دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 08:45
آنا گزارش می‌دهد؛

ایران‌هراسی میلیارد دلاری

وزیر خارجه آمریکا برای ایرانی‌ - آمریکایی‌ها سخنرانی کرد و از نقص حقوق بشر و تمایل آمریکا برای ارتباط با ایران برایشان گفت، اتفاقی که بی شک دنباله‌رو پروژه ایران‌هراسی ایالات متحده آمریکاست. پروژه‌ای که در کنار هزینه‌های طبیعی‌اش، درآمد‌ فراوان و پشت پرده‌ای نیز برای آنها داشته است.
کد خبر : 297587

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: کتابخانه اسناد دولتی دوران ریاست جمهوری ریگان در کالیفرنیا بعد از مناظره دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی 2016 آمریکا، اینبار میزبان وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ بود.


مایک پمپئو روز یکشنبه به وقت آمریکا در جمع ایرانیانی که بعد از انقلاب 57 از ایران خارج شده‌اند و آنهایی که تابعیت دوگانه ایرانی ـ آمریکایی دارند سخنرانی کرد، سخنرانی که عنوانش "حمایت از صدای مردم ایران" بود.



پمپئو در اقدامی خلاف حقوق و قواعد پذیرفته شده بین المللی؛ آشکارا مواضع و اظهاراتی مداخله جویانه علیه ایران مطرح کرد.


حرف و حدیث‌هایی که خیلی از مقامات آمریکا و حتی برخی کشورهایی که پیمان اتحاد با ایالات متحده دارند هربار با عنوانی جدید مطرح می‌کنند .


تقریبا همه آنهایی که از نفوذ و صدور انقلاب ایران به منطقه واهمه دارند یک صدا شده‌اند تا چهره ایران در دنیا، خلاف آن چیزی که هست نشان داده شود، چهره‌ای که تلاش می‌کنند شبیه به ترویست‌ها در اذهان عمومی ثبت شود.


با روی کار آمدن دونالد ترامپ بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، پروژه ایران‌‍‌هراسی با مخالفت بر چند و چون برجام قوت بیشتری گرفت. پروژه‌ای که شرق و غرب دنیا یکصدا شدند تا آن را کلید بزنند. رسانه‌ها و برخی از مقامات رژیم صهیونیستی،‌ کشورهای عربی را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دعوت کردند تا به ایجاد فاصله میان ایران و کشورهای اسلامی_عربی دامن بزنند و از این میان منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تامین کنند.


تقویت ائتلاف عبری ـ عربی، سیاست ایالات متحده برای مقابله با ایران


عربستان سعودی در طی سال‌های اخیر به منظور محدود کردن قدرت و نفوذ ایران در منطقه، به طور آشکار تلاش‌ها برای ایجاد پل ارتباطی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. در این میان رایزنی‌هایی هم با سران ایالات متحده انجام شد، مذاکراتی که نتیجه‌اش‌ خرید و فروش میلیون‌ها دلار اسلحه و ادوات جنگی به عربستان برای تسلط بر منطقه و کم کردن نفوذ ایران است.



اولین باری که عربستانی‌ها تابوی ارتباط با رژیم صهیونیستی‌ را شکستند و خلاف جهت شورای کشورهای اسلامی حرکت کردند تابستان 2015 بود، " انور عشقی" ژنرال بازنشسته اطلاعات سعودی به تل آویو سفر کرد و دیدارهایی با مقامات صهیونیستی انجام داد.


راهبرد حاکمان جدید ریاض از ایجاد کمربند عبری - عربی در منطقه بر ضد ایران ناکام گذاردن پیشبرد سیاست منطقه‌ای ایران در حمایت از جنبش‌های مقاومت‌گرایانه در مقابل نفوذ غرب به طور عام و تجاوزات رژیم صهیونیستی به حقوق فلسطینیان به‌طور خاص است، که سبب بسط نفوذ ایران و ایدئولوژی انقلاب اسلامی در میان ملت‌های عربی و اسلامی منطقه شده است.


هدف‌گذاری آمریکا برای ایران‌هراسی


به جز عربستان، آمریکایی‌ها هم برای رسیدن به هدف ایران‌هراسی برنامه ریخته‌اند و نشست و گفت‌وگو با کشورهای جهان را برای مقابله با ایران در دستور کار کاخ سفید قرار داده‌اند.



دونالد ترامپ بعد از روی کار آمدن بر اریکه سیاست آمریکا در تماس‌های تلفنی که با سران عرب برقرار کرد لحن خود را با آنها تغییر داد و در همه حرف‌ها و گفت‌وگوهایش ایران را یک عامل مهم برای تهدید منطقه خاورمیانه قلمداد کرد.


تماس‌هایی که نشان می‌دهد این تاجر نیویورکی، جمهوری اسلامی ایران را در صدر لیست دشمنان خود قرار داده است.


عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب هم در مقاله‌ای نوشت: رئیس جمهور آمریکا قصد دارد خطر ایران برای کشورهای حاشیه خلیج فارس را بزرگ جلوه دهد تا بتواند به خاطر حمایت خود، از آنان باج بگیرد.


ممنوع کردن ورود ایرانی‌ها به همراه چند کشور دیگر به خاک آمریکا یکی از اقداماتی بود که دولت ترامپ برای ترویج ایران‌هراسی انجام داد، قانونی که صدای خیلی‌ها را در خاک این کشور و حتی از دولت‌های دیگر بلند کرد. ممنوعیتی که دلیلش همراه بودن این کشورها با محور مقاومت اعلام شد.


رئیس جمهور آمریکا بارها ایران را بزرگ‌ترین خطر تروریستی برای دنیا معرفی کرده، او بارها اعلام کرد توافق هسته‌ای که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با ایرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای آنها منعقد کرده را باطل می‌کند. وعده‌ای که همین چند هفته پیش از طرف دولت آمریکا عملی شد.



چند ماه پیش هم اعضای شورای امنیت سازمان ملل میهمان ضیافت ناهار رئیس جمهور آمریکا بودند، ضیافتی که ترامپ در آن باز هم ایران را به ناامن کردن منطقه متهم کرد و گفت مقابله با ایران از اهداف کاخ سفید است.


نماینده آمریکا در سازمان ملل هم بعد از آن نشست، اعضای شورای امنیت را برای بازدید از لاشه موشکی برد که ادعا می‌کرد، ساخت ایران بوده و به سمت عربستان شلیک شده است.


دنیای هفت‌گانه هنر ابزار جدید آمریکا برای ایران‌هراسی



ایران‌هراسی آمریکایی‌ها به جز دنیای سیاست، پایش به هنر هم بازشده، یکبار فیلم‌ می‌سازند و ایران عصر هخامنشی‌ را شبیه به متجاوزان نشان می‌دهند و یکبار هم واقعه 13 آبان 58 و سفارت آمریکا در تهران را وارونه نشان می‌دهند. حالا هم بازی‌های اینترنتی به راه انداخته‌اند و ایران‌هراسی را با هیجان به خورد سن پایین‌ترها می‌دهند تا فرهنگ‌سازی کنند.


شعبده بازی دولتمردان آمریکائی برای نشان دادن چهره‌ای نامطلوب از ایران ظاهرا پایانی ندارد، حضور نیروهای ایرانی به درخواست دولت قانونی سوریه برای آمریکا زمینه مقابله علیه ایران را فراهم کرد. آنها برای مقابله با حضور و نفوذ ایران در منطقه سوریه برنامه انعقاد قرارداد تسلیحلاتی با عربستان را بستند تا عربستان سلاح بخرد و از عایدی‌اش برای کمک به گروه تروریستی داعش استفاده کند.


اقتصاد اما در پروژه ایران‌هراسی برای آمریکایی‌ها سود و آورده بیشتری دارد، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، خط و مشی گذاشتن برای کشورهای خریدار نفت ایران و حتی بلوکه کردن اموال جمهوری اسلامی هر کدام برای ایالات متحده منافع بسیاری به همراه دارد.



یک روز به بهانه دست داشتن جمهوری اسلامی در بمب‌گذاری مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین ایران را ملزم به پرداخت غرامت می‌کنند و یکبار دیگر هم به بهانه حضور ایران در انفجار برج‌های دو قلو در یازده سپتامبر 2001 اموال دولت ایران را بلوکه می‌کنند، ادعاهایی که هرچند تاکنون با وجود تکرار زیاد و سخنرانی و ادعای وکلای آمریکایی تاکنون ثابت نشده است.


حالا هم در نابسامانی اوضاع و احوال بازار و اقتصاد ایران، ترامپ چین، کره،ترکیه و هند را مجبور کرده تا خرید و واردات نفت از ایران را متوقف کنند، درخواست آمرانه‌ای که تاکنون از سوی این کشورها پذیرفته نشده است.


فضای مجازی و ترسیم ایران به عنوان تهدید منطقه خاورمیانه


توئیت‌های هر روزه دونالد ترامپ و وزیر و وکیل دولتش هرکدام به یک مضمون و آهنگ بر طبل ایران‌هراسی در دنیا می‌کوبند.


یکبار مستاجر کاخ سفید توئیت می‌کند که "ایران عامل بی ثباتی منطقه است" و یکبار هم وزارت خارجه توئیت می‌کند که "هیچ پیش بینی‌ای از اینکه حکومت ایران چه زمانی دوباره سعی خواهد کرد تا در گام بعدی تروریسم، خشونت و بی‌ثباتی را در یکی از کشورهای ما گسترش دهد، وجود ندارد."


چند وقت پیش هم تعدادی از مقامات فعلی و سابق آمریکا گفتند که دولت ترامپ کمپینی را با هدف قرار دادن ایران در تنگنای اقتصادی از طریق تحریم تشکیل داده است. کمپینی که وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا آن را حمایت می‌کنند.


آنطور که این مقامات آمریکایی گفته‌اند این کمپین، درصدد ترسیم تصویری بیرحمانه از ایران و استفاده از اطلاعات بزرگنمایی شده یا مغایر با اظهارات مقامات سابق است.



وزیر امور خارجه ایران اما روز گذشته در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با مقام معظم رهبری گفت: ایران توانسته پروژه و برنامه ایران‌هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کند.


ابراز علاقه کشورهای اروپایی برای باقی ماندن در قرارداد برجام و دادن ضمانت برای اجرای تعهدات آن، خود دلیل اثبات حرف‌های محمد جواد ظریف است.


حالا وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی‌اش از وضعیت حقوق بشر در ایران سخن گفت و از نبود آن در قانون و جامعه ایران انتقاد کرد، وضعیتی که اوضاع و احوال سیاست آمریکا در حمایت از کشتار کودکان یمن و سوریه و حتی کشتار هر روزه فلسطینیان خلاف ادعای حمایت آمریکایی‌ها از حقوق‌بشر را به رخ می‌کشد.



سیاست این‌ روزهای آمریکا برای دولتمردانش اینگونه خط و ربط تعیین می‌کند که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شوند و به خاطر میلیاردها دلار تجارت سلاح با رژیم سعودی، چشم بر روی نقض فاحش حقوق بشر در این کشور و کشتار مردم بیگناه یمن ببندند.


دولت جدید کاخ سفید حالا در ازای مقابله به اهداف جمهوری اسلامی ایران و نفوذش در کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق، حاضر است میلیاردی هزینه کند و از معرفی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدید و ناآرامی در منطقه میلیاردها پول به جیب بزند.


انتهای پیام/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته