دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1397 - 09:49
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت:

نگاه‌ حزبی و جناحی به مسائل فرهنگی آسیب‌زاست

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نگاه‌ متحجرانه، حزبی و جناحی در حوزه فرهنگی را نامناسب دانست و گفت: این نگاه دور از رویکرد اعتدالی و اصلاحی است و باید نسبت به این نوع نگاه آگاه و هوشیار بود.
کد خبر : 276388

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا فراهانی، در دهمین اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی با اشاره به ضعف‌های حوزه اطلاع‌رسانی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در گذشته اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های پیشین این حوزه دیده نشدن فعالیت‌های گوناگون دانشجویان در حوزه فرهنگی و دانشجویی بود. نکته‌ای که می‌تواند به دانشجویان و مقایسه کردن خود با سایر دانشجویان کمک کند و به تحرک بیشتر مجموعه معاونت نیز بیانجامد.


وی با بیان اینکه در انعکاس فعالیت‌های حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، تجربه‌اندوزی می‌کنیم، گفت: اکنون با راه‌‌اندازی مجموعه پایگاه‌های مفدا این امکان فراهم شده است تا از فعالیت‌های دورترین و کوچک‌ترین دانشکده‌هایمان نیز باخبر باشیم و بتوانیم فعالیت‌های مثبت آنان را به سایر دانشگاه‌ها نیز تعمیم دهیم.


فراهانی ادامه داد: مفدا رسانه‌ای است که مدیریت آن بر عهده معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید عملکرد مناسبی در پوشش به موقع اخبار و اطلاع‌رسانی حوزه فرهنگی و دانشجویی داشته باشد؛ چراکه عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع در این حوزه فرصت را به رسانه‌های منافق و ضدانقلاب می‌دهد که به نشر اکاذیب و ایجاد سوءتفاهم و سیاه‌نمایی در این حوزه حساس بپردازند.


وی با اشاره به اینکه فعالیت مفدا می‌تواند نقش فعالی در تربیت دانشجویانی در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، گفت: این تربیت برخاسته از مواردی است که در سند اسلامی شدن دانشگاه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی آمده است. ابزار این فعالیت نیز فراهم کردن فضای نقد برای دانشجویان و پاسخگویی از جانب مسئولان دانشگاه است.


معاون وزیر بهداشت، یکی از اهداف راه‌اندازی مفدا را تمرین دموکراسی در فضای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: اگر خودمان را ملزم به آزادی، دموکراسی، گردش آزاد اطلاعات و نقش نظارتی رسانه‌ها در پیشگیری از فساد می‌دانیم باید از خود شروع کنیم و در دانشگاه نیز خود را نقد کنیم. به دیگر سخن هدف از راه‌اندازی مفدا نمایشی از حکمرانی خوب در این حوزه است که در کنار اهدافی چون گردش آزاد اطلاعات در حوزه فرهنگی و دانشجویی، به رشد فکری و اندیشه‌ای دانشجویان کمک می‌کند.


وی جذب بیش از ۷۰ هزار نفر در مجموعه کانالهایی خبری مفدا در شبکه‌های مجازی را نشان از اعتماد دانشجویان به فعالیت‌های حوزه اطلاع رسانی مفدا دانست و گفت: از حسن اعتماد دانشجویان باید به خود ببالیم و در عین حال از اهمیت این اطمینان نیز باخبر باشیم و در راستای خواسته‌های آنان حرکت کنیم.


معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت انعکاس اخبار پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه سلامت را از دغدغه‌های مهم وزیر بهداشت خواند که مفدا باید به مرور در راستای آن گام بردارد و به رسانه‌ای فعال و شاخص در این تبدیل شود و در گام بعد نیز به پوشش اخبار فرهنگ سلامت و اجتماعی کردن موضوع سلامت بپردازد. اگر بتوانیم در این حوزه‌ها موفق عمل کنیم به تدریج به حوزه‌های فرهنگی عام نیز ورود کنیم و در نهایت به یک خبرگزاری اثرگذار در حوزه‌ سلامت در کشور تبدیل خواهیم شد.


فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی نیروی انسانی متخصص در حوزه اطلاع‌رسانی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت، معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌توانند از افراد حرفه‌ای خارج از دانشگاه به منظور ارتقاء فعالیت‌های اطلاع‌رسانی خود بهره ببرند و از ظرفیت آنان برای آموزش دانشجویان علاقمند نیز استفاده کنند. چراکه دانشجویانی که در آینده به عنوان مسوولان حوزه سلامت فعالیت خواهند کرد باید از مهارت‌های رسانه ای بهره مند باشد.


وی اظهار کرد: مفدا باید نگاه‌های نقادانه به موضوعات پیرامونی داشته باشد و فرصت پاسخگویی را برای مسئولان ایجاد کند. این روند قطعا به روند اعتمادسازی در دانشگاه های علوم پزشکی کمک خواهد کرد. البته در کشور نهادهای امنیتی وجود دارد که مسوولیت حفظ و حراست از کشور را عهده دار هستند و مسائل را نیز از دریچه دید خود مشاهده و تحلیل می کنند که باید قدردان تلاش های آنان بود. در کنار این نگاه، ما نیز به عنوان مسوولان فرهنگی رویکردمان به مسائل توجه به امنیت ملی در دراز مدت است. نگاهی که توأما مشتمل بر مقوله فرهنگ و هم امنیت است. بنابراین اگر مسوولان امنیت کشور به دغدغه های شما آگاه باشند با شما همراه خواهند شد. البته در این بین اصطکاک‌هایی نیز وجود خواهد داشت که باید با تعامل حل و فصل شود.


معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: در حوزه فرهنگی و دانشجویی چالش های فراوانی وجود دارد که بخش اعظم آن با مذاکره و تعامل حل و فصل می‌شود. بنابراین در این حوزه باید گفت و گو کردن را بلد باشیم و ابتکار و خلاقیت نیز به خرج دهیم. البته در این حوزه نگاه‌های متحجرانه، حزبی و جناحی نیز وجود دارد که به دور از رویکرد اعتدالی و اصلاحی است و باید نسبت به این نوع نگاه آگاه و هوشیار بود.


وی در پایان این بخش از سخنان خود، رویکرد مجموعه پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مفدا را وحدت آفرین خواند و گفت: به طور حتم هدفمان در مفدا افزایش امید به نظام و کاهش شکاف های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. مفدا باید واقعیت ها را نیز انعکاس دهد تا اعتمادها و سرمایه اجتماعی‌مان افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته