دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1394 - 10:44
مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با آنا:

محیط زیست ذبح ملاحظات اقتصادی می‌شود

مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست با اشاره به خلاء زیست‌محیطی موجود در برنامه ششم توسعه گفت: معلوم نیست که بند 63 سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه که مربوط به محیط‌زیست می‌شد به چه علت از این برنامه حذف شده است و به نظر می‌رسد محیط زیست ذبح ملاحظات اقتصادی می‌شود.
کد خبر : 29180

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، افزود: پرسش اینجاست که با توجه به منویات رهبری و تاکید ایشان بر محیط‌زیست چطور عملا در سیاست‌های ابلاغی کلان برنامه ششم توسعه چنین چیزی مدنظر قرار نگرفته است.


وی گفت: هیچ کس در این باره توضیحی ارائه نمی‌دهد و تاکنون حتی رسانه‌ها هم به آن اشاره دقیقی نکرده‌اند.


درویش تصریح کرد: آنچه ما به طور غیررسمی شنیده‌ایم این بوده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام ابتدا 200 بند را به عنوان سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه پیشنهاد کرده اما گویی به جزئیات زیادی در آنها پرداخته شده است و به همین علت آن را خلاصه و در نهایت در 81 بند جمع‌بندی کرده است.


وی ادامه داد: در 200 بند اولیه پیشنهادی مجمع تشخیص مصحلت نظام، محیط‌زیست بسیار پررنگ دیده شده بود و با خلاصه شدن آن به 81 بند، بند 63 این سیاست‌ها زیست‌محیطی بوده است اما در نهایت بند 63 هم از این سیاست‌ها حذف شده است.


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست کشور همچنین پرسش کرد که اگر قرار است جمعیت کشور را بر اساس سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه افزایش دهیم، با توجه به محدودیت‌های گسترده منابع آب و خاکی که داریم چطور می‌خواهیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم؟


سیاست‌های جمعیت بر پایه رشد 8 درصدی


درویش با بیان اینکه در این سیاست‌های جمعیت بر نرخ رشد 8 درصدی در سال تاکید شده است، توضیح داد: این به آن معناست که می‌خواهیم ملاحظات زیست‌محیطی را برای ملاحظات اقتصادی ذبح کنیم.


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست کشور یادآور شد: در کشوری که رشد اقتصادی آن منفی است اگر بخواهیم آن را به 8 درصد برسانیم، این اقدام معنایی جز قربانی کردن محیط‌ زیست نخواهد داشت.


به گزارش آنا، چندی پیش سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه در 80 بند، در سه محور «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» منتشر شد. سرفصل‌های امور این سیاست‌ها شامل «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است اما هیچ اشاره دقیقی به حفظ منابع آب‌وخاک یا حتی محیط‌زیست به طور مستقیم در این برنامه نشده است. نکته‌ای که کارشناسان محیط‌زیست و جمعی از اعضای سمن‌های زیست‌محیطی به آن معترض هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته