دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1397 - 10:20
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد تأکید کرد؛

لزوم نگاه تولیدکنندگی دانشگاه به علم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد بر لزوم نگاه تولیدکنندگی دانشگاه‌ها به علم تأکید کرد.
کد خبر : 291962

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیررضا نقش در حاشیه افتتاح دفتر تحقیق و توسعه شرکت پیشرو دیزل آسیا در واحد نجف‌آباد، دانشگاه را هم‌سو و همگام با تولیدکنندگان بخش صنعت دانست و گفت: «واحد نجف‌آباد در بخش پژوهشی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است؛ وجود چندین نشریه پژوهشی معتبر، 90 کارگاه و 120 آزمایشگاه و بیش از 2000 مقاله چاپ‌شده در نشریات معتبر علمی همگی حکایت از توان بالای پژوهشی این واحد دانشگاهی دارد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با بیان سهم 30 درصدی شهرستان نجف‌آباد در صنعت استان، خاطرنشان کرد: «وجود شرکت‌های بزرگ و پرآوازه صنعتی در این شهرستان می‌تواند فرصت بسیار مناسبی را در مقابل دانشگاه قرار دهد.»



نقش همچنین به بیان دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره دانشگاه پرداخت و افزود: «همانطور که حضرت آقا در دیدار با استادان دانشگاه فرمودند، دانشگاه‌ها قوه عاقله کشور هستند و باید به سمتی بروند که به عنوان قوه عاقله در تمام عرصه‌ها حضور داشته باشند. بر این اساس باید چشم‌انداز این دانشگاه به سمتی برود که مشکلات و آسیب‌های جامعه را بررسی کرده و راهکارهای علمی و عملی ارائه دهد.»


این مسئول اظهار کرد: «متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به خوبی علم را به ثروت تبدیل کنیم. باید دیدگاه تولیدکنندگی به علم داشته باشیم. با توجه به ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، لازم است از مصرفی بودن علم به سمت تولیدکنندگی حرکت کنیم؛ دانشگاه باید نقطه اتصال در حلقه مفقوده این ارتباط باشد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در واحد نجف‌آباد وجود دارد، می‌توانیم علم را به علمی نافع تبدیل کنیم.»


وی با انتقاد از ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت با یکدیگر اذعان کرد: «دانشگاه آن‌طور که باید به این موضوع نپرداخته است و بخش صنعت نیز دانشگاه را مورد وثوق و اعتماد خود نمی‌داند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته، ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت ناگزیر است و حتی دانشگاه‌ها صنایع بزرگی را ایجاد کرده‌اند.»


این مسئول نوآوری در صنعت را به عنوان یک مزیت رقابتی مهم دانست و ادامه داد: «نوآوری چه در محصول و چه در فرآیند و بازاریابی الزامی اساسی برای صنعت امروز کشور است. به طوری که ادامه حیات صنعت وابسته به نوآوری مستمر است که تحقیق و توسعه قلب این نوآوری بوده و تیم‌های تحقیق و توسعه امروزه در صنایع پیشرفته دنیا نقش رصدخانه صنعت را دارند و می‌توانند با رصد محیطی توسعه مستمر را برای صنعت رقم بزنند.»



معاون استاندار اصفهان: دولت، دانشگاه و صنعت، سه ضلع پیشرفت و ارتقا هستند


مجتبی راعی معاون استاندار اصفهان و فرماندار ویژه شهرستان نجف‌آباد نیز در این نشست، دولت، دانشگاه و صنعت را سه ضلع پیشرفت دانست و بیان کرد: «دانشگاه به عنوان مهمترین نهادی است که تولید دانش را بر عهده دارد و تولید دانش مهمترین منبعی است که در زمینه تولید و ایجاد اشتغال می‌تواند اثرگذار باشد.»


راعی درباره نقش صنعت در این فرآیند افزود: «بخش صنعت قرار است تولیدات علمی دانشگاه‌ها را به کالا تبدیل کند و از این حیث بسیار حائز اهمیت است و نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند؛ حضور دولت در این فرآیند به عنوان پل ارتباطی بین دو ضلع دیگر بسیار مهم است. ما باید بتوانیم با ایجاد همدلی و هماهنگی، گام‌های محکمی در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برداریم.»



فرماندار شهرستان نجف‌آباد وجود شرکت‌های بزرگ و شهرک‌های متعدد صنعتی در این شهرستان را فرصتی مغتنم دانست و گفت: «در این شهرستان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد. بعضا شاهد این هستیم که برخی از واحدهای صنعتی فقط با 30 درصد از توانشان در حال کار هستند. اینها نیاز به مشاوره و همکاری دانشگاه برای ارتقای تکنولوژی و بهبود فرآیند تولید دارند.»


معاون استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: «وقتی ادعا می‌کنیم که جامعه دانش‌محور داریم، دانشگاه‌های ما باید کارآفرین باشند. امروز دیگر دستیابی به پیشرفت و موفقیت با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. توجه به خلاقیت و ایده‌های نو تنها راه پیشبرد اهداف کلان و رهایی از مشکلاتی است که جامعه با آن دست به گریبان است.»


این مسئول افزود: «افتتاح دفتر ارتباط دانشگاه و شرکت پیشرو دیزل آسیا می‌تواند سرآغاز شناسایی و پرورش خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها و ارتقای بهره‌وری مناسب از توانمندی‌هایی که در سطح شهرستان وجود دارد، باشد.»



حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی امام جمعه شهرستان نجف‌آباد هم پیشرفت در صنعت و تولید را موضوعی مهم دانست و گفت: «ریشه عدم ارتباط صحیح و به موقع بین دانشگاه و بخش صنعت عدم آگاهی طرفین از توانایی‌های یکدیگر است.»


وی با بیان شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ادامه داد: «این سختی‌ها باعث می‌شود تا به خودباوری برسیم. وقتی به این خودباوری رسیدیم به میدان می‌آییم و اینجا است که کارهای بزرگی انجام می‌شود.»


حسناتی افزود: جلسات و نشست های مشترک بین صنعت و دانشگاه می تواند سختی ها و مشکلات جامعه را برطرف کند. وقتی این ارتباط برقرار شود نیاز ها مورد مطالعه قرار می گیرند و بهتر شناخته می شوند.



سیداحمد مرتضوی معاون بازرگانی و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت پیشرو دیزل آسیا نیز با ابراز خرسندی از ایجاد دفتر ارتباط با دانشگاه گفت: «امروز مفتخریم که توانسته‌ایم با دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد ارتباط مستقیم داشته باشیم.»



مرتضوی اظهار کرد: «اجرای پروژه‌های مشترک، طرح‌های توسعه‌ای و آموزش‌های مشترک کوتاه و بلندمدت، برگزاری سمینارها، نمایشگاه، آموزش عملی به نیروهای دانشگاهی در راستای آمادگی برای ورود به بازار کار و ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت از مهم‌ترین اهدافی است که به دنبال آن هستیم.»



این مسئول درباره نخستین پروژه مشترک با واحد نجف‌آباد نیز بیان کرد: «این پروژه طراحی و ساخت یک دستگاه مینی‌بوس مخصوص انتقال مددجویان قوه قضاییه است که از بدنه ضدگلوله و مجهز به دوربین کنترل از مرکز و سیستم ارسال پیام امنیتی به مرکز است.»


وی گفت: «شرکت پیشرو دیزل آسیا(پیشرو یدک) فعالیت خود را از سال 1357 شمسی با عنوان تولید قطعات خودرو، قالب‌سازی و اتاق‌سازی شروع کرده و در سال 1363 شمسی با شماره 13301 به ثبت رسید. این شرکت در زمینی به مساحت 50000 مترمربع و با 33000 مترمربع سالن سرپوشیده در استان اصفهان، شهرستان نجف‌آباد فعالیت می‌کند. نیروی انسانی این شرکت اکنون بیش از 400 نفر شامل مهندس، تکنسین فنی، کارشناس و کارگر ماهر است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته