه است. آن‌هایی که عروسی‌ها را برپا می‌کنند خدا انشاءالله کمک حالشان باشد...


ضیا در بخش دیگری از تصریح کرد: اینکه ما بیکار بنشینیم و بگوییم دولت کاری کند اتفاق خوبی نیست. باید خودمان به فکر خودمان باشیم. امروز آقای روحانی در مجلس فارغ از اینکه نمایندگان قانع شدند یا نشدند، از یک همدلی و همبستگی صحبت کردند که ان‌شاءالله هم در رفتار ایشان هم رفتار دیگر مسئولان این همدلی را ببینیم. متاسفانه دعواهای شخصی پیش آمده که به معضلات دامن زده است.


گفتگو با مؤسس گروه رفتگران طبیعت ایران


در ادامه او به گفتگو با زوج ایرانی آلمانی مشغول شد که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند؛ کاظم نجاریون و همسر آلمانی‌اش که 20 سال است با یکدیگر در ایران زندگی می‌کنند.


نجاریون که مؤسس گروه رفتگران طبیعت ایران است، در سخنانی گفت: در ایران در حوزه بازیافت یا تفکیک زباله هیچ اتفاقی نیفتاده است. این سؤال بزرگی است که چرا این همه سرمایه در کشور ما به هدر می‌رود و بازیافت نمی‌شود؟ مثلاً این همه پلاستیک که روزانه از بین می‌رود.


وی افزود: نبود حس مسئولیت اجتماعی و راحت طلبی باعث شده سرمایه‌های زیادی در کشور ما از دست بروند


همسر 57 ساله او نیز در این خصوص بیان کرد: من در آلمان بزرگ شده‌ام و آنجا از بچگی یاد گرفتیم که به فکر محیط زیست باشیم. ساده‌ترین کار اینکه هیچ جایی زباله نمی‌ریختیم.


مقایسه ایران امروز با آلمان ۴۰ سال پیش


نجاریون در ادامه خاطره‌ای از 40 سال پیش خود در آلمان تعریف کرد که یکی از شهروندان به خاطر چند لحظه روشن ماندن ماشین و هدر رفتن سوخت، او را تهدید به تماس با پلیس کرده بود و شرایط امروز ایران را مقایسه کرد که در یک پایانه اتوبوسرانی ده‌ها اتوبوس مدت‌ها بدون حرکت روشن می‌مانند و ضمن هدر دادن سوخت، آلودگی هوا را نیز بیشتر می‌کنند.


وی تصریح کرد: حس مسئولیت اجتماعی در کشور ما صفر است و اتفاقاتی که می‌افتد برای هیچکس مهم نیست. گاهی واقعاً ناامید می‌شوم اما اخیراً با قرار گرفتن در سیرجان در جمعی از افرادی که با مدیریت مریم کاظمی با شور و شوق در خصوص جمع‌آوری پلاستیک کار می‌کردند، از شوق اشک ریختم و نتوانستم حرفی بزنم.


این فعال محیط زیست ادامه داد: اگر فقط کسانی که مسئول هستند و بابت مسئولیتشان پول هم می‌گیرند فقط حس مسئولیت اجتماعی داشتند کشور چهارفصلمان گل و بلبل می‌شد. ای کاش مردم هم به کسانی که آب و سوخت را هدر می‌دهند یا زباله می‌ریزند اعتراض کنند.


انتقاد علی ضیاء از شهرداری تهران


ضیاء نیز در ادامه به موضوع چمن کاری در سطح شهر اشاره و اذعان کرد: ای کاش چمن نکاریم! ما نه تنها چمن می‌کاریم بلکه همراه با آب دادن مرتب به آنها آسفالت را هم آب می‌دهیم! حضرت عباسی من دلم می‌خواهد با شهردار تهران را ببینم و با او در این باره حرف بزنم. چون مسئول زیباسازی که گفتگو نمی‌کند، تلفن جواب نمی‌دهد. فکر می‌کند چه کسی هست؟ هرکسی هستی چمن نکار! 10 بار تا به حال مسئول فضای سبز شهرداری تهران را دعوت کرده‌ایم اما روابط عمومی‌شان تلفن را روی ما قطع می‌کنند یا می گویند دلیلی ندارد ایشان درباره مسائلی چون کاشت بی‌رویه چمن و به هدر دادن آب توضیح بدهند!


نجاریون نیز با بیان اینکه برخی وقتی به آنها می گویید چرا آب را هدر می‌دهید می گویند این آب چاه است!، یادآور شد: انگار آب چاه ارزشی ندارد!


وی افزود: من و همسرم حاضریم به رایگان مشاوره بدهیم و ایده‌های جالبی داریم. اما متاسفانه متخصصان زیادی داریم که به بازی گرفته نمی‌شوند و باید گوشه‌ای بنشینند و حرص بخورند.


این فعال محیط زیست همچنین درباره داستان راه اندازی گروه رفتگران طبیعت نیز توضیح داد: همیشه به فکر بودم کاری کنیم تا این همه زباله را از دل طبیعت بیرون ببریم. سفر به یکی از زیباترین مناطق شمال کشور و دیدن زباله‌های بسیار این جرقه را در ذهنم زد که گروه رفتگران طبیعت را ایجاد کنم. می‌خواستیم ماهی یک بار پاکسازی در تهران بگذاریم اما آنقدر استقبال زیاد بود که برنامه هفتگی شد. به مرور از شهرهای دیگر هم مارا دعوت کردند و باعث شد گروه‌های پاکسازی را در شهرهای دیگر نیز راه بیندازیم.


نجاریون در پایان تأکید کرد: اول باید به فکر آموزش باشیم بعد جریمه.


"فرمول یک" با اجرا و تهیه‌کنندگی سید علی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:40 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: علی ضیا فرمول یک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته