دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدرس دانشگاه و طراح فیگور «کارد، ترنج، زلیخا»:

جهان امروزمان بیشتر از گفتار، رفتار را باور می‌کند

طراح حرکت و فیگور کشورمان معتقد است وزش‌های ما در بستر دانشگاه برای رشته طراحی حرکت،  نیاز به یک بازنگری جدید و بروز است و اگر فرصت مطالعاتی مناسبی برای مدرسان بنام و با سابقه تئاتر فیزیکال کشورمان مهیا شود می توان به فردای تئاتر کشورمان امیدوار بود.
کد خبر : 267752

حامد نصرآبادیان که سال‌ها به عنوان مدرس تئاتر در رشته طراحی فیگور فعالیت کرده و در آثار نمایشی متعددی هم در مقام بازیگر و هم طراح فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در پاسخ به این سوال که طراحی‌ فیگور به عنوان رشته‌ای تخصصی که گاه با رقص به ردیف خوانده می‌شود، چقدر در اجرای آثار نمایشی و القای مفاهیم یک اثر می‌تواند موثر باشد گفت: طراحی حرکت که چندین سال به شکلی نه چندان صحیح در تئاتر ایران استفاده شده از واژه لاتین choreography وام می‌گیرد که آن هم به معنی طراحی رقص است نه طراحی حرکت. از آنجا که در ایران رقص به مفهوم کلاسیک و جهانی آن وجود و لزوم ندارد استفاده از واژه طراحی حرکت نیز زیاد صحیح نیست هر چند مرسوم و متداول شده است.


وی ادامه داد: طراحی فیگور که تا به حال در هنرهایی همچون طراحی، مجسمه سازی، عکاسی و ... بکار گرفته شده برای نخستین بار به تئاتر در این کار کرد می‌کند. کاری که در روزهای اول شاید با علامت سوال های زیادی همراه بود اما در طول ۲۹ شب اجرای خود پاسخ خود را به مخاطب داد.


نصرآبادیان در اشاره به اینکه طراحی فیگور در آخرین اثرش بر چه اساسی انجام شده اظهار کرد: فیگورهای نمایش «کارد ترنج زلیخا» کاری از احمد ایرانی‌خواه بر اساس خواست کارگردان و دیالوگ های اثر به گونه ای طراحی شد که اگر مخاطب صدای نمایش را نشنود با ژست های بازی به دیالوگ برسد. به گونه ای از زبان بدن body language استفاده شد.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طراحی فیگور در نمایشی که تم تاریخی و با نگاهی متفاوت اشاره‌ای به برهه از تاریخ داشت، توانست برای مخاطب امروز که نگاه گسترده‌‌تری دارد مورد قبول واقع شود؟ تماشاگرانِ «کارد ترنج زلیخا» فیگور ها را بیان احساسات بازی می‌دانند. نگاه من به ریزترین حرکات بازیگران باعث تحریک دید مخاطب و ریزبینی بند بند اجزای بدن بازیگران می‌شود. کاری که هم در جزو برای مخاطب ایجاد جذابیت بصری می کند و هم در کل. مهمترین بازخورد اثر در بخش فیگورهای بازیگران مخاطبان خارجی اثر بودند که چندین شب متوالی برای دیدن نمایش به سالن می‌آمدند.


این مدرس تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص وضعیت آموزش در این رشته تصریح کرد: امروزه جهان به سمت مینیمال با سرعت سرسام آوری پیش می‌رود. جهان امروزمان بیشتر از باور گفتار؛ رفتار را باور میکند. به گونه ای که تاثیر کلی یک پیام ۷ درصد کلامی ۳۸ درصد صوتی و ۵۵ درصد غیر کلامی و رفتاریست.


وی در اشاره به میزان علاقمندی قشر جوان به تحصیل و آموزش در رشته‌های هنری چون تئاتر تاکید کرد: آموزش‌های ما در بستر دانشگاه برای رشته طراحی حرکت، نیاز به یک بازنگری جدید و بروز است. چنانچه دست از کلیشه های مرسوم برداشته نشود و جسارت اجرای سیلابس‌های به روز جهانی ایجاد نشود رشد آموزشی یا ثابت میماند یا به عقب می‌رود.


نصرآبادیان افزود: دانشجویان و هنرجویان زیادی هستند که از مباحث تکراری و مندرس شده مقوله حرکت، دلزده آموزش می‌شوند. اگر فرصت مطالعاتی مناسبی برای مدرسان بنام و با سابقه تئاتر فیزیکال کشورمان مهیا شود می توان به فردای تئاتر کشورمان امیدوار بود.


لازم به یادآوری است، حامد نصرآبادیان پیش از این نیز گفته بود: امروز تئاتر در ایرانی که پر از تماشاخانه خصوصی شده اجرا می‌شود به طوریکه بسیاری از دانشجویان من درمقاطع علمی کاربردی و یا مقطع کارشناسی یک متن خارجی را بر می‌دارند و شروع به کار می‌کنند و با در نظر گرفتن بخش حرکت فکر می‌کنند که زنگ‌ تفریحی برای تماشاگر ایجاد کنند. طراح حرکت تعریف و تحصیلات مشخصی دارد اگرچه هر کس بر اساس سواد یا بی‌سوادی سعی در ورود کردن به آن را دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب