دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی‌کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با آنا:

بازیکن فوتبال شب مسابقه در امارات مشروب خورده‌ بود/ خصوصی‌سازی نباید مثل «شرخری» باشد

سخنگوی‌کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: در به سرانجام رساندن پرونده فساد در فوتبال عزم جدی داریم و هیچ فشاری نمی‌تواند باعث شود تا ما این پرونده را مختومه کنیم.
کد خبر : 29194

مرتضی جوادی-گروه ورزشی:حسین آذین ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا گفت: «پرونده فساد در فوتبال ابعاد گسترده‌ای دارد به همین دلیل یک کار گروهی به ریاست حمید رسایی تشکیل شد و وی برای بررسی فساد در فوتبال با هفتاد نفر از اهالی فوتبال جلسه برگزار کرد و حرف‌های آنان را شنید تا مواردی که قرار است در پرونده به آنها اشاره شود دقیق و مستند باشد.»


وی ادامه داد: «در این جلسات مباحث خوبی مطرح شد و در نهایت منجر به این موضوع شد که پرونده جامع و خوبی در خصوص فساد در فوتبال تشکیل شود که نکات مهم و خوبی در آن وجود دارد که نگاه و بررسی دقیق به این موارد می‌تواند باعث شود تا حدود زیادی مشکلات موجود در فوتبال برطرف شود.»


سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس افزود: «البته بحثی که ما در این پرونده مطرح کردیم کاملا ساختاری است. برای برطرف شدن مشکلات موجود باید ابتدا به دنبال اصلاح ساختار برویم و بعد از آن وارد جزئیات بشویم. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود هر چقدر هم که ما جزئیات را درست کنیم باز هم مشکل ریشه‌ای حل نمی‌شود. البته این موضع تنها مختص به فوتبال نیست، موضوعی که ما به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم ساختار کل ورزش را درست کنیم و فوتبال به دلیل جایگاهی که در بین ورزش‌دوستان دارد در نوک اصلاحات قرار دارد.»


وی ادامه داد: «در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ساختار اداره فوتبال باید عوض شود. از نحوه انتخاب فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی تا مباحث مالی که در فوتبال وجود دارد دارای اشکال و ایراد است. وقتی این ساختار معیوب همچنان به کارش ادامه دهد باز هم شاهد تبانی و فساد در فوتبال خواهیم بود.»


آذین در ادامه و در پاسخ به این سوال که اهالی فوتبال معتقدند از زمانی که نگاه به فوتبال سیاسی شد و افراد سیاسی وارد مدیریت در فوتبال شدند فساد در فوتبال به وجود آمد گفت: «این حرف، حرف درستی است. در گزارش ما هم به این موضوع اشاره شده‌ است. واقعیت این است از زمانی که مسئولیت‌ها در فوتبال به افراد سیاسی سپرده‌ شد مشکلات در فوتبال بیشتر شد. مدیران سیاسی که وارد فوتبال شدند چون متخصص نبودند دست به اقداماتی زدند که برای فوتبال مشکل‌ساز شد. مدیریت در هر کاری تخصص آن کار را می‌خواهد و چون مدیران سیاسی که وارد فوتبال شدند تخصص نداشتند کار به اینجا کشید.»








به غیر از چند تیم اکثر تیم های‌حاضر در لیگ برتر و دسته یک فوتبال ایران دولتی هستند.البته اگر بگوییم شبه دولتی هستند درست تر است. این تیم ها در سال بیش هزار و دویست میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارند

وی تاکید کرد: «البته این را باید متذکر شوم که ساختار باشگاه‌های ما هم ایراد دارد و تنها حضور افراد سیاسی در باشگاه‌ها مشکل ساز نشده‌ است. در جلسه‌ای که با وزیر ورزش داشتیم وی هم به این موضوع اذعان کرد و گفت که تدوین نظام باشگاه‌داری مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند و به زودی آماده ابلاغ می‌‌شود. با ابلاغ این آیین نامه به طور حتم بسیاری از مشکلات بر طرف می‌شود و می‌توان امیدوار بود که شرایط رو به بهبودی پیش برود.»


حمید رسایی مسئول کمیته پیگیری فساد در فوتبال چندی پیش در مصاحبه‌ای به صراحت گفت که تغییراتی که در فدراسیون فوتبال ایجاد شده‌ است به دلیل مواردی بود که در پرونده معروف به فساد فوتبال ذکر شده‌ است. حسین آذین در این باره گفت: «تغییرات ایجاد شده در فدراسیون فوتبال بی‌تاثیر از گزارش ما نبود. البته من نمی دانم منظور اصلی آقای رسایی چه بوده‌ است اما در گزارش ما به تمام موارد اشاره شده است و برای ذکر آنها ساعت‌ها بررسی و تحقیق انجام شده است.»


سخنگوی کمیسیون اصل نود در ادامه افزود: «برای حل فساد در فوتبال باید قاطع باشیم. نمی‌شود که بازیکن، مربی و یا افراد مشغول در فوتبال پول‌های کلان بگیرند اما خیلی از مسائل را رعایت نکنند. به طور مثال یکی از تیم های فوتبال کشورمان چندی پیش برای برگزاری مسابقه به کشور امارات رفت. تعدادی از بازیکنان این تیم شب قبل از مسابقه مشروب خوردند و اتفاقا آن تیم مسابقه را باخت و به ایران بازگشت. از این موارد متاسفانه در فوتبال وجود دارد و باید با آن برخورد کرد. وقتی ساختار باشگاه‌داری در ایران اصلاح شود این معضلات برطرف می‌‌شوند.»


آذین با اشاره به گردش مالی در باشگاه‌های فوتبال ایران گفت: «به غیر از چند تیم اکثر تیم‌های‌ حاضر در لیگ برتر و دسته یک فوتبال ایران دولتی هستند. البته اگر بگوییم شبه دولتی هستند درست‌تر است. این تیم ها در سال بیش از هزار و دویست میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارند. به عبارت ساده‌تر شرکت‌های شبه دولتی سالانه این مبلغ را در فوتبال خرج می‌کنند. این مبلغ جدا از درآمد باشگاه‌ها از گرفتن اسپانسر، اجاره زمین، درآمد از بلیت فروشی و...است. این گردش مالی چشم‌گیر در فوتبال باعث شده‌ است تا افراد سودجو به دنبال سوء استفاده باشند و همانطور که گفتم وجود افراد غیر متخصص در فوتبال، میدان را برای این افراد باز گذاشته است که ما باید این میدان را با اقدامات خود هر روز تنگ‌تر کنیم.»


این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از راه‌های این کار را خصوصی سازی دانست و گفت: «خصوصی سازی اگر به معنی واقعی کلمه صورت بگیرد می‌تواند خیلی از معضلات موجود در فوتبال را برطرف کند. وزیر ورزش و جوانان هم روی این موضوع تاکید داشت اما این را هم گفت که الان شرایط لازم برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های ما وجود ندارد. خصوصی سازی نباید مثل «شرخری» باشد که یک نفر بیاد باشگاه را بخرد و بعد آن را به دیگران‌‌ بدهد.»








در بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ساختار اداره فوتبال باید عوض شود. از نحوه انتخاب در فدراسیون فوتبال تا مباحث مالی که در فوتبال وجود دارد دارای اشکال و ایراد است

وی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با خبرنگار آنا درباره شرایط مدارس فوتبال در ایران گفت: «مدارس فوتبال شرایط ویژه‌ای دارد. در این مدارس کودکان ما قرار است تحت آموزش قرار بگیرند به همین دلیل افرادی که این کار را برعهده دارند باید از هر لحاظ مورد تایید باشند. به هر حال در این مدارس بحث امنیت اجتماعی مطرح است.جدا از این مسئله یکی از بزرگترین معضلاتی که در مدارس فوتبال با آن رو به رو هستیم به این موضوع بر می‌گردد که مدارس فوتبال در تبلیغات خود از نام چهر‌ه های معروف فوتبال استفاده می‌کنند اما وقتی بررسی می‌کنیم آن چهره فوتبال حتی یک بار هم در یک دوره آموزشی در محل مدرسه فوتبال حاضر نشده است.»


حسین آذین در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «چکیده پرونده فساد در فوتبال حدود 60 صفحه است که تمام موارد را در برگرفته است. کمیسیون اصل نود در به سرانجام رساندن این پرونده عزم جدی دارد و هیچ فشاری نه از سوی مدیران، بازیکنان و دیگر عوامل درگیر در فوتبال نمی تواند باعث شود تا ما این پرونده را مختومه کنیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: فساد فوتبال
ارسال نظر
قالیشویی ادیب