دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1397 - 07:57
عضو هیأت رئیسه مجلس در گفتگو با آنا:

فهرست امضای سؤال از رئیس‌جمهور به نمایندگان تهران ارائه نشد

نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی دربارۀ امضا نکردن طرح سؤال از رئیس‌جمهور توضیح داد.
کد خبر : 305670

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اینکه چرا نمایندگان تهران طرح سؤال از رئیس‌جمهور که با محوریت مشکلات اقتصادی پیگیری شده را امضا نکردند، اظهار کرد: فردی که سؤال از رئیس‌جمهور را برای نخستین بار درباره مؤسسات مالی و اعتباری در مجلس مطرح کرد، من بودم.


وی بیان کرد: آن زمان علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان آن را دنبال کرد که موضوع با از نصاب افتادن امضاها در نهایت منتفی شد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای سؤال از رئیس‌جمهور دو بار در مجلس امضا جمع شد و هر دو بار از عدد افتاد و دفعه سوم که طرح سؤال مطرح شد، ما دیگر شرکت نکردیم؛ اما شروع سوال از رئیس‌جمهور از طرف شخص من بود.


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه پس چرا این بار طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا نکردید، خاطرنشان کرد: طراحان خودشان میان خودشان امضاها را جمع کردند و ممکن است فهرست امضا را به بسیاری از نمایندگان ارائه نکرده باشند.


مطهری با تأکید بر اینکه امضاکنندگان پیگیری نداشتند، گفت: اگر فهرست امضاکنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را برای من می‌آوردند، شاید آن را امضا می‌کردم.


به گزارش آنا، علی لاریجانی در جلسه علنی چهارشنبه -10 مرداد- مجلس شورای اسلامی طرح سؤال از رئیس‌جمهور را اعلام وصول کرد و گفت: همانطور که اطلاع دارید پیش از این در حدود 92 نفر از خانم‌ها و آقایان تقاضای سؤال از رئیس‌جمهور را داشتند و این موضوع به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی نیز با حضور نمایندگان رئیس‌جمهور موضوع را بررسی و پس از آن 80 نفر بر سؤال خود از رئیس‌جمهور باقی ماندند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد نمایندگان درخواست‌کننده سؤال از رئیس‌جمهور بیش از یک‌چهارم کل نمایندگان است و بر اساس قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس پس از اینکه یک هفته از بررسی آن در کمیسیون گذشت، اگر تعداد درخواست‌کنندگان بیش از یک‌چهارم کل نمایندگان باشد، می‌بایست سؤال اعلام وصول شود، بنابراین مستند به اصل 88 قانون اساسی و ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و بنا بر گزارش شماره د 429771114 مورخ 2 مرداد 97 کمیسیون اقتصادی مجلس، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به اتمام مهلت مقرر قیدشده در آیین‌نامه داخلی مجلس و عدم اقناع بیش از یک‌چهارم نمایندگان قوه مقننه از پاسخ نمایندگان ایشان، لذا سؤال با پنج محور اعلام وصول می‌شود.


لاریجانی محورهای مطرح‌شده در سؤال از رئیس‌جمهور را این گونه تصریح کرد:


1- عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز


2- استمرار تحریم‌های بانکی


3- عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری


4- رکود اقتصادی شدید چندین ساله


5- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی


رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان گفت: براساس ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اعلام وصول شدن سؤال در مجلس حضور پیدا کرده و به سؤالات طرح‌شده پاسخ دهند.


بهروز نعمتی دوشنبه - 29 مرداد - از حضور رئیس‌جمهور در مجلس و پاسخ به نمایندگان بعد از دیدار هیأت دولت با مقام معظم رهبری خبرداد.


سخنگوی هیأت رئیسه مجلس بیان کرد: با توجه به صحبتی که با محمود واعظی و حسینعلی امیری داشته‌ام، رئیس‌جمهور بعد از ملاقات هیأت دولت با مقام معظم رهبری که 6 شهریور برگزار می‌شود، به منظور پاسخگویی به سؤال نمایندگان در یکی از جلسات مجلس حاضر می‌شود.


اضافه می‌شود که سؤال از رئیس‌جمهور ابتدا با حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، سیف رئیس کل بانک مرکزی، کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آوایی وزیر دادگستری و امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد.


نهاوندیان در این جلسه پنج سؤال از روحانی را مغایر با سیاست‌ها و راهبردهای مقام معظم رهبری تلقی کرده و از نمایندگان خواست از پیگیری این سؤالات صرف‌نظر کنند. اما طراحان سؤال از رئیس‌جمهور اعلام کردند که از پاسخ‌ سؤال‌های رئیس‌جمهور قانع نشده‌اند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته