دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1397 - 10:56
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

اندیشکده‌های راهبردی بسیج می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اگر اندیشکده‌های بسیج اساتید بتوانند در استادان تولید دغدغه کنند تا به سراغ مسائل اساسی کشور بروند، مشکلات کشور حل خواهد شد.
کد خبر : 287806

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی زارع در همایش بزرگداشت مقام استاد شهید چمران اظهار کرد: نظام پهلوی از قاجار تا سلطنت رضاشاه بی‌نیازی زائدالوصفی از مردم در حکومت داشتند و نقش مردم را نادیده می‌گرفتند.


وی افزود: رضا شاه ارتش‌سازی را بدون مردم شروع کرد و شاهان قاجار مردم را بلعیدند و نظام دیوان‌سالاری خود را بدون آنها ایجاد کردند.


رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: در فرهنگ اسلامی مردم ودیعه الهی هستند به همین دلیل ولی بالاصالت جمهور ذات حق است و در چنین نظامی نمی‌توان مردم را نادیده گرفت.


به گفته زارعی بسیج و سپاه بعد از انقلاب اسلامی فناوری تولید کردند که به نظر می‌آید مقام معظم رهبری به این فناوری دهه 60 تاکید دارد و آن هم آوردن مردم به صحنه است.


وی گفت: مشارکت سیاسی در زمان پهلوی بدون مردم بود اما در جمهوری اسلامی مردم به صحنه آمدند.


رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه هر جا نقش مردم نادیده گرفته شود موفقیت و پیشرفتی در کار نخواهد بود، عنوان کرد: در کشور ما سیاست‌گذاری اقتصادی کشور عوض نشد چون مردم در صحنه نبودند و نیستند.


زارعی با بیان اینکه از پشتوانه تاریخی که به کمک بسیج و سپاه در دهه 60 به وجود آمد برخورداریم، گفت: قصد داریم این پشتوانه را وارد دانشگاه‌ها کنیم و برای این امر نیاز به آسیب‌شناسی است لازم بود از کیستی و چیستی خود سوال کنیم و به این نتیجه رسیدیم که علم اجتماعی نیست بلکه دست بروکراس‌هایی است که اجازه نمی‌دهند روحیه جهادی در علم جاری و ساری شود.


وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری پایان‌نامه‌ها و مقالات ما مساله محور نیستند. ما بعد از ماه‌ها مطالعه در اینکه وظیفه ما چیست به طرح اعتلای بسیج اساتید رسیدیم که در این طرح با کمک اساتید می‌توان به رویکرد حل‌المسائلی و درگیری با جامعه پرداخت.


زارعی ادامه داد: ما به فکر علوم انسانی اسلامی، در مسیر شدن هستیم در تحلیل و دانش‌افزایی، با تکیه بر بیانات رهبر معظم انقلاب از حوزه پدافندی به قدرت نرم رسیده‌ایم.


وی با تاکید بر ظرفیت عظیم اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: در شبکه انسانی قریب به 35 هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارد که با احتساب استادان حق‌التدرسی به بیش از 53 هزار نفر نیز می‌رسد که شبکه نیروی انسانی بسیج اساتید موظف است آنها را در جهت هوشمندسازی ساماندهی نماید.


وی همچنین افزود: خدمات علمی استادان بسیجی باید در مساجد جلوه کند و متخصص محله در مسجد محله به ابراز نظر بپردازد.


وی درباره فعالیت‌های بسیج اساتید در حوزه نوآوری گفت: در زمینه کشف نیروهای انسانی ایده و محصول که مقام معظم رهبری مبدع آن است جایزه ملی و بین‌المللی چمران شکل خواهد گرفت.


رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درباره اقدامات این سازمان برای افزایش اعتماد به نفس اساتید اظهار کرد: تلاش داریم تورهای علم و فناوری و پیشرفت با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی کنیم تا استاد ما رابطه ایران با قدرت را حفظ کند.


وی ادامه داد: برنامه‌ای داریم که استادان ما با مسائل کشور درگیر شوند و روشی که برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم شکل‌گیری اندیشکده‌های راهبردی است اندیشکده‌هایی که باید اجتهاد منطقه‌ای پیدا کنند و در تهران نیز این دانشگاه‌های بزرگ به حل چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی بپردازند.


رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید بر اینکه استادان باید درگیر مسائل حاکمیتی شوند، گفت: 720 کانون در کشور وجود دارد که هر کانون با رویکرد حل‌المسائلی باید یک تخصص پیدا کند و در نهایت باید 720 تخصص برای حل مسائل کشور در این کانون‌ها وجود داشته باشد.


زارعی تاکید کرد: اگر هر خانه یک کارخانه شود و هر فرد یک مهارت بیاموزد و اندیشکده‌ها بتوانند در استادان روحیه جهادی و تولید دغدغه بکنند مسائل و معضلات کشور حل خواهد شد.


وی در پایان گفت: خوشحالیم که در مطالعات خود با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی هم افق بودیم و در ادامه باید به کمک اساتید به حل مسائل و مشکلات نظام بپردازیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته