دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1397 - 15:15
در سیزدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ معرفی شد؛

ربات هوشمند آموزش زبان

مینا رئیسی، کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی، و همکارانش ربات آموزش زبان انگلیسی به نام «دانا» را طراحی کرده‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی است و آموزش زبان خارجی را آسان‌تر می‌کند.
کد خبر : 271889

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تیم «رال» از چهار نفر تشکیل شده است که شامل مینا رئیسی، مریم رئیسی، کارشناسی ارشد زبان، دکتر هادی صالحی، ناظر گروه، و مهران غره الحمید، کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر که صفر تا صد بخش فنی کار را به عهده داشته، از دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد می‌شود.


مینا رئیسی، یکی از سازندگان این ربات هوشمند، گفت: «تحصیلات سه نفر از گروه ما در در زمینه زبان است و نفر چهارم نیز کارهای برنامه‌نویسی را انجام می‌دهند. ایده اصلی ما این بود که آموزش زبان انگلیسی با ربات انجام شود تا جذاب‌تر شود. دانا یک ربات تعاملی است که با انسان گفت‌وگو می‌کند تا یادگیری بهتر انجام شود. همچنین در کنار آن بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای نیز تدارک دیده‌ایم تا جذابیت بیشتری برای کاربر داشته باشد».


وی افزود: «بسیاری از کارها برای ربات دانا از قبل تعریف شده است تا بتواند جواب سوالاتی که از آن پرسیده می‌شود را بدهد. این ربات به اینترنت وصل است بنابراین اگر سوالی از آن پرسیده شود که برای آن پاسخی از قبل تعریف نشده باشد، این ربات می‌تواند در گوگل سرچ کند تا جواب سوال را پیدا کند».


رئیسی گفت: «امکان دارد که این ربات قادر به پاسخ دادن بعضی از سوالات نباشد به همین دلیل اوپن سورس است تا توانایی دسترسی به مطالب جدید را نیز داشته باشد».


وی گفت: «امسال برای اولین بار است که در زمینه ربات آموزشی کار می‌کنیم. توسعه این ربات نیز یک سال طول کشیده است».


رئیسی افزود: «مواد آموزش زبان انگلیسی برای این ربات طبقه‌بندی شده است و تمامی بازخوردهای ربات به طور هوشمند پیش‌بینی و پیاده‌سازی شده است. الگوریتم این ربات به نیز به صورت تعاملی طراحی شده است. دانا برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی شده است و نقش دستیار استاد را در کلاس درس دارد».


وی گفت: «علاوه بر امکان گفت‌وگو با این ربات، می‌توان به آن دستور هم داد. همچنین دانا می‌تواند راه برود و به راست و چپ بچرخد. سنسورهای تعبیه شده روی این ربات می‌تواند موانع سر راهش را شناسایی کند».


رئیسی ادامه داد: «برای آموزش بهتر تعدادی بازی نیز در این ربات گنجانده شده است تا دانشجو به طور ناخودآگاه لغات و گرامر را یاد بگیرد. همچنین با توجه به سطح زبان دانشجو می‌توان سطح زبان این ربات را نیز تعیین کرد؛ بازی‌ها نیز از سطح ابتدایی تا پیشرفته طراحی شده‌اند».


رئیسی درباره تجاری‌سازی این ربات کمک آموزشی گفت: «از این ربات در دانشگاه برای آموزش استفاده کرده‌ام و نتیجه‌بخش هم بوده است، مقاله‌ای هم درباره نتایج نوشته‌ام. معمولا از چنین ربات‌هایی در سطح آکادمیک استفاده نمی‌شود؛ تاکنون تنها یک مورد در ژاپن و یک مورد در چین از ربات آموش زبان استفاده شده است».


وی افزود: «به دلیل ظاهر بامزه و گیرای ربات دانا، بیشترین بازخورد را از طرف کودکان داشته است. همچنین چنین ربات‌هایی در آموزش زبان به کودکان موثرتر بوده‌اند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته