دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1397 - 10:02

تخریبی که به فراموشی خاطرات کودکی معین منجر شد

خانه کودکی معین به عنوان نشانه‌ای تاریخی از ادب و فرهنگ خطه شمال کشور با غفلت و بی‌توجهی ویران شده است.
کد خبر : 294077

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، محمد معین، اولین دانش‌آموخته دکترای زبان و ادب پارسی است که یکی از مهم‌ترین لغت‌نامه‌های فارسی یعنی «فرهنگ معین» را نوشته است.


خانه‌ای که امروز بخش قابل توجهی از آن ویران شده در محله زرجوب رشت واقع شده که محل به دنیا آمدن فرهیخته کشورمان، معین بوده است. این خانه که تداعی‌گر دوران کودکی معین است امروزه دستخوش ویرانی‌هایی شده که نه‌تنها خاطره و یادی شیرین از این ادیب را در اذهان زنده نگه نمی‌دارد، بلکه صرفاً ویرانکده‌ای را در مقابل چشم هر رهگذری به نمایش می‌گذارد که دیگر رنگ و بویی از هنر و فرهنگ در آن نمانده است.


در حالی که طرح کاشی ماندگار به عنوان طرح تکریم ادیبان، مشاهیر و فرهیختگان کشورمان در دوره ریاست زهرا احمدی‌پور و علی‌اصغر مونسان در سازمان میراث فرهنگی، بر سردر خانه بسیاری از بزرگان و نخبگان کشور آویخته شده، اما جای تعجب است که چرا مدیران میراث فرهنگی با ادعای صیانت از بناهای قدیمی و زنده نگاه داشتن یاد و جایگاه مشاهیر کشورمان، هیچ فکری برای احیای خانه کودکی محمد معین نکرده‌اند.


شاید اگر این خانه هم طی سال‌ها پیش مورد صیانت قرار می‌گرفت، امروز این امکان وجود داشت که کاربری فرهنگی پیدا کند و با کمک بخش خصوصی بتواند پاتوقی برای اهل ادب باشد.


آنچه بیشتر مایه تاسف است که این خانه قدیمی می‌توانست همچون خانه معین در تهران که امروزه مرکز فرهنگی غدیر شده، فضایی را ایجاد کند که هم بازدیدکنندگان یاد معین را زنده نگاه‌ دارند و هم تاریخچه و جایگاه فرهنگ و ادب از زمان گذشته در شهر رشت برای هر گردشگری اثبات شود. نمونه چنین بناهایی حتی اگر قدمت چندان تاریخی نداشته باشند میراثی ارزشمند محسوب می‌شوند که می‌تواند در شناساندن کشورمان به گردشگران خارجی نقش مهمی ایفا کند.


در این میان شاید آگاهی‌بخشی مردم و حساس‌شدن آنها نسبت به گنجینه‌ها و میراث کشورمان یکی از راهکارهایی باشد که بتواند تخریب بناهای تاریخی و یا ویرانی‌های آن‌ها را به این امید که مسئولان میراث فرهنگی راهی برای حفاظت کنند، به تعویق اندازد.


آنچه در اشاره به کودکی محمد معین و زندگی وی در دوره کودکی باید یادآور شد این است که معین این برهه از زندگی خود را در خانه پدربزرگش سپری کرده که همان معین‌العلماست. محمد 6 سال بیشتر نداشت که پدر و مادرش را به فاصله کوتاهی از دست داد. آن سال‌ها، شیوع بیماری خیلی‌ها را از پا درآورده بود. از آن پس پدربزرگش یعنی «معین‌‌العلماء»، مسئولیت تکفل محمد 6 ساله و برادرش را بر عهده گرفت.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته