جام جهانی 2018 با طعم تکنولوژی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ تنها چند روز تا شروع مسابقات جام جهانی 2018 مانده است و تیم تکنولوژی و نوآوری فوتبال در حال انجام آخرین آمادهسازیها و تستهاست تا مطمئن شوند که همه فناوریهایی که قرار است در تورتمنت روسیه به کار گرفته شوند، درست عمل میکنند.
جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال است که از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر ۱۳۹۷) در کشور روسیه برگزار میشود. حق امتیاز این مسابقات در تاریخ دو دسامبر ۲۰۱۰ به روسیه اهدا شد، این اولین جام جهانی در تاریخ است که در اروپای شرقی برگزار میشود. مسابقات نهایی شامل ۳۲ تیم است که ۳۱ تیم آن از طریق مسابقات مقدماتی انتخاب میشوند و یک تیم نیز به عنوان میزبان به صورت خودکار مشخص میشود. مجموع بازیهای این تورنمنت ۶۴ مسابقه است که در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر روسیه برگزار خواهد شد. دیدار فینال این تورنمنت نیز در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو برگزار خواهد شد.
ابزارهای متنوعی در پشت پرده مسابقات امسال استفاده میشود تا تیم داوری را پشتیبانی کند، اطلاعات بیشتری درباره تیمهای شرکتکننده فراهم آورد و فرآیند تصمیمگیری داوران را طی 64 مسابقه آسانتر کند.
در ادامه به معرفی برخی تکنولوژیهایی که به کار رفته در بیست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال میپردازیم:
کمک داور ویدئویی
قرار است که یک کمک داور ویدئویی در تمام 64 بازی رسمی جام جهانی 2018 تیم داوری را پشتیبانی کند. تیم کمک داوری ویدئویی در اتاقی در مرکز تصویربرداری در مسکو مستقر خواهد شد. این تیم به تمام دوربینهای پخش و دو دوربین خارج از خط دسترسی دارند.
کمک داور ویدئویی تصمیمگیری نمیکند بلکه در فرآیند تصمیمگیری به داورهای مستقر در زمین کمک میکند؛ تصمیم نهایی با داور خواهد بود.
تیم کمک داور ویدئویی
این تیم متشکل از یک کمک داور ویدئویی و سه دستیار کمک داور ویدئویی است. تمام اعضای تیم کمک داوری ویدئویی از مقامات رسمی مسابقات فیفا هستند. کمیته داوری فیفا 13 داور انتخاب کرده است که طی جام جهانی 2018 کمک داور ویدئویی خواهند بود.
انتخاب این داورها براساس تجربیات آنها در رقابتهای ملی و مشارکت در سمینارهای آمادهسازی برای مسابقات فیفا بوده است. علاوه بر 13 کمک داور ویدئویی، برخی از داورها و کمک داورها طی مسابقات اصلی فیفا به عنوان داوران ویدئویی عمل خواهند کرد.
چهار اپراتور بازپخش انتخاب خواهد شد تا بهترین زاویه برای دوربینها فراهم شود. دو نفر از آنها بهترین زاویه را انتخاب خواهند کرد درحالی که دو نفر دیگر به بررسی وقایع خواهند پرداخت.
کمک داور ویدئویی
کمک داور ویدئویی بازی را از طریق دوربین اصلی، مانیتور بالایی، تماشا میکند و برای کنترل و بازدید حوادث از مانیتورهایی استفاده میکند که چهار تصویر را با هم به نمایش میگذارند. وی مسئول تیم کمک داوری ویدئویی است و به صورت مستقیم با داور مستقر در زمین در ارتباط است.
دستیار اول کمک داور ویدئویی
تمرکز دستیار اول بر دوربین اصلی است؛ در صورتی که کمک داور ویدئویی در حال کنترل یا چک کردن رویدادی باشد، وی را در جریان بازی زنده قرار میدهد.
دستیار سوم کمک داور ویدئویی
دستیار سوم بر بازخورد برنامه تلویزیونی است و در ارزیابی رویدادهای بازی به کمک داور ویدئویی کمک میکند. همچنین اطمینان حاصل میکند که ارتباط مناسبی میان کمک داور ویدئویی و دستیار دوم کمک داور ویدئویی برقرار است.
دستیار دوم کمک داور ویدئویی
دستیار دوم در ایستگاه آفساید یا خارج از محوطه مستقر است. این فرد تمام موقعیت آفساید را ببرسی میکند تا فرآیند کنترل و بازدید را برای کمک داور ویدئویی تسریع ببخشد.
اتاق مرکز تصویربرداری
تیم کمک داوری ویدئویی در اتاق عملیات ویدئویی در مرکز تصویربرداری ملی مسکو مستقر هستند. با استفاده از شبکه فیبرهای نوری، بازخورد تمام دوربینهای پخش زنده از 12 استادیوم روسیه به این اتاق فرستاده میشود. تیمهای داوری مستقر در زمین بازی در هر استادیوم از طریق یک سیستم رادیویی پیچیده با تیم کمک داوری ویدئویی در تماس است.
دوربینها
تیم کمک داوری ویدئویی به 33 دوربین پخش زنده دسترسی دارد که هشت مورد از این دوربینها اسلوموشن (حرکت آهسته) و چهار مورد فوق اسلوموشن هستند. همچنین این تیم به دو دوربین آفساید یا اوت دسترسی دارد. این دو دوربین تنها در اختیار تیم کمک داوری ویدئویی است.
برای مرحله ناک اوت یا ضربه فنی دو دوربین فوق اسلوموشن پشت هر دروازه قرار خواهد گرفت که تصاویر آن در اختیار تیم کمک داوری ویدئویی قرار میگیرد.
بازپخشهای اسلوموشن معمولا برای شرایط واقعی استفاده میشوند مانند تشخیص نقطه تماس خطای فیزیکی یا موقعیت خطا. سرعت معمولی برای قضاوت داور اصلی استفاده میشود، مانند شدت یک خطا. تیم کمک داوری ویدئویی به تمام بازخوردهای دوربین پخش زنده دسترسی دارد.
فرآیند تصمیمگیری
تیم کمک داوری ویدئویی در چهار موقعیت حساس به فرآیند تصمیمگیری داور کمک میکند: گلها و خطاهایی منجر به گل میشود، تصمیمات پنالتی و خطاهایی که منجر به پنالتی میشود، حوادثی که منجر به گرفتن کارت قرمز و اخراج از زمین میشود و شناسایی هویت اشتباهی بازیکنان.
وظایف تیم کمک داوری ویدئویی چیست؟
تیم کمک داوری ویدئویی طی هر بازی، به طور مداوم خطاهای واضح مرتبط با چهار خطای مذکور را چک میکند. این تیم تنها در صورت وقوع خطاهای واضح یا حوادث جدی نادیده گرفته شده با تیم داوری مستقر در زمین بازی ارتباط برقرار میکند.
برای جام جهانی 2018، داورها دستورالعملهای واضحی را دریافت کردهاند که چه موقع از تیم کمک داوری ویدئویی کمک دریافت کنند یا چه موقع برای ویدئو چک به کنار زمین مسابقه بروند.
ویدئو چک در کنار زمین
داور برای تفسیر موارد زیر از ویدئو چک استفاده خواهد کرد:
- گل: خطای انجام شده توسط بازیکن مهاجم، تداخل آفساید زمین
- تصمیمگیری درباره پنالتی: خطایی که منجر به پنالتی میشود، خطای انجامشده توسط بازیکن مهاجم
- تمامی تصمیمات مرتبط با دادن کارت قرمز و اخراج از زمین
مشاوره از تیم کمک داوری ویدئویی
داور اصلی برای موارد زیر از تیم کمک داوری ویدئویی استفاده خواهد کرد:
- گل: موقعیت آفساید که به گل ختم شود، توپ خارج از زمینی که به گل ختم شود.
- تصمیمگیری درباره پنالتی: خطای انجام شده داخل یا آفساید پنالتی، توپ خارج از زمینی که منجر به پنالتی شود، موقعیت آفساید ای که منجر به پنالتی شود.
سیگنالهای دستی
دست به گوش
داور میتواند شروع مجدد بازی را با سیگنال دست به گوش به تعویق بیاندازد تا با تیم کمک داوری ویدئویی ارتباط برقرار کند.
سیگنال رسمی بررسی مجدد
داور با انجام سیگنال رسمی بررسی مجدد تیم کمک داوری ویدئویی نشان میدهد که بازی برای بررسی مجدد یک تصمیم متوقف شده است. تنها در صورتی تیم کمک داوری ویدئویی یک بررسی مجدد رسمی انجام میدهد که داور سیگنال را بدهد.
خط آفساید مجازی
خط آفساید مجازی، خطوط کامپیوتریای هستند که روی تصاویر پخش زنده زمین بازی به نمایش درمیآیند. این خطوط به تیم کمک داوری ویدئویی کمک میکنند تا مشخص شود آیا خطایی در منطقه آفساید رخ داده است یا خیر.
خط آفساید دقیقترین و بهترین خطوط متناسب با تکنولوژیهای روز هستند. این خطوط مجازی توسط نرمافزارهای کامپیوتری روی تصویر به نمایش درمیآید. در هنگام محاسبه موقعیت دقیق این خطوط زاویه دید، تحریف لنز، انحنای زمین و عوامل دیگر در نظر گرفته میشوند. این خطوط قبل از هر بازی با احتساب شرایط و موقعیت دقیق روز درجهبندی میشوند.
تکنولوژی خط گل
در جام جهانی 2014 که در برزیل برگزار شد، کریم بنزما، بازیکن فرانسوی، اولین بازیکنی بود که از مزایای خط گل بهرهمند شد؛ در بازی فرانسه در برابر هندوراس، توپ با ضربه سر بنزما برای چند میلیثانیه از خط گل عبور کرد و به لطف تکنولوژی خط گل فرانسه این امتیاز را گرفت.
این تکنولوژی در سه مسابقه جام جهانی 2014 و هشت مسابقه جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۵ به داوران کمک کرد. تیم داوری در جام جهانی 2018 میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند؛ تمامی استادیومهای روسیه مجهز به تکنولوژی خط گل هستند. این تکنولوژی اطلاعات را از 14 دوربین فوقسریع دریافت میکند و میتواند تنها در یک ثانیه سیگنالی به ساعت داور بفرستند تا اعلام کند که توپ از خط گل عبور کرده است.
سیستم ردیابی و عملکرد الکترونیک
یکی از بزرگترین تکنولوژیهای پنهان در جام جهانی امسال شامل تعدادی ابزار و تجهیزات ارتباطی برای هر دو تیم میشود. به کارکنان تیم فنی و پزشکی هر تیم یک ایستگاه کاری اختصاصی در تریبون رسانهای و یک خط تلفن اختصاصی برای برقراری ارتباط با مربی و تیم پزشکی مستقر در زمین بازی داده میشود.
دو دوربین ردیابی در تریبون اصلی قرار دارند که دادههای موقعیتی بازیکنان و توپ را دنبال میکند؛ این اطلاعات به صورت بیدرنگ در اختیار تحلیلگران و دوربینهای تاکتیکی پخش زنده نیز قرار میگیرد.
ترکیب اطلاعات تاکتیکی و لینک ارتباطی، امکان تعامل بیدرنگ را فراهم میکند که میتواند به داوران در فرآیند تصمیمگیری کمک کند.
توپ هوشمند آدیداس
توپی که در جام جهانی روسیه استفاده میشود، ساخت کمپانی آدیداس است و «تلاستار18» نام دارد. طراحی این توپ، نوستالژی از تلاستار اصلی آدیداس است که در جام جهانی 1970 در مکزیک استفاده شد. تلاستار اصلی اولین توپی بود که شامل پنلهای سیاه بود تا راحتتر در تلویزیون دیده شود.
توپ جدید آدیداس بدنهای مانند توپ برازوکا، توپی که در جام جهانی 2014 برزیل استفاده شد، دارد اما شامل تکنولوژی جدیدی است تا عملکرد بهتری داشته باشد.
طراحی توپ جدید شامل چاپهای متالیک و بافتی با اثر گرافیکی است. تلاستار جدید طوری طراحی شده است که میتواند بهترین عملکرد را در استادیوم و خیابان داشته باشد. با وجود این که پایداری ویژگی کلیدی تلاستار18 است اما تمام مواد سازنده این توپ و بستهبندی آن قابل بازیافت است.
این توپ مجهز به یک میکروتراشه NFC است؛ انافسی یا ارتباط حوزه نزدیک گونهای وسیله ارتباطی بیسیم بین دو دستگاه در مجاورت همدیگر است که در فاصلههای کوتاه (حداکثر چند سانتیمتر) کاربرد دارد. این اولین باری است که از این تکنولوژی در توپ رسمی مسابقات فیفا استفاده میشود.
این تراشه از طریق یک گوشی هوشمند امکان تعامل با توپ را برای کاربر فراهم میکند. طی تعامل، هر توپ یک کد شناسایی خاص ایجاد میکند و اطلاعات و محتوای انحصاری را در اختیار کاربر قرار میدهد. این تراشه میتواند مسیر و سرعت حرکت توپ را نشان بدهد.
انتهای پیام/