دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس جمهوری در ضیافت افطار فعالان و تشکل‌های حوزه زنان و خانواده:

دولت برای دادن برخی مناصب به زنان تحت فشار است/ شکر خدا وعده‌ام در دوران انتخابات، تا این‌جا عملی شده است

رئیس جمهوری با اشاره به آیات شریف قرآن، ایجاد حجاب و عفاف در جامعه را به خاطر امنیت زنان دانست و گفت:عفاف و حجاب یک مساله درونی و قلبی است که با جبر و زور امکان پذیر نیست.
کد خبر : 27867

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی یکشنبه شب در ضیافت افطار فعالان و تشکل‌های حوزه زنان و خانواده با تاکید بر اینکه هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که با مطالبات به حق بانوان منطبق باشد، افزود: هنوز هم موارد فراوانی جزو انتظارات و مطالبات به حق زنان است که به آن دست نیافته اند، اما اگر از آغاز نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی تا امروز را بررسی کنیم، می بینیم حرکت های بسیار خوبی صورت گرفته است. روزی بود که بحث های فراوانی بر سر رای دادن زنان بود که آیا زن می تواند به پای صندوق آرا بیایند یا نه و حتی عده ای شبهه شرعی داشتند و به روایات استناد می کردند.


رئیس جمهوری گفت: اگر به کتاب ها و مجلات سال های 40 و 41 که از سوی برخی علما و بزرگان تالیف شده می بینید که زن نمی تواند رای دهد و اصلا زن می تواند برای تظاهرات به خیابان بیاید یا خیر که از امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو سوال شد و ایشان موضع صریح گرفتند. البته هنوز هم برای برخی مناصب زنان، دولت تحت فشار است.


وی افزود:باید یک فرصت برابر در مسایل سیاسی و اجتماعی برای بانوان بوجود آوریم و باید تلاش کنیم به برابری فرصت ها برای زن و مرد برسیم. زنان و مردان دارای ویژگی‌ خاص خود هستند اما این به معنای کمبود یکی و کمال دیگری نیست و این ویژگی‌ها معمولاً در چارچوب تناسب‌های آنان است و ضعف و قوت یا کمال و نقصان شکل نگرفته است.


رئیس جمهوری ادامه داد: امروزه زنان مسئولیت های سخت و سنگینی به دوش دارند. بنابراین آسیب های اجتماعی تاثیر بیشتری بر روی زنان دارد بنابراین باید از زنان بیشتر مراقبت کنیم و باید مصونیت برای هر دو جنس زن و مرد وجود داشته باشد. امروزه برخی از زنان بارهای سنگینی از جمله تربیت فرزندان، اداره زندگی و بار بی عدالتی را بر دوش می کشند. البته این ظلم همواره در طول تاریخ بوده و هنوز هم مرتفع نشده است.متاسفانه بیکاری بویژه در بین زنان تحصیلکرده بیشتر است و ما باید از این استعدادها استفاده کنیم زیرا اگر از این گنج و استعداد زنان در جامعه به خوبی استفاده نشود، در حقیقت هم به این بانوان و هم به جامعه ظلم شده است.


رئیس جمهوری در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: خدا را شاکرم وعده‌ای که در دوران انتخابات به مردم برای حل معضل هسته‌ای دادم، تا بدین‌جا عملی شده است.


وی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دو سال گذشته تقدیر کرد و گفت: هر زمان که با مذاکره‌کنندگان صحبت می‌کنم خستگی از صدای دیپلمات‌های کشورمان به وضوح نمایان است اما آنان با اقتدار ایستاده اند. خوشبختانه دولت، مردم و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، وظیفه خود را در خصوص این مذاکرات به خوبی انجام داده‌اند.


روحانی همچنین از حمایت‌های مردمی و مقام معظم رهبری در پیمودن راه بسیار طولانی مذاکرات هسته‌ای تشکر و قدردانی کرد و گفت: در حال حاضر به قله بسیار نزدیک هستیم ولی هنوز قدم‌هایی تا رسیدن به این قله فاصله داریم، ان شاء الله به حول و قوه الهی مذاکره کنندگان ایرانی در این مصاف سخت و پیچیده، پیروز خواهند بود.


وی ایجاد فضای جدید در کشور و بهره‌گیری بهتر از فرصت‌ها و سرمایه‌های ملی، فرهنگی و اقتصادی را یکی از اهداف دولت در این مذاکرات برشمرد و افزود: هدف دیگر دولت حل معضل بزرگ بیکاری در کشور است تا بتوان با استفاده از استعداد، دانش و تخصص جوانان ایرانی، فضایی مناسب برای رسیدن به اهداف جامعه بوجود آید.


رئیس جمهوری با اشاره به مسأله حجاب و عفاف در قرآن کریم گفت: طبق آیات قرآن، عفاف و حجاب از نگاه مردان آغاز میشود و به طور کلی عفاف و حجاب از زبان، چشم و نگاه آغاز می‌شود.حجاب و عفاف شامل نوع نگاه، حرف زدن، سبک جمله‌بندی و رفتار و منش است.


روحانی عفاف و حجاب مانند روزه داری دانست و گفت: حجاب و عفاف مانند روزه داری مسأله‌ای درونی است که در قلب، جان و روان انسان جای دارد و نباید حجاب تنها در یک مسأله خلاصه شود.


روحانی تاکید کرد: پایبندی به عفاف و حجاب با زور و جبر امکان‌پذیر نیست، باید واقعیت‌ها برای زنان و دختران کشور مطرح شود که قطعاً این مسأله باید از مدارس و دانشگاه‌ها شروع‌ شود.


رییس جمهوری با اشاره به روز عفاف و حجاب و واقعه مسجد گوهرشاد در مشهد اظهار کرد: طبق آیات شریفه قرآن، حجاب و عفاف بخاطر امنیت زنان ایجاد شده است.


روحانی در ابتدای سخنان خود بر ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر در مسایل سیاسی و اجتماعی برای بانوان در جامعه تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا به سمت برابری فرصت ها در کشور برویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته