دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1397 - 08:30
سردبیر بخش عربی رادیو مونت‌کارلو فرانسه در گفتگو با آنا؛

ایرانی‌ها برای مقابله با تحریم راه حل درونی می‌یابند

سردبیر بخش عربی رادیو مونت‌کارلو فرانسه گفت: تحریم‌ها در هر صورت بر ایران اثر خواهند گذاشت ولی نکته‌ای که جای امیدواری دارد این است که مردم ایران با توجه به رهنمودهای رهبرشان به‌ویژه در حوزه اقتصادی می‌توانند برای هر موضوع محدودکننده‌ای راه‌حل درونی بیابند.
کد خبر : 303939

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ سه ماه از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام گذشت. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام رسمی خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی تأکید کرد به فاصله 90 روز موج نخست تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بازخواهد گشت.


طبق بخشی از این بسته تحریمی خرید دلار به‌ویژه به‌صورت اسکناس از سوی دولت ایران ممنوع خواهد شد و کشورمان امکان معامله با موجودی ریالی حساب‌های خارجی خود را نخواهد داشت. دولت آمریکا همچنین تجارت طلا و سایر فلزات گران‌بها را برای ایران ممنوع کرده است.


اعمال مجدد تحریم‌های مالی علیه ایران در حالی آغازشده است که بازار ارز و طلای کشورمان در ماه‌های اخیر با شوک‌های متوالی قیمت مواجه بوده و در مقایسه با یک سال گذشته ارزش برابری ریال ایران در مقابل دلار آمریکا بسیار کاهش‌یافته است.


مصطفی الطوسه سردبیر بخش عربی رادیو مونت کارلو در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره تأثیرهایی که تحریم‌های آمریکا بر ایران خواهد گذاشت گفت: «تأثیر اولیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از اجرایی شدن محدود خواهد بود و انتظار می‌رود این تحریم‌ها اثر خود را از ماه نوامبر (آبان) که موج دوم تحریم‌ها با قطع صادرات نفت به ایران انجام می‌شود نشان دهد.»


وی افزود: «من معتقدم تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال می‌شود چه در موج نخست و چه در موج دوم روند توسعه ایران را به‌شدت کند خواهد کرد و این‌گونه ارزیابی می‌شود که این روند در خلال سال آینده به صفر برسد ولی نکته‌ای که جای امیدواری دارد این است که مردم ایران با توجه به رهنمودهای رهبرشان به‌ویژه توصیه‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه اقتصادی کرده‌اند می‌توانند برای هر موضوع محدودکننده‌ای راه‌حل درونی بیابند. چه در حوزه خودرو، طلا، معادن و دیگر موضوعات ایرانی‌ها توانسته‌اند با رجوع به ظرفیت‌های داخلی خود تحریم‌ها را دور بزنند و مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و تحریم‌های یک‌جانبه آنها بایستند.»


الطوسه تصریح کرد: «نکته بعد اینکه چند ماهی است دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج‌شده و در این مدت ایرانی‌ها و در رأس آن دولتی که تا پیش‌ازاین صحبت از مذاکره با آمریکا می‌کرد، رویکرد سیاست خارجی خود را تغییر داده است و می‌بینیم که وزیر امور خارجه ایران در مقابل مایک پمپئو همتای آمریکایی خود می‌ایستند و زیاده‌خواهی‌های وی را نقد می‌کند. همچنین سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اظهارات ترامپ را پاسخ می‌گوید و در عمل دونالد ترامپ را بابت اظهاراتش یک گام به‌عقب می‌راند.»


این تحلیلگر عرب‌زبان مقیم فرانسه گفت: «باوجود همه اینها یک سؤال بزرگ فراروی غرب قرار دارد و آن این است که با آغاز موج دوم تحریم‌ها در ماه نوامبر ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ پاسخی که من می‌توانم به این سؤال بدهم این است که اگر به چند ماه قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای رجوع کنیم متوجه خواهیم شد که اقتصاد ایران هیچ مشکل عمده‌ای نداشت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی طبق روال ادامه یافته بود و با شیب ملایمی ایران درحال‌ توسعه بود و این بدان معنی است که خارجی‌ها و به‌ویژه اروپا به ایران اعتماد دارند که سرمایه‌های خود را باوجود برخی نگرانی‌ها از احتمال بدعهدی آمریکا وارد ایران کردند.»


مصطفی الطوسه تصریح کرد:‌ «ایران چه با توافق هسته‌ای و چه بدون توافق هسته‌ای در حال پیمودن روند رو به رشد خود بود و خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی تنها برخی کشورهای وابسته به آمریکا را دچار مشکل می‌کند ولی اگر از این کشورها بگذریم کشورهای قدرتمند دیگر همچون روسیه، چین، آلمان و فرانسه وجود دارند که بتوانند صرف‌نظر از تهدیدات دولت آمریکا به‌کار و رابطه خود با ایران ادامه دهند. در سوی دیگر ایران دارای ذخایر ارزی است که تقریباً در هر فصل می‌تواند 15 میلیارد دلار نیاز به واردات را تأمین کند.»


وی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی‌اش از چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال‌های آینده چیست گفت: «ارزیابی من این است که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر متوقف شود و ایران در سال جاری رشد اقتصادی حدود سه درصد داشته باشد و همان‌گونه که گفتم طبق ارزیابی‌های کارشناسان اقتصادی اروپا این رشد تا سال 2019 به صفر می‌رسد.»


انتهای پیام/4077/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته