دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1397 - 11:04

نظام آموزشی باید با اقتضائات دنیای مجازی پیش برود

رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: انقلاب مجازی در عصر جدید در مدت زمان کوتاهی تحولات شگرفی رقم زده و طبیعی است که بر نحوه ارتباط و تعامل با دانشجو هم تاثیرگذار باشد.
کد خبر : 272508

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره تفاوت نظام آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: دانشجوی امروز مانند دانشجویان 20 سال گذشته نیست، ما موظفیم خودمان را با اقتضائات عصر جدید پیش ببریم، باید مطالب و مباحث صریح و سریع به دانشجو بیان شود.


وی درباره تاثیر فضای مجازی در نظام‌های آموزشی گفت: دنیای امروز مجازی است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «عصر توسعه مجازی جهان از جهت اهمیت مانند انقلاب صنعتی در 200 سال گذشته است.» آن زمان، صنعتی شدن بنیاد تفکرات، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم را تغییر داد. انقلاب مجازی نیز در عصر جدید در مدت زمان کوتاهی تحولات شگرفی را رقم زده و خواهد زد، طبیعی است که بر نحوه ارتباط و تعامل با دانشجو هم تاثیرگذار باشد.


رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ادامه داد: دنیای مجازی در عین حال که سرگشتگی و کثرت‌گرایی اذهان را به دنبال دارد، جنبه‌های مثبتی نیز دارد که یکی از آنها این است که سرعت فهم را بالا می‌برد.


حریزاوی با اشاره به کتاب‌هایی که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تدریس می‌شود گفت: کتاب‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان هر 5 سالی یکبار تاکنون مورد بازبینی قرار گرفته است در این 20 سال اخیر حدود پنج نوع نظام آموزشی در حوزه دانشجویی وجود داشته است و آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود، 4 عنوان درسی جدید است.


به گفته حریزاوی دوره‌هایی که در حوزه علوم اسلامی برگزار می‌شود، یک سال است و احساس می‌کنیم اگر حرفی برای گفتن وجود دارد باید در همان یک سال بیان شود، و باید بتوانیم در همین مدت همه معلوماتی که یک دانشجو به شکل نظام‌مند نیاز دارد را به او منتقل کنیم.


وی تصریح کرد: در چنین فضا و شرایطی چهار درس در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تعریف کردیم؛ یک نظام اندیشه اسلامی که حاوی سیر الهیات اجتماعی اسلام از توحید تا تمدن اسلام است که درس بسیار جذاب، جدید و مبتنی براندیشه‌های امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و علامه طباطبایی است، درسی که گمشده بسیاری از ایدئولوگ‌های اسلامی بوده است.


رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اضافه کرد: درس دیگر نظام اندیشه معارض است که سال‌ها در حوزه دانشجویی به عنوان جریان‌شناسی شناحته می‌شد. هیچ مرکز علمی در کشور به این شکل کار عمیق فکری، سیاسی و فرهنگی انجام نمی‌داده است، در حال حاضر به طرحی در این مورد رسیدیم و آن را اجرا می کنیم که شامل سیری از غرب‌شناسی، شرق شناسی و آشنایی با جریان فکری غرب‌زده از دوره ورود فراماسون‌ها تا امروز می‌شود و با جریان اسلام ناب ارزیابی می‌شود


وی در پایان عنوان کرد جهاد اکبر یکی از دروس دیگری است که در این درس یک سیر و سلوک معنوی فردی- اجتماعی را در هفت منزل، تحت نظر استاد آیت‌الله عابدینی برگرفته از اندیشه‌های امام و علامه طباطبایی در نظر گرفته شده است. به دنبال این بودیم که دوره سلوک با مقتضیات دانشجوی امروز طراحی کنیم که به یاری خداوند به این درس رسیدیم و مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته