دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1397 - 04:40

شبکیه چشم مصنوعی ساخته شد

دانشمندان با استفاده از ماده‌ای فوق‌العاده نازک موفق به ساخت شبکیه چشم مصنوعی شدند که بینایی را به میلیون‌ها نفر برمی‌گرداند.
کد خبر : 305940

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از فیوچریتی، دانشمندان گرافن را ابرماده می‌نامند و دلیل محکمی پشت این نامگذاری وجود دارد. گرافن از یک لایه‌ اتم کربن ساخته شده است اما پرقدرت، انعطاف‌پذیر و فوق‌العاده سبک است. همچنین رسانای برق است و قابلیت زیست‌ تخریب‌پذیری نیز دارد. حالا یک تیم از دانشمندان بین‌المللی با استفاده از این ماده فوق‌العاده موفق به ساخت شبکیه چشم مصنوعی شده‌اند.


شبکیه لایه‌ای از سلول‌های حساس به نور است که پشت چشم قرار دارند. این سلول‌ها مسئول تبدیل تصاویر به پیام‌های عصبی هستند که مغز قادر به تفسیر آنهاست. بنابراین اگر شبکیه نتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد، فرد قادر به دیدن نیست.


در حال حاضر میلیون‌ها نفر از بیماری‌های مرتبط به شبکیه چشم رنج می‌برند که باعث تضعیف یا از بین بردن دید آنها می‌شود. دانشمندان برای کمک به این بیماران شبکیه چشم مصنوعی را توسعه داده‌اند.


نمونه‌های فعلی شبکیه چشم مصنوعی ایده‌آل نیستند و نیاز دارند بهبود یابند. این ایمپلنت‌ها سفت، سخت و صاف هستند و اغلب تصاویر تاری تولید می‌کنند. همچنین امکان دارد به بافت چشم آسیب برسانند.


حالا دانشمندان تصمیم گرفتند با استفاده از ویژگی‌های جادویی گرافن شبکیه چشم مصنوعی بهتری بسازند. محققان دانشگاه تگزاس و دانشگاه سئول با استفاده از ترکیبی شامل گرافن، طلا، سیلیکون نیترید و آلومینیوم اکسید موفق به ساخت شبکیه چشم مصنوعی شده‌اند که از مدل‌های قبلی بهتر است.


نتایج مطالعات آنها نشان می‌دهد که این شبکیه چشم مصنوعی زیست تخریب‌پذیر است و قادر به تقلید از حرکات و ویژگی‌های چشم انسانی است.


انتهای پیام/4056/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته