دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1397 - 10:10
کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

مرزهای مشترک، اشتراک منافع و اعتقاد به آرمان‌ها؛ مؤلفه‌های تعیین‌کننده عمق استراتژیک

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: برخورداری از مرزهای مشترک با کشوری همچون عراق، داشتن وجه اشتراک منافع در یک منطقه خاص با سایر کشورها مثل خلیج فارس، اعتقاد یک دولت به آرمان‌هایی چون انقلابی بودن، استکبارستیزی و عدالت‌محوری، همیشه در توسعه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند.
کد خبر : 302903

عباسعلی منصوری آرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در رابطه با تحلیل مؤلفه‌های عمق استراتژیک کشور گفت: عمق استراتژیک به معنی همکاری و پیمان‌های نظامی ـ امنیتی در ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و خیلی از کشورهای جهان در این چارچوب پیمان‌هایی را باهم منعقد می‌کنند که ناتو نمونه بارز آن است و بر اساس همین پیمان‌ها، مانورها و عملیات‌های نظامی انجام می‌دهند.


وی ادامه داد: بنابراین این موضوع که ما با کدام کشورها پیمان‌های نظامی داشته باشیم، در حیطه بررسی دولت، مجلس و شورای عالی امنیت ملی کشور است و آن‌ها این موضوعات راهبردی را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس بر مبنای منافع و امنیت ملی، همکاری‌های امنیتی میان کشورمان و سایر کشورها را تعریف می‌کنند.


منصوری آرانی با بیان این مطلب که گسترش عمق راهبردی نظام در حوزه‌های مختلف در سایر کشورهای منطقه، همواره در اولویت بوده، تصریح کرد: در این رابطه، تعریف روابط بین دو کشور همیشه معنادار بوده و پیمان‌های نظامی با هدف تبادل دانش و تجربه در دستور کار جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه‌ای قرار داشته است. لذا تأمین امنیت کشور و پشتیبانی از امنیت جغرافیایی دولت‌های دوست و نزدیک، از جمله موضوعات مهم در تعیین عمق استراتژیک تلقی می‌شوند.


این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: برخورداری از مرزهای مشترک با کشوری همچون عراق، داشتن وجه اشتراک منافع در یک منطقه خاص با سایر کشورها مثل خلیج فارس، اعتقاد یک دولت به آرمان‌هایی چون انقلابی بودن، استکبارستیزی و عدالت‌محوری، همیشه در توسعه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند.


وی در ادامه افزود: اما نکته مورد توجه این است که عمق استراتژیک نظام در کدام یک از این‌ها بر اساس شرایط قابل تعریف هستند. به‌عنوان مثال با عراق به‌دلیل جلوگیری از گسترش تروریسم، پیمان امنیتی منعقد کرده‌ایم و مجبور هستیم در شرایطی که تروریست‌ها امنیت مرزهای کشورمان را تهدید می‌کنند با این کشور همکاری امنیتی داشته باشیم و عمق استراتژیک کشور را در آن‌جا تعریف کنیم؛ یا ورود ما به سوریه و کمک به دولت این کشور در این چارچوب قابل تحلیل است. حتی با همسایه شرقی یعنی افغانستان هم همکاری امنیتی داریم و به‌دلیل مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم به این کشور کمک می‌کنیم و عمق راهبردی کشور را از غرب تا شرق توسعه داده‌ایم.


منصوری آرانی تأکید کرد: همچنین ما با برخی از کشورهای منطقه، هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ نگاه انقلابی و استکبارستیزی اشتراک نظر داریم و به پشتیبانی آن‌ها در طول این چهار دهه پرداختیم و تثبیت جایگاه منطقه‌ای و داخلی حکومت‌شان همواره مورد تأکید عمق راهبردی کشور بوده و به بخش لاینفک سیاست‌های منطقه‌ای تبدیل شده‌اند. لذا موضوع عمق استراتژیک یک موضوع به‌طور کامل نظامی است و وقتی صحبت از آن می‌کنیم، شالوده‌ای از چهار مؤلفه بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ـ اجتماعی و نظامی ـ امنیتی را شامل می‌شود.


انتهای پیام/4003/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته