دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 14:30

چطور از گوشی‌‌مان استفاده کنیم تا ردیابی نشویم؟

شما هر بار که گوشی موبایل‌تان را در دست می‌گیرید، در گروهی گپ می‌زنید، ویدئویی از یوتیوب تماشا می‌کنید یا در اینترنت گشتی می‌زنید، ردی دیجیتال از خود به جا می‌گذارید و اطلاعات شخصی‌تان در فضای آنلاین منتشر می‌شود. برای این که این اطلاعات در معرض خطر قرار نگیرند چه باید کرد؟
کد خبر : 297761

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ چند وقت پیش محققان دانشگاه نورث‌ایست اعلام کردند که گوشی‌های هوشمند جاسوس‌های همراه هستند. اکثر مردم نمی‌دانند که گوشی هوشمند همراه آنها می‌تواند جاسوسی آنها را بکند. گوشی‌های هوشمند مجهز به سنسورهایی هستند که می‌تواند به عنوان بهترین دستگاه جاسوسی دنیا عمل کند.


به غیر از اینها، باید بدانید که با هر بار فعالیت در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حریم خصوصی شما، اطلاعات شخصی شما در معرض خطر دستان بی‌پروایی قرار می‌گیرد که به راحتی حاضرند حتی برای آنها بها بپردازند.


در این مقاله راهکارهایی را ارائه می‌دهیم تا بتوانید موبایل خود را از ورود به سایت‌های خطرناک از نظر امنیتی و ذخیره اطلاعات‌تان در جاهایی که دیگران به راحتی به آنها دسترسی پیدا می‌کنند، جلوگیری کنید. این مقاله به جای محدود کردن اطلاعاتی که اپلیکیشن‌ها به سرویس‌های ابری می‌فرستند، روی پاک کردن اطلاعات ذخیره شده گوشی‌تان متمرکز است.



همیشه ناشناس بمان


مرورگر وب روی گوشی شما، مانند مرورگر کامپیوترتان، حالت ناشناس یا حالت خصوصی با محدود کردن اطلاعات را ارائه می‌دهد. زمانی که در حالت ناشناس یا حالت خصوصی، صفحه وبی را باز می‌کنید، این اپلیکیشن (مرورگر) به محض اینکه از آن بیرون می‌آیید، صفحاتی که از آنها بازدید کرده‌اید و همینطور کلیدواژه‌هایی که جست‌وجو کرده‌اید را فراموش می‌کند.


با این حال، وب‌گردی در حالت خصوصی شما را کاملا نامرئی و ناشناس نگه نمی‌دارد. بگذارید مثالی بزنیم، اگر در همین حالت ناشناس به پورتال وب فیس‌بوک بروید و وارد صفحه فیس‌بوک‌تان شوید، این بار این شبکه اجتماعی است که فعالیت‌های شما را ثبت می‌کند.


از سوی دیگر، ارائه‌دهنده سرویس اینترنت (ISP) شما هم تمام اطلاعات جست‌وجو و وب‌گردی شما را می‌بیند و ممکن است آنها را به عنوان رفتارهای آنلاین شما ثبت کند. برای این که وب‌گردی‌های خود را از ISP‌تان پنهان نگه دارید، باید از VPN یا شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید.


اما اگر قصد دارید تمام اطلاعاتی که روی حافظه داخلی گوشی‌تان ثبت شده، پاک شود، حالت ناشناس را انتخاب کنید. استفاده از این حالت بستگی به اپلیکیشن مرورگری دارد که بیشتر از همه با آن کار می‌کنید. به طور مثال، اگر از مرورگر کروم استفاده می‌‌کنید، گزینه منو (سه نقطه) را در بالای صفحه سمت راست بزنید و تب New incognito را انتخاب کنید. اگر تاکنون از این گزینه استفاده نکرده‌اید، همین الان هم می‌توانید با این کار اطلاعات ذخیره‌شده‌تان را پاک کنید. برای این کار به بخش منو، تنظیمات (setting)، حریم خصوصی (privacy) بروید و گزینه Clear browsing data‌ (پاک کردن اطلاعات مرورگر) را انتخاب کنید.


اگر کاربر آیفون هستید و از مرورگر سافاری استفاده می‌کنید، روی آیکون Show pages (دو مربع) در بالای صفحه سمت راست بزنید و گزینه Private را انتخاب کنید. بعد دکمه Plus را بزنید تا پنجره‌ای باز شود. این پنجره شما را به حالت ناشناس درمی‌آورد.


برای پاک کردن اطلاعاتی که تاکنون در خارج از حالت خصوصی ذخیره کرده‌اید، به بخش تنظیمات گوشی‌تان بروید، Safari و بعد Clear History and Website Data را انتخاب کنید.



پیام‌هایت را پاک‌ کن


اگر کاربر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هستید، تا زمانی که از پیغام‌های خودتخریبی (self-destructing) استفاده نکنید، تمام پیغام‌ها و مکالمات‌تان ثبت می‌شود.


مطمئنا خیلی از افراد دوست دارند که برخی مکالمات قدیمی‌شان را نگه دارند ولی واقعا نیازی نیست که همه لحظات گذشته‌تان را پیش خودتان نگه دارید تا خودتان را به خطر بیندازید. سعی کنید که به طور دستی مکالمات قدیمی‌تان را پاک کنید یا اگر نمی‌خواهید زیاد وقت‌تان گرفته شود از گزینه پاک کردن اتوماتیک استفاده کنید تا در بازه زمانی‌ای که خودتان انتخاب می‌کنید، پیام‌ها به صورت خودکار پاک شوند.


در سیستم‌عامل iOS، تنظیمات اپلیکیشن پیام‌رسان‌تان را باز کنید، به قسمت Messages و بعد Keep Messages بروید و گزینه پاک کردن خودکار پیام‌ها بعد از 30 روز را بزنید. به غیر از این خودتان هم می‌توانید مکالمات‌تان را از جلوی صفحه‌نمایش پاک کنید؛ به این ترتیب که روی پیام‌ها کلیک کنید و آن را نگه دارید و به سمت گزینه Delete بکشانید.


البته متاسفانه تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، گزینه‌ای برای حذف خودکار پیغام‌ها ندارند. برای این که در این اپلیکیشن‌ها، ردی از خود باقی نگذارید، باید حتما دستی پیغام‌هایتان را حذف کنید. مطمئنا این کار وقت‌بر است اما کار سختی نیست. به طور مثال، در اپلیکیشن SMS مبتنی بر اندروید، شما باید یکی یکی پیغام‌ها را انتخاب کنید و آنها را به سمت آیکون Trash در قسمت راست بالا صفحه ببرید تا حذف شوند.


بعضی اپلیکیشن‌ها گزینه‌های خوبی را برای اینکه تاریخچه همه مکالمات‌تان را پاک کنید و از شر آنها خلاص شوید، دارند. این امر در مورد واتس‌اپ هم صدق می‌کند. در این اپلیکیشن به بخش تنظیمات و بعد چت‌ها بروید و دکمه Clear History و بعد Delete all chats را بزنید تا همه مکالمات‌تان به یکباره محو شوند.


روش دیگر این است که فقط پیغام‌های خودتخریبی ارسال کنید. اپلیکیشن‌هایی که این گزینه را دارند، تلگرام، فیس‌بوک و اسنپ‌چت هستند.



ورود به اپلیکیشن‌هایت را محدود کن


هر اپلیکیشنی که شما در گوشی‌تان نصب می‌کنید، به بخشی از فعالیت‌های آنلاین شما به ویژه اطلاعات ورودی‌تان دسترسی دارند. برخی از آنها به شما امکان می‌دهند که به صورت ناشناس کارهایتان را انجام دهید و بعضی هم تا زمانی که از آنها نخواهید، شما را ردیابی می‌کنند.


به طور مثال، نسخه یوتیوب اندروید (این نسخه هنوز برای سیستم‌عامل iOS وجود ندارد) به تازگی حالت ناشناس را برای کاربرانش اضافه کرده است تا دیگر ویدئوهایی که آنها نگاه می‌کنند، قابل ردیابی نباشد. برای فعال کردن این حالت، اپلیکیشن یوتیوب را باز کنید و روی آواتارتان در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و گزینه Turn on Incognito را انتخاب کنید.


بهتر است بدانید که گوگل‌مپ هم مکان‌های شما را به صورت پیش‌فرض ردیابی می‌کند و همین امر موجب می‌شود که به صورت آنلاین تغییر مکان‌تان را بداند. برای این که آن را از این کار بازدارید، وارد اپلیکیشن شوید و از دکمه منو (سه خط) در سمت بالای صفحه، آیکون Settings را در اندروید و دکمه cog را در iOS انتخاب کنید. در این قسمت گزینه Personal content (محتوای شخصی) را انتخاب و بعد گزینه location history (سوابق مکان‌هایی که به آنجا رفته‌اید) را خاموش کنید.


میلیون‌ها اپلیکیشن در بازار وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید آنها را از ثبت اطلاعات‌تان بازدارید. اما به طور کلی، اولین گام مثبت در کاربری این اپلیکیشن‌ها این است که به قسمت تنظیمات آنها بروید و حالت ناشناس را انتخاب کنید و آنها را از ردیابی‌تان متوقف کنید.


اگر این گزینه را در اپلیکیشن‌ها پیدا نکردید، ناچار باید دستی فعالیت‌های آنلاین‌تان را از آنها پاک کنید. این فرآیند بستگی زیادی به سیستم‌عامل گوشی‌تان دارد.


اگر گوشی‌تان مبتنی بر اندروید است، به قسمت تنظیمات آن بروید و گزینه Apps & notifications را بزنید و یکی از اپلیکیشن‌های لیست گوشی‌تان را انتخاب کنید و گزینه Storage و بعد Clear storage را بزنید. با این کار تمام اطلاعات‌تان را که این اپلیکیشن ذخیره کرده، پاک می‌شود.


اگر اپلیکیشن‌ را قبلا روی گوشی‌تان نصب کرده‌اید، بهتر است که دوباره لاگ‌ این کنید و تنظیمات را انجام دهید.


اگر گوشی‌تان مبتنی بر iOS است، هیچ کدام از گزینه‌های اندروید را ندارید. پس بهتر است که اپلیکیشن‌هایتان را پاک کنید و دوباره نصب کنید. برای پاک کردن اپلیکیشن وارد تنظیمات سیستم‌عامل‌تان شوید، تب General و بعد iPhone Storage را باز و یکی از اپلیکیشن‌هایتان را انتخاب کنید و گزینه Delete App را بزنید تا تمام اطلاعات‌تان روی آن اپلیکیشن پاک شود. بعد برنامه را دوباره از اپ‌ استور نصب کنید.


این کارها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و لازم نیست که هر روز آن را اجرا کنید. اما بهتر است به ویژه زمانی که می‌خواهید مسافرت بروید، به صورت دستی یا خودکار اطلاعات‌تان را از تمامی این اپلیکیشن‌ها پاک کنید.



تاریخچه جست‌وجویت را پاک کن


بیشتر اپلیکیشن‌های موبایلی اطلاعات داخلی گوشی را در سرویس ابری ذخیره می‌کنند تا بتوانید به اطلاعات‌تان با ابزارهای دیگر هم دسترسی پیدا کنید. اما این امر بدان معناست که زمانی که اطلاعات‌تان را از گوشی‌ پاک می‌کنید، لازم است که از پلت‌فرم‌های دیگر هم پاک کنید.


به طور مثال، حساب کاربری گوگل شما تاریخچه جست‌وجوهای شما در گوشی اندرویدتان را ثبت می‌کند. برای پاک کردن این تاریخچه باید از طریق وب به آنها دسترسی پیدا کنید. پس مرورگرتان را باز کنید و به بخش تاریخچه فعالیت‌های گوگل (Google activity history) بروید. دکمه منو (سه خط) را در سمت چپ بالای صفحه باز کنید و بعد گزینه Delete activity by را انتخاب کنید. پیمایش زمان و نوع محتوا را ست کنید تا هر چیزی را پاک کنید. شما باید به ترتیب گزینه‌های All time (همه زمان‌ها) و Search (جست‌وجو) و بعد Delete (حذف) را بزنید. با این کار تمام تاریخچه جست‌وجوی خود را از تمام محصولات مرتبط با گوگل شامل اندروید و موتور جست‌وجوی گوگل پاک می‌کنید.


در سیستم‌عامل iOS، این گزینه‌ها وجود ندارد. ولی برای این کار باید به تنظیمات بروید، گزینه Siri & Search را انتخاب کنید و Suggestions in Search را خاموش کنید.


با این کارهایی که در اینجا گفته شد، شما می‌توانید به راحتی گوشی‌تان را به زمین بگذارید بدون اینکه بترسید کسی به گوشی شما دست بزند یا این که نگران جاسوسی نرم‌افزارهای گوشی‌تان باشید.


منبع: MSN


انتهای پیام/4506



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته