دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1394 - 13:29

ربات مینیاتوری خم می‌شود و جراحی می‌کند

رباتی که پنجه آن در مقابل یک سکه هم کوچک به‌نظر می‌رسد، آینده علم پزشکی و جراحی‌های دشوار را دگرگون خواهد کرد.
کد خبر : 29751

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت دانشگاه وندبیلت، محققین این دانشگاه موفق به ساخت رباتی شده‌اند که پنجه آن دارای یک گازانبر به ابعاد 2 میلی‌متر و بسیار نازک است. این ربات بسیار نازک، دارای سری انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به جهات مختلف خم شود و در محل‌های غیر‌قابل دسترسی و بسیار حساس، عمل جراحی انجام دهد.


ربات تازه ساخته‌شده، عملکردی مشابه ربات جراح «داوینچی» دارد اما ربات داوینچی به دلیل ابعاد بزرگتر سوزن سرش، به یک شکاف 5 تا 8 میلی‌متری برای ورود به بدن لازم داشت. رابرت وبستر، سرپرست تیم تحقیق و توسعه دانشگاه وندربیلت، در این‌باره گفت: «ربات داوینچی عملکرد خوبی دارد و با توجه به ابعادش برای جراحی‌های ابدومینال (شکمی) مناسب است اما در قسمت‌های کوچک و حساس‌تر از بدن قابل استفاده نیست. از سوی دیگر این ربات برای کار نیاز به سیم و تسمه دارد که موجب می‌شود نتوان آن ‌را کوچک‌تر از این که هست ساخت».


یکی از مشکلات اصلی در ساخت چنین رباتی، مسئله انعطاف‌پذیری آن است. پس از آنکه طی 6 سال نخست تحقیق در دانشگاه وندبیلت، موفقیتی در این سرهم کردن قطعات بسیار ریز برای رسیدن به این هدف به دست نیاوردند، پژوهشگران روش خود را تغییر دادند و با ترکیب نیکل و تیتانیوم، لوله‌ای ساختند که قابلیت انعطاف لازم را داشت.


ابزار ساخته شده به این روش به محل جراحی فرستاده می‌شود و پزشک جراح می‌تواند با استفاده از یک سیم که از داخل لوله نیکل-تیتانیوم رد شده است، آن ‌را به طرفین تا 90 درجه خم و راست کند.


پروفسور اس.داک هرل، مشاور طرح این ربات می‌گوید: «اصلی‌ترین و در واقع برگ برنده این ابزار تازه، همین بازوی انعطاف‌پذیر آن است. قابلیت خم شدن به طرفین، امکان بسیار مهم و کارآمدی است که به این ربات افزوده شده و برای کار در فضاهای بسیار باریک بدن، خیلی مناسب است. او معتقد است در جراحی بخش‌های بسیار باریک و تاریک بدن مانند مجرای گوش، مجرای پیشاب، نایژه‌ها و فضاهایی از این دست، داشتن ابزاری که بتوان با آن به هر نقطه دسترسی پیدا کرد و حداقل آسیب را به بدن برساند، آینده پزشکی را متحول می‌کند».


این تیم قصد دارد ربات خود را در جراحی برداشتن یک تومور از بخش تحتانی مغز در اطراف هیپوفیز، آزمایش کنند. چنین عملی معمولا با برداشتن صورت بیمار و رسیدن به حفره زیر مغز انجام می‌شود اما با استفاده از ابزار تازه، بدون هیچ شکاف تهاجمی، از راه حفره دماغی می‌توان به نقطه مورد نظر رسید و تومور را برداشت.


ترجمه: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته