دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1394 - 09:47

استفاده انسان از آتش 700 هزار ساله شد

آتش یکی از بزرگترین و اثرگذارترین اکتشافات انسان اولیه است که او را از یک حیوان خام‌خوار به انسان امروزی رساند و اکنون مدارک تازه کشف‌شده نشان می‌دهد قدمت این کشف بیش از 680 هزار سال قبل است.
کد خبر : 30315

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از اسپوتنیک، سایت باستان‌شناسی «لاک‌پشت 7» در حومه غربی پکن بیش از 3 سال است که میزبان بیش از 50 باستان‌شناس، محقق و دانشجویی است که این منطقه پیش از تاریخ را کندوکاو می‌کنند. این محققان به تازگی مدارک مستدلی به دست آوردند که در این منطقه، انسان از آتش برای پخت غذا استفاده کرده است. یافته‌هایی که به عنوان مدرک در این سایت اثبات شده‌اند شامل گل پخته‌شده، سنگ و استخوان‌های سوخته است.


گائو ژینگ، یکی از دانشمندان دیرین‌شناس آکادمی علوم چین که در این سایت فعالیت باستان‌شناسی دارد، درباره آن گفت: «این سایت در زیر زمین و بدون تغییرات ناشی از آب و هوا و آسیب‌های طبیعی باقی‌مانده بود».


او در ادامه به خبرگزاری شینهوا چین گفت: «مدارک تازه یافت‌شده نشان می‌دهد انسان اولیه نه تنها کار جمع‌آوری هیزم را بلد بود، آموخته بود که آتش را چگونه مهار و کنترل کند».


سایت باستان‌شناسی مذکور بین 680 هزار تا 780 هزار سال قدمت دارد و در سال 1920 (1290 شمسی) در اطراف ژوکودیان در حومه پکن کشف شد. در این منطقه که مورد استفاده انسان‌های نخستین و تازه جدا شده از دسته ابتدایی‌ها بوده، یک جمجمه کامل و سالم و تعدادی از استخوان‌های بدن انسان وجود داشت که در مجموع قدمتی نزدیک به 800 هزار سال داشت.


در سال 1929 (1299 شمسی) استخوان‌های سوخته، سنگ‌های سوخته، خاکستر و دانه‌های زغال شده در این سایت کشف شد اما اکنون اثبات شده که این سوختگی‌ها تصادفی نبوده و در محل‌هایی مانند اجاق، وجود دارند که دلیل بر استفاده انسان نخستین آسیایی از آتش به صورت حرفه‌ای‌ است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته