دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کمیسیون کانون بسیج اساتید واحد دزفول:

هیچ محدودیتی برای اشتغال خانم‌ها وجود ندارد

رئیس کمیسیون کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد دزفول گفت: علم‌آموزی هیچ محدودیتی ندارد و در اسلام به عنوان پدیده‌ای قدرت‌زا مورد توجه قرار گرفته است. به لحاظ قانونی هم در قانون اساسی بدون در نظر گرفتن جنسیت، هر انسانی می‌تواند در جامعه اشتغال داشته و به فعالیت اجتماعی بپردازد، بنابراین هیچ محدودیتی برای اشتغال خانم‌ها در عرصه اجتماع وجود ندارد.
کد خبر : 267119

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فرزانه یوسف قنبری در همایش چالش های پیش روی زنان مسلمان در محیط کار که در واحد دزفول برگزار شد، اظهار کرد: «در این جلسه سعی بر این است مسائل و مشکلاتی که بانوان در محیط کار با آن مواجه هستند را به بحث و چالش کشیده تا بتوانیم به نتایج علمی در زمینه چالش های بانوان مسلمان دست پیدا کنیم .»


عضو هیات علمی واحد دزفول بیان کرد: «با نگاه جامع نگر به دین مبین اسلام، در قرآن دیده می شود که خداوند هیچ تفاوت جنسیتی بین زن و مرد قائل نیست و تمام افراد انسانی اعم از زن و مرد در نزد خدا جایگاه یکسانی دارند. در اسلام به زنان اجازه فعالیت های اجتماعی داده شده، قرآن زن و مرد را در انجام فعالیت‌های اجتماعی و ارتقای سطح علمی با هم مد نظر قرار داده است.»




رئیس کمیسیون جامعه زنان سپاه پاسداران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز بیان کرد: «جایگاه زن در اسلام، جامعه و در کتاب آسمانی ما به دفعات بیان شده و سومین سوره از کلام الله مجید به نام زن (سوره نساء) است. علاوه بر سوره نساء خداوند در 10 سوره دیگر از قرآن به جایگاه و منزلت زن می پردازد و در قرآن عظیم‌الشان دو زن که الگو و سرمشق همه زنان عالم بوده، حضرت مریم (س) و حضرت آسیه (س) را داریم.


دکتر مهنوش محمودی گفت: «زن مسلمان در حوزه اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی و به عنوان یک فرد در خانواده و زندگی زناشویی نقش‌هایی بر عهده دارد. هر زن باید نقش مادری و وظیفه خود را در منزل و نقش خویش را به عنوان یک کارمند به درستی ایفا کرده، زیرا درست انجام ندادن هرکدام از این وظایف موجب لطمه زدن به خانواده و محیط کار می شود.»


محمودی بیان کرد: «در صدر اسلام ما زنانی داشتیم که در عرصه جنگ همراه پیامبر برای پرستاری نمودن از زخمی ها بودند. مقام معظم رهبری می فرمایند: زن در سه حوزه برای ما اهمیت داشته و قابل ستایش است؛ نقش زن در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زن در 8 سال دفاع مقدس و نقش زن در فرهنگ سازی. از نگاه مقام معظم رهبری اگر زن بگوید می‌خواهم سنگر خانه را حفظ کنم و کار در اجتماع و فرهنگ‌سازی را رها کند جفا کرده، اگر زنی که در اجتماع فعالیت و اشتغال دارد به خانواده رسیدگی نکند باز هم جفا کرده، زن باید وظیفه خود در خانواده و اجتماع را به درستی انجام دهد. مقام معظم رهبری شروط زنان در اجتماع را 4 مورد بیان می کند: حفظ خانواده و لطمه نخوردن به روابط زناشویی، توجه به خصوصیات زنان در مبحث اشتغال، عدم خضوع زن در محیط کار در برابر مرد و حفظ حجاب و شئونات اسلامی زنان در محیط کار.»



رئیس کمیسیون بانوان فرمانداری دزفول هم عنوان کرد: «مطابق آمار جهانی جمعیت زنان با مردان برابر است. طبق آمار بین المللی 66 درصد ساعات کاری متعلق به زنان بوده که تنها 10 درصد درآمد و دارایی ادارات به بانوان تعلق می گیرد. بهترین الگو و سرمشق ما، حضرت خدیجه کبری (س) بوده که یک تاجر به تمام معنا و حضرت زینب (س) یک پرستار و متکلم روز عاشورا هستند.»


دکتر نسیم خواجه زاده افزود: «پژوهشی درباره زنان کار آفرین و علت موفقیت آنان انجام شده که در این تحقیق 57 درصد موفقیت زنان کارآفرین انگیزه بالا داشتن، 63 درصد تخصص بالا و 61 درصد داشتن یک تیم عالی است. نگرش یک کارمند در محیط کاری بر سوابق آنان ارجحیت دارد. اکثر بانوان از تبعیض در محیط کار بین کارمندان مرد و کارمندان زن شکایت داشته، معتقدند که بانوان در محیط کار به اندازه میزان تلاش خود حقوق دریافت نکرده و اکثر پست‌های سازمانی را آقایان پوشش می‌دهند. بیشتر بانوان کارمند معتقدند، بهتر آن است که سازمان‌ها و ارگان‌ها مسئولین میانی خود را از میان کارمندان زن انتخاب کنند.»


وی گفت: «اگر ما بانوان در محیط کاری خود 4 مورد را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم در کار خود موفق باشیم که عبارتند از در هر موقعیتی که هستیم کار خود را دست نگیریم، بر رفتار درونی خود کنترل داشته باشیم، در محیط کار نقش فرد دیگری را بازی نکنیم بلکه شخصیت واقعی خود باشیم، در راستای توانمندسازی خود تلاش کنیم. اگر خود را توانمند سازیم عزت نفس بالایی پبدا می‌کنیم. در محیط کاری وجود زنان و مردان کنار هم موجب اعتلا و پیشرفت سازمان و ادارات می شود.»


برنامه‌ای با عنوان چالش‌های پیش روی زنان مسلمان در محیط کار با حضور دکتر فرزانه یوسف قنبری معاون فرهنگی بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دکتر نسیم خواجه زاده رئیس کمیسیون بانوان فرمانداری شهرستان دزفول، دکتر مهنوش محمودی نماینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در کمیسیون بانوان فرمانداری شهرستان دزفول و عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی، اساتید و کارکنان خانم واحد دزفول و جمعی از بانوان ادارات شهرستان دزفول در سالن آمفی تئاتر خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته