حلقه وصل خلقت، ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است
بهندرت در تاریخ شیعه اتفاقی به عظمت ازدواج امام علی علیهالسلام و حضرت زهرا سلامالله علیها یافت میشود. واقعهای که تمام تاریخ بشریت و بلکه عالم خلقت را تحتالشعاع خود قرار داده و جریان مستمر آن کاملاً مشهود و عیان است.
از هر منظر که بنگریم این ازدواج، قابلبررسی و تعمیق است. چه از منظر کلام شیعی، چه از منظر تاریخی و...
در این مقاله کوتاه فقط به یکی از ابعاد کلامی آن اشارهای گذار دارم که شاید مهمترین آن نیز باشد. پیش از هر چیز به دو آیه زیر نگاهی بیاندازیم.
1. وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
و جن و انس را نیافریدم مگر براى آنکه مرا عبادت کنند.
2. وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همانگونه که کسانی پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینی را که خداوند برای آنان پسندیده است، برای آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پی ترسشان امنیت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزی را برای من شریک نگیرند، و هر کس بعدازاین، کفر ورزد پس آنان همان فاسقاناند.
در نگاه کلی شاید این دو آیه ارتباطی به هم نداشته باشند. اما پیوندشان بسیار نزدیک است. یکی هدف خلقت و دیگری چگونگی تحقق هدف خلقت را بیان مینماید. در آیه نخست، اساس خلقت جن و انس بیان شده است که چیزی جز عبادت نیست. البته مفسران گفتهاند که منظور از عبادت معرفت الله است و روایات متعددی نیز در این زمینه وجود دارد.
آیه دوم نیز، خود گویای مسائل متعدد و پیوستهای است که اشاره مستقیم آن به دوران ظهور و تحقق وعده الهی برای حکومت صالحان بر روی زمین است.
حال به حلقه وصل این دو میپردازیم که واقعه مبارکی است که اساس خلقت را شامل شده است. ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) همان حلقه وصل است. که ثمره این ازدواج آمدن کسی است که محقق کننده وعده اللهی است.
در روایات ناب شیعی موارد متعددی موجود است که عالم به یمن و برکت و به خاطر وجود مبارک این بزرگان آفریده شده است. که ازجمله این روایات میتوان به حدیث مشهور لولاک اشاره کرد که از قول خداوند فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما و نیز فرمود: فلولاکم ما خلقت الدنیا و الآخره و لا الجنه و النار؛ و نیز و لولاکما لما خلقت الافلاک.
مضمون این احادیث شریف همان است که گفته شد. (اگر وجود مقدس پیامبر و علی و فاطمه صلوات الله علیهم نبود، عالم هستی خلقت نمیشد.)
حال که عالم به خاطر آنها و به برای عبادت خداوند خلقت گشته است، آیا در این میان، ارتباطی عمیقتر و دقیقتر از این یافت میشود؟!
آری، امامان که حافظ و مبین دین هستند، ثمره این ازدواج بوده و منجی عالم که وعده ظهور و حضورش دادهشده است نیز، محصول این ازدواج مبارک است. او کسی خواهد بود که عبادت را در جهان فراگیر نموده و بشر را به هدف نهایی خواهد رساند.
و این دعای پیامبر اعظم صلیالله علیه و آلِ و سلم درباره این ازدواج است که هنگامیکه دو بزرگوار را ترک میکردند، فرمودند: "جَمَعَ اللَّهُ شَمْلَکُما وَ اَسْعَدَ جِدَّکُما وَ بارَکَ عَلَیْکُما وَ اَخْرَجَ مِنْکُما کَثیراً طَیِّباً".
خداوند جدایی شمارا به یگانگی تبدیل کند و کوشش شما را سعید گرداند و برکت خود را بر شما فرو فرستد و از شما دو تن افراد پاکطینت بسیار پدید آورد.
به امید روزی که با ظهور موعود، چشم جهانیان به عدل و فضل الهی روشن گردد.
آمین یا رب العالمین
*مدیر امور دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی
انتهای پیام/4040
انتهای پیام/