دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1397 - 08:39
جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور در گفت‌وگو با آنا:

اجرای 8 هزار و 100 پروژه کوچک در مناطق محروم کشور/ بسیج سازندگی رقیب بخش خصوصی نیست

جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور گفت: در سال گذشته 8 هزار و 100 پروژه کوچک و زود بازده در مناطق محروم و روستایی کشور توسط گروه‌های جهادی احداث شده که بخش عمده‌ای از اعتبارات این پروژه‌ها توسط خیرین پرداخت شده است.
کد خبر : 278262

دکتر محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به سالروز تشکیل بسیج سازندگی توضیح داد: در سال 79 با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج سازندگی در سراسر کشور تشکیل شد و از آن زمان تا کنون 130 هزار پروژه کوچک و زود بازده در سراسر کشور احداث شده است.


وی با بیان اینکه بسیج سازندگی تفاوت‌های جدی در اجرای پروژه‌ها با نهادهایی مثل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا دارد، گفت: ماموریت بسیج سازندگی کمک به دولت در پروژه‌های کوچک، زود بازده، غیر انتفاعی، عام‌المنفعه، محبوبیت‌زا، محرومیت‌زدا و غالبا روستایی است. در این پروژه‌ها پیمانکاران بخش خصوصی عموما تمایلی به اجرای پروژه ندارند و برای همین هم بسیج سازندگی با ظرفیت‌هایی که دارد وارد این پروژه‌ها می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه استفاده از مردم و خیرین باعث پایین آوردن هزینه اجرای پروژه‌ها می‌شود، اضافه کرد: بسیج سازندگی سیاسی نیست و هر پروژه‌ای هم که اجرا می‌کند برای ایجاد محبوبیت نظام در بین مردم محروم است. پروژه‌های ما بیشتر در مناطق روستایی بوده و در بخش‌های شهری نیز بیشتر به حاشیه شهرها توجه داریم.


جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به اجرای 8 هزار و 100 پروژه کوچک در سال 96 گفت: این پروژه‌ها شامل خانه عالم، مسجد، مدرسه، قنات، استخر ذخیره آب، راه روستایی محدود و طرح‌های کشاورزی بوده که برای آنها 170 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.


وی ادامه داد: 22 درصد اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌ها را خیرین و مردم کمک کردند و تنها 26 درصد آن به طور مستقیم از سوی دولت تخصیص داده شده است. بقیه اعتبارات این پروژه‌ها نیروی انسانی جهادی، ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در دستگاه‌های مختلف است.



ساماندهی و سطح‌بندی گروه‌های جهادی در سراسر کشور


جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به ماموریت‌های سازمان بسیج سازندگی در سراسر کشور گفت: بعد از موضوع کمک به دولت، دومین ماموریت ما سطح‌بندی و ساماندهی گروه‌های جهادی است.


وی اضافه کرد: 8 هزار و 800 گروه جهادی در سراسر کشور سطح‌بندی شده‌اند که اگر متوسط در هر گروه جهادی 15 نفر عضو باشند، می‌توان یک حرکت عظیم در کشور را ساماندهی کرد. برای نمونه، در بسیج جامعه پزشکی، از پزشک متخصص تا پزشک عمومی و پرستار همگی افراد متخصص و ارزشمندی محسوب می‌شوند که در اردوهای جهادی، خدمات بی‌نظیر ارائه می‌دهند. یا برای نمونه، امروز 50 هزار مهندس کشاورزی در ارتباط با بسیج مهندسین کشاورزی هستند و از این تعداد 7 هزار مهندس، در طرح همگام با کشاورز فعالیت عملی دارند. نمی‌توان از این عده چشم پوشید و به صراحت می‌گوییم که اگر این حجم نیروی انسانی در اختیار هر کشور توسعه یافته دیگری بود، در آن کشور، یک رشد بی‌سابقه محقق می‌شد.


دکتر زهرایی با اشاره به سطح‌بندی گروه‌های جهادی به سه سطح ویژه، فعال و عادی توضیح داد: 860 گروه جهادی ویژه و 3200 گروه فعال تا کنون سطح‌بندی شده‌اند؛ گروه‌های ویژه دارای اعضای ثابت و متخصص بوده و امکان جذب کمک خیرین را نیز دارند این گروه‌ها توانایی شناسایی نیازها، تامین منابع و انجام کار تخصصی در حوزه شناسایی شده را دارند که از این جهت بسیار توانمند محسوب می‌شوند.


وی تاکید کرد: تا سال گذشته، گروه‌های ویژه با توجه به ظرفیت جذب اعتباری که از خیرین داشتند، خودشان عرصه ای را برای فعالیت انتخاب، گروه را مشخص، و به فعالیت در آن عرصه می‌پرداختند. اما بنا داریم تا این شیوه عمل را از امسال متفاوت کنیم.


دکتر زهرایی با اشاره به برنامه امسال برای این گروه‌های جهادی گفت: برای اثربخشی فعالیت‌ها، طرح اعتلای گروه‌های جهادی تعریف شده است که بر اساس آن برای هر گروهی یک جغرافیای عمل مشخص تعیین شده و هر گروه باید بین 3 تا 5 سال در این جغرافیا به فعالیت بپردازد. علاوه‌بر این یک برنامه سه تا پنج ساله نیز در هر جغرافیا تعریف می‌شود تا بتوانیم سنجش مشخصی در خصوص اثربخشی کارهای انجام شده داشته باشیم.


وی گفت: در طرح اعتلای گروه‌های جهادی فعالیت‌ها بر اساس کارگاه محوری و مسجد محوری بوده و کار باید توسط خود مردم پیگیری شود. استفاده از ظرفیت مردم بهترین کار برای وابسته کردن پروژه‌ها به مردم و همین‌طور استفاده از اعتبارات مردمی است.



مدیران دولتی باید بسیج سازندگی را باور کنند


دکتر زهرایی از تشکیل شورای بسیج سازندگی در شهرستان‌ها و استان‌ها خبر داد و گفت: جهادگران از بین خودشان، شورایی را در شهرستان‌ها و سپس مجمعی در سطح استان تشکیل می‌دهند که طرح‌های جهادی در این شورا بررسی و چکش‌کاری می‌شود.


جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور کارگروهی با عنوان بسیج سازندگی در سطح ستاد، استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شده است، اضافه کرد: وزیر کشور در ستاد، استانداران در استان‌ها و فرمانداران در شهرستان‌ها رئیس این کارگروه هستند و طرح‌هایی که در شورای جهادی هر شهرستان طرح و مصوب می‌شود به این کار گروه می‌آید تا در برنامه‌های دولتی هم مد نظر قرار گیرد.


وی با بیان اینکه از نظر مقررات روابط خوبی بین مجموعه بسیج سازندگی و ادارات دولتی وجود دارد، تاکید کرد: مسئولان باید به لحاظ تفکری هم بسیج سازندگی را باور داشته باشند؛ گروه‌های جهادی قرار است بازوی اجرایی دولت باشند پس دولت هم باید به اینها کمک کند و از ظرفیت اینها حداکثر استفاده را ببرد.


دکتر زهرایی تاکید کرد: رفتار مومنانه و مخلصانه جهادگران باید در کشور الگو شود زیرا راه برون رفت از مشکلات مدیریت جهادی، رفتار جهادی و اخلاق جهادی است.


اقتصاد مقاومتی کار ویژه بسیج سازندگی


جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور، ماموریت سوم این سازمان، بعد از کمک به دولت و ساماندهی گروه‌های جهادی را موضوع اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد: تبیین اقتصاد مقاومتی و باورپذیری آن، ارائه آموزش‌های تخصصی به فعالان اقتصادی و ارائه تسهیلات برای ایجاد کارگاه‌ها و قطب‌های صنعتی از جمله اقدامات بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.


وی با اشاره به موضوع تبیین اقتصاد مقاومتی توسط جهادگران بسیج سازندگی گفت:‌ باید موضوع اقتصاد مقاومتی برای مردم باورپذیر شود تا بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.


زهرایی ادامه داد: بعد از آن جهادگران متخصص آموزش‌های لازم در حوزه مهارت‌آموزی، ایجاد کارگاه، تسهیل‌گری ارتباطات، نحوه ارتباط با بانک‌ها و مشاوره‌های تخصصی را به مردم ارائه می‌دهند.


وی همچنین از ارائه تسهیلات به فعالان اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: ما در هر شهرستان، با توجه به زنجیره ارزش در آن منطقه، قطب صنایع تبدیلی تعریف کردیم؛ برای نمونه در منطقه‌ای که زعفران، خرما، نخودچی یا کشمش یا محصولات دیگر تولید می‌شود، قطب‌های صنایع تبدیلی در راستای همان محصول باید فعال شوند.


زهرایی اضافه کرد: با تشکیل این قطب‌ها و اتصال آنها به یکدیگر، از فعالان و خوشه‌های اقتصاد مقاومتی حمایت کرده و آنها را به بازار وصل می‌کنیم.


جانشین رئیس بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: در حال حاضر 14 هزار و 500 کارگاه کمک اشتغال و 4 هزار و 900 کارگاه قطب صنایع تبدیلی در کشور تشکیل شده که اگر هر کارگاه حداقل یک نفر را هم فعال کرده باشد می‌توانیم بگوییم اشتغال خوبی در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شده است.



ضرورت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی


دکتر زهرایی در ادامه، تدام فعالیت بسیج سازندگی را در کشور را منوط به ارتباط با قطب‌های علمی و دانشگاهی کشور دانست و گفت: اگر می‌خواهیم آینده‌ای برای بسیج سازندگی متصور باشیم، باید ارتباط علمی خود را توسعه بدهیم. باید از ظرفیت پایان‌نامه‌ها دانشگاهی برای فعالیت‌های جهادی علمی در نقاط محروم استفاده کنیم، تا بتوانیم به آبادانی و سازندگی کشور کمک کنیم.


وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از دانشجویان و متخصصان علمی در اردوهای جهادی گفت: بسیج سازندگی یک بخش اجرایی است و باید گفتمان مشترک بین علم و اجرا ایجاد شود، تا بتوانیم، کارهای بهتر و ماندگارتری صورت دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته