دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1397 - 02:26

حیات هنرهای دستی در گرو توجه و جذب بازار فروش

صنایع دستی از گنجینه‌ها و میراث برجای مانده از گذشتگان است که حفظ و زنده‌نگه‌داشتنش امروزه نیازمند آموزش و عرضه در بازارهای فروش است.
کد خبر : 292243

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سوزن‌دوزی از دیرباز به عنوان یکی از هنرهای دستی و البته گران زنان سیستان و بلوچستانی مطرح بوده است، اما با وجود قدمت و جایگاهی که در این استان‌های پهناور داشته، کمتر توانسته به بازارهای فروش علی‌الخصوص در سطح بین‌المللی ورود پیدا کند.


اگر نگاه مدیران صنایع دستی، محدود به داخل کشور نباشد و کمتر به برگزاری نمایشگاه‌های بومی و ملی بسنده نکنند، این فرصت به وجود می‌آید که از سویی راه‌های عرضه تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان‌هایی چون سیستان بلوچستانی باز شود، از سویی دیگر تعامل برای ورود به بازار‌های فروش محصولات در سطح بین‌المللی هم آغاز خواهد شد.


یکی از نواقص و کاستی‌هایی که امروزه در ارائه محصولات و صنایع دستی وجود دارد، نحوه بسته‌بندی محصولات است که کمتر خریدار و مصرف‌کننده را ترغیب می‌کند.


دوم از آن در دسترس بودن صنایع دستی به عنوان محصولی برای مصرف همیشه باید به عنوان یک اصل در فروش مدنظر قرار گیرد. بعد از آن تنوع رنگ و رنگ‌بندی تولیدات صنایع‌دستی از مواردی است که در حال حاضر نیاز به توجه بیشتر دارد. چرا که در گذشته هم شاهد ارائه محصولات در برهه‌ای موقت از زمان بوده‌ایم که به واسطه یک نمایشگاه، صنایع دستی ایرانیان در کشورهای دیگر عرضه شده اما با اتمام دوره نمایشگاه باز مصرف‌کننده از پاسخگویی به نیاز خود عقیم مانده است.


آنچه در این روزگار امکان فعالیت بیشتر در سطح فراملی را مهیا می‌کند، فروشگاه‌های اینترنتی است که امکان معرفی و عرضه بیشتر تولیدات را بوجود می‌آورند.


نکته دیگری که در این میان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، آموزش نیروهای جدید برای احیای هنرهایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده، بر همین اساس بهتر است مسئولان امر نسل جدید و جوانان را ترغیب به یادگیری هنرهای بومی خود کنند و با ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی شرایطی را به وجود آورند که افراد تمایل به فعالیت بیشتر در هنرهای دستی مختص به منطقه خود کنند. در این صورت هم کار دست در بازار صنایع دستی بیشتر می‌شود، هم به اقتصاد صنایع‌ دستی کمک می‌شود، هم از ورود محصولات ماشینی ممانعت خواهد شد و هم هنر بومی و اصیل ایرانی باقی می‌ماند.


یکی از هنرمندان صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان که سال‌ها سوزن‌دوزی کرده می‌گوید: با وجود اینکه کارهای سوزن‌دوزی هم از دیگر کشورها وارد می‌شود و هم با بافت ماشینی به بازار آمده؛ اما تفاوت میان آنچه حاصل توجه و چشم‌گذاشتن هنرمندان بلوچستانی است با تولیدات ماشینی، کاملا قابل رویت و مشهود است. این هنر، هنر بانوان بلوچستانی است و در این خطه از کشور با توجه به صرفه اقتصادی که وجود دارد، همه به آن می‌پردازند.


انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع دستی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته