دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 07:35

هوش مصنوعی به دنبال منشاء حیات

دانشمندان دانشگاه گلاسکو ربات شیمیدان هوش مصنوعی ساخته‌اند که به دنبال منشاء حیات در سیاره زمین می‌گردد.
کد خبر : 297521

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از Wired، لی کرونین در حال ساخت برخورد دهنده هادرونی بزرگی برای پیدا کردن منشاء حیات است.


کرونین استاد شیمی دانشگاه گلاسکو است. وی در این باره می‌گوید: «اگر از یک شیمیدان آلی بخواهید که یک مولکلول جدید بسازد، این کار را نمی‌کنند. نه به این دلیل که بلند نیستند بلکه درخواست احمقانه‌ای است و می‌تواند یک هفته یا 10 سال وقت بگیرد. در واقع این کار هدر دادن زمان است».


کورنین می‌گوید با وجود این که این کار برای یک انسان دشوار است اما برای یک ربات مبتنی بر یادگیری ماشینی وظیفه نسبتا سختی نخواهد بود.


وی در ادامه افزود: «همیشه برایم سوال بود که آیا می‌توانیم رباتی بسازیم که بدون پیش‌زمینه‌ای از دانش شیمی، بتواند ترکیبات شیمیایی را با هم ترکیب کند و ببیند نتیجه آن چه می‌شود؟».


این گونه بود که کورنین تصمیم به ساخت چنین رباتی گرفت.


ساخت و توسعه این ربات چند سال طول کشید اما بالاخره ساخته شد. این ربات که با الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌کند، می‌تواند 6 آزمایش را به صورت موازی انجام دهد.


واکنش‌های شیمیایی با استفاده از توده‌سنج، دستگاه رزونانس مغناطیسی هسته‌ای و طیف‌سنج مادون قرمز اندازه‌گیری می‌شوند.


کورنین می‌گوید: «پهپادها از سنسورهای ارزان‌قیمتی برای پرواز استفاده می‌کنند. من هم رباتم را با این سنسورهای ارزان مجهز کردم». سپس یک الگوریتم واکنش‌‎های شیمیایی را طبقه‌بندی می‌کند.


تیم تحقیقاتی کورنین با استفاده از گونه‌های شیمیایی الکترون‌دوست و هسته‌دوست، گروهی از مواد شیمیایی که به‌آسانی با یکدیگر واکنش می‌دهند، ربات را آموزش دادند تا واکنش‌های شیمیایی را تشخیص دهد.


انتهای پیام/4021


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب