دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1394 - 09:39

کشف نوجوان 4000 ساله در استون‌هنج

باستان‌شناسان بقایای جسد نوجوانی را در محلی نزدیک به استون‌هنج کشف کردند. تخمین زده می‌شود قدمت این جسد به دوران عصر برنز بازگردد. دانشمندان امیدوارند با بررسی روی این جسد به رازهای استون‌هنج پی ببرند.
کد خبر : 30707

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از AncientOrigins، بدن نوجوان 4000 ساله‌ای که در نزدیکی استون‌هنج کشف شد اطلاعاتی درباره زندگی در عصر برنز دربردارد. این نوجوان عصر برنز همراه با یک گردنبند کهربا و در وضعیت زهسانی (مانند وضعیت قرارگیری جنین در رحم مادر) به خاک سپرده شده است.



بنای سنگی معروف، استون‌هنج واقع در ویلتشر


حالا باستان‌شناسانی که در حال بررسی سایت ماردن‌هنج در ویلتشر واقع در انگلستان بودند، مطالعه جدیدی را شروع خواهند کرد تا پرده از راز جنسیت، رژیم غذایی، دلیل مرگ و زمان مرگ این کودک بردارند. همچنین با بررسی مواد معدنی موجود در دندان‌های این نوجوان دانشمندان کشف خواهند کرد که وی اهل کدام بخش از انگلستان بوده است.


دانشمندان امیدوارند پژوهش‌های آتی، اطلاعاتی درباره مردمی که در نزدیکی استون‌هنج زندگی می‌کردند و این بنا را در دره پیوسی (Vale of Pewsey) ساخته‌اند، داشته باشد.


با توجه به محل کشف جسد، امکان دارد این نوجوان باستانی با پای خود به استون‌هنج سفر کرده باشد. بقایای این کودک عصر برنز در 24 کیلومتری معروف‌ترین نماد سنگی جهان، استون‌هنج، پیدا شد.


محققان می‌گویند که ماردن‌هنج یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سایت‌های باستانی آیینی در بریتانیا است. باستان‌شناسان در تابستان سال جاری در طی حفاری در این سایت بقایای خانه‌ای به قدمت 4400 سال را پیدا کردند که در نیمه راه سایت‌های میراث جهانی، استون‌هنج و آوبری قرار گرفته بود.


جیم لیری، باستان‌شناس ارشد این پژوهش در این‌باره می‌گوید: «کشف این اسکلت بسیار شگفت‌انگیز است چراکه می‌تواند تصویری از شرایط زندگی کردن زیر سایه استون‌هنج در دوران فعالیت‌های دیوانه‌وار آن زمان را در اختیار ما بگذارد».



جیم لیری در کنار بقایای خانه باستانی در ماردن هنج


وی در ادامه اضافه می‌کند: «بررسی‌های علمی اطلاعات مورد نیاز شامل جنسیت، رژیم غذایی، آسیب شناسی و تاریخ تدفین نوجوان عصر برنز را فراهم می‌کنند و همچنین پرده از رازهای زندگی شخصی این نوجوان باستانی نیز برمی‌دارد».


دست‌های اسکلت به صورت ضرب‌دری روی سینه‌اش قرار گرفته، سر به سمت راست چرخیده و پاهایش به سمت بالا کشیده شده بود. قد این نوجوان 1/5 متر بوده است. همچنین باستان‌شناسان در کنار این اسکلت، چند شمشیر، نوک پیکان‌هایی از جنس سنگ، دستبندهایی از جنس مس و خاک رس، سفال‌های تزئینی و یک سنجاق سینه رومی نیز کشف کردند.


لیری در ادامه اظهار می‌کند: «ماردن‌هنج پلی است که استون‌هنج و آوبری را به یکدیگر مرتبط می‌کند. این مسئله سوال‌های زیادی را مطرح می‌سازد. از جمله اینکه آیا این سه بنا با یکدیگر رقابت می‌کردند؟ یا اینکه هر سه این بناها متعلق به یک جامعه بودند اما در مناسبت‌ها و تشریفات متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؟»


وی اظهار امیدواری می‌کند که به زودی به پاسخی برای این سوالات دست یابند.



سنگ‌های ایستاده در آوبری


بر خلاف استون‌هنج، هیچ دایره سنگی شگفت‌انگیزی در ماردن‌هنج وجود ندارد.


حفاری اخیر و پروژه تحقیقاتی در ماردن‌هنج برای 3 سال آتی برنامه‌‌ریزی شده است. پژوهشگران امیدوارند در طی روند تحقیقات اطلاعاتی از چگونگی زندگی مردم و نحوه اجرای آیین‌های تشریفاتی در مرکز ماردن و همچنین در اطراف استون‌هنج به دست آورند.


مترجم:‌ هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته